واکنش ها به انفجار نفتکش ها در دریای عمان

انگلیس باز هم ادعاها علیه ایران را تکرار کرد/اسرائیل در حوادث خلیج فارس کجا قرار دارد؟!

خبرگزاری تسنیم: در حالی که روایت آمریکا از وقوع حادثه برای دو نفت‌کش در دریای عمان با تردیدهای جدی در دنیا مواجه شده، انگلیس تنها کشوری است که از این روایت حمایت کرده و همسو با واشنگتن ایران را به نقش‌آفرینی در این حادثه متهم کرده است.

«جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه تلاش کرد از انتقادها علیه کشورش درباره پیروی کورکورانه از مواضع ضدایرانی آمریکا علیه ایران بکاهد. او ادعا کرد انگیس بر پایه ارزیابی‌های مستقل خودش به این نتیجه رسیده که «نائبان ایران» عاملان حمله به دو نفتکش در روز پنجشنبه در دریای عمان بوده‌اند.

هانت همچنین بار دیگر ادعا کرد انگلیس «تقریباً مطمئن» است ایران در انجام این حمله به تانکرهای نفت‌کش دست داشته است.

«توبیاس الوود» معاون وزیر دفاع انگلیس هم ساعاتی قبل‌تر ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرده و گفته بود لندن از «منافع» خود دفاع می‌کند.

منابع خبری پنجشنبه از حمله به 2 نفتکش در دریای عمان خبر دادند. کشتی «فرانت آلتر» با پرچم جزایر مارشال و کشتی «کوکوکا کاریجس» با پرچم پاناما در حال حرکت بود. نفتکش اول از امارات متحده عربی به‌سوی تایوان و کشتی دوم که مالک آن یک شرکت ژاپنی است از عربستان سعودی به‌سوی سنگاپور در حال حرکت بودند.

منابع آگاه گفته‌اند اولین کشتی ساعت 8 و 50 دقیقه صبح در فاصله 25مایلی جاسک و دومین کشتی در ساعت 9 و 50 دقیقه در فاصله 28مایلی جاسک دچار حریق شد. کشتی اول از میانه دچار حریق شد.

دولت آمریکا ساعاتی بعد از این حادثه، همان‌طور که انتظار می‌رفت انگشت اتهام را به‌سمت ایران نشانه گرفت. «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری رسماً ایران را عامل این حادثه معرفی کرد. پامپئو مدعی شد ارزیابی‌های دولت آمریکا بر «داده‌های اطلاعاتی» استوار است. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم چند بار تصریح کرد که حمله به نفتکش‌ها توسط ایران انجام شده است.

علاوه بر این، نیروی دریایی آمریکا پنج‌شنبه‌شب ویدئویی را منتشر و ادعا کرد در ساعت 4:10 بعدازظهر پنج‌شنبه به‌وقت محلی، یک قایق گشتی ایران به کشتی آسیب‌دیده «کوکو‌کا کاریجس» نزدیک شده و یک «مین عمل‌نکرده را از بدنه این نفتکش‌ جدا کرد».

این روایت، اما به‌شدت مورد تردید واقع شده. «یاتاکا کاتادا»، مالک نفتکش ژاپنی گفته که به‌خلاف روایت آمریکا اصلاً انفجار مین عامل صدمه به این کشتی نبوده و طبق اطلاعاتی که به او رسیده حمله توسط یک «شیء پرنده» صورت گرفته است. او ادعاها درباره هدف قرار گرفتن کشتی‌ها توسط اژدر را هم رد کرد و گفت با توجه به اینکه محل اصابت کاملاً بالای آب است، حمله با اژدر نیز قابل قبول نیست.

روایت آمریکایی‌ها میان کشورهای اروپایی هم به‌غیر از انگلیس مشتری خاصی پیدا نکرده و به‌نظر می‌رسد این بار ادعاهای آمریکا آن‌قدر غیرقابل‌قبول است که از پس اقناع اروپای کاملاً همنوا با آمریکا در اتهام‌پراکنی علیه ایران در مسائل منطقه‌ای هم بر نیامده است.

دولت آلمان روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای ادعای آمریکا علیه ایران را زیر سؤال برد و گفت که تنها انتشار یک ویدئو برای متهم کردن یک طرف به انجام حمله به نفتکش‌ها کافی نیست. اتحادیه اروپا هم در برابر سیاست آمریکا که می‌گوید «فشار حداکثری علیه ایران» را در دستور کار قرار داده همه طرف‌ها را به «خویشتنداری حداکثری» دعوت کرده است.

«ناتالی توچی»، از مشاوران ارشد «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ایران را «بازیگری بسیار معقول» توصیف کرده و ادعای آمریکا را به‌چالش کشیده است. او گفت: «قبل از آنکه کسی را مقصر قلمداد کنیم به شواهد معتبر نیاز داریم».

وی در ادامه با بیان اینکه ایرانی‌ها «بازیگرانی بسیار معقول» هستند گفته است: «این‌که آنها در زمان حضور نخست‌‌وزیر ژاپن در کشورشان به یک کشتی ژاپنی حمله کنند کار چندان معقولی نیست».

توچی در ادامه ادعا کرده سیاست‌های واشنگتن علیه تهران به تضعیف جناحی در داخل ایران ــ به‌قول او «میانه‌روها» ــ منجر خواهد شد که از همکاری با اروپا حمایت می‌کنند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته کشورهای اروپایی به‌دلیل بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولت ترامپ و رویکرد ستیزه‌جویانه این کشور علیه ایران این بار جانب احتیاط پیشه گرفته‌اند. آنها با علم به سیاست‌های مبالغه‌آمیز واشنگتن علیه ایران و سوءتعبیرهای این کشور از داده‌های اطلاعاتی از دولت ترامپ خواسته‌اند شواهد محکمه‌پسند درباره ادعاهای خود علیه ایران ارائه کنند.

 

انگلیس باز هم ادعاها علیه ایران را تکرار کرد

کرملین خواهان صبر و خویشتن‌داری در مورد رخداد دریای عمان شد

ریاست جمهوری روسیه از همه طرف‌ها خواست در خصوص پرونده رخداد اخیر دریای عمان صبر و خویشتن‌داری داشته باشند.

به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اظهار کرد: مسکو همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کرده و از آنها می‌خواهد مسئول حادثه اخیر در دریای عمان را تعیین کرده و تا زمان دستیابی به اطلاعات قطعی، صبر پیشه کنند.

سخنگوی کرملین همچنین اعلام کرد که نشستی بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی وی در آستانه یا در حاشیه اجلاس گروه 20 برگزار می‌شود.

روزنامه مصری: موساد مظنون انفجار نفتکش‌هاست

یک روزنامه مصری در مقاله‌ای به بررسی طرف‌هایی که از تشدید تنشها در منطقه خلیج‌فارس بهره می‌برند، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فراج اسماعیل» نویسنده مصری در مقاله‌ای تحت عنوان «اسرائیل در حوادث خلیج (فارس) کجا قرار دارد؟!» به بررسی حادثه انفجار نفتکش‌ها پرداخت.

اسماعیل نوشت که پس از حمله اخیر به نفتکش‌ها، تحرکات ناوگان پنجم نیروی هوایی آمریکا در خلیج فارس، مجانی نبوده و کشورهای عربی حاشیه خلیج بایستی هزینه سنگین این تحرکات را بپردازند همچنانکه بهانه آن نیز جور است و آن اینکه تهدیدات علنی و مستقیم برای آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز و صادرات نفت از غنی‌ترین میادین نفتی جهان وجود دارد.

به نوشته روزنامه «المصریون»، این نویسنده مصری افزود که اگر ایران نیز پشت این اقدام خطرناک باشد در آن صورت این کشور نیز به شدت متضرر می‌شود چرا که یک کشور نفتی و یکی از سه کشور صادرکننده گاز طبیعی است و لذا خسارت‌های وارده به دو طرف عربی و ایرانی سنگین است.

نویسنده با اشاره به وجود تعداد زیادی از زرادخانه‌های سلاح، هواپیماهای جنگی و موشک در گوشه‌ و کنار جهان افزود که شرکت‌های تولید سلاح تنها در فضای تنش رشد کرده و توسعه می‌یابند و لذا اعراب حاشیه خلیج فارس در صورت وقوع جنگ، علاوه بر هزینه‌های ذکر شده بایستی بهای مشارکت واشنگتن در جنگ یا هزینه حمایتی که ترامپ همواره از آن دم می‌زند، بپردازند.

این نویسنده مصری در ادامه نوشت که توسعه عمرانی و تمدن بزرگی که کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس در دوره رونق نفتی شاهد آن بودند، در صورت شعله‌ور شدن جنگ در این منطقه در معرض تهدید قرار می‌گیرد، بنابراین چه کسی از این قضیه بهره می‌برد؟!

وی با اشاره به اینکه آمریکا، ایران را به حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان متهم می‌کند، نوشت که نباید این اتهامات را باور کرد و به طبل جنگی که ترامپ می‌کوبد و اسرائیل نیز از آن شادی می‌کند، نباید اعتنا کرد چرا که معنای آن تنها وجود یک منطقه نفتی بسیار خطرناک است که خسارت‌های آن هرگز شبیه به جنگ‌های سابق به عنوان مثال جنگ عراق نخواهد بود بلکه یک جنگ جدید است که خسارت‌‌های آن همه اعم از ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس را دربرخواهد گرفت.

این نویسنده مصری در پایان نوشت:«اسرائیل بزرگ‌ترین و تنها طرفی است که از شعله‌ور شدن آتش جنگ در منطقه بهره می‌برد، اسرائیل از توسعه تسلیحات کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و رونق اقتصادی آن در نتیجه نعمت نفتی که خداوند به این کشورها ارزانی داشته، خرسند نیست اگرچه سخنانی نیز درباره عادی‌سازی روابط و نفوذ اسرائیل به پایتخت‌های این کشورها گفته می‌شود، اسرائیل قطعا از هیچ گونه پیشرفتی در ایران خرسند نیست و لذا شک و تردیدها باید معطوف اسرائیل و نقش احتمالی موساد شود با توجه به اینکه موساد در حوادث گذشته در دوره جنگ‌‌های اعراب و اسرائیل و پس از آن نیز دست داشت».

منابع خبری صبح پنجشنبه (23 خرداد) از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان خبر دادند. مدتی بعد روشن شد که دو نفتکش دچار حریق شده‌اند. نفتکش «فرانت آلتر» (Front Altair) با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و «کوکوکا کوریجس» (Kokuka Courageous) با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگیری کرده بود.

اذعان «واشنگتن پست» به تردیدها درباره اتهام‌زنی «مبهم» پامپئو علیه ایران

یک روزنامه آمریکایی با استناد به نظر کارشناسان و یک دیپلمات سابق این کشور گزارش داد که در زمینه اتهام وزیر خارجه آمریکا به ایران درباره حمله اخیر در پایتخت افغانستان، تردید وجود دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه آمریکایی با انتشار یادداشتی با اشاره به به اتهام‌زنی وزیر خارجه این کشور به ایران درباره حمله دهم خرداد ماه در پایتخت افغانستان نوشته است: «طالبان مسئولیت حمله در کابل را برعهده گرفت و پامپئو ایران را مقصر خواند».

روزنامه «واشنگتن پُست» گزارشی درباره حمله انتحاری 31 ماه می (10 خرداد) در مسیر نیروهای خارجی در کابل افغانستان که طالبان مسئولیت آن را پذیرفت و 4 کشته و 4 زخمی برجای گذاشت، منتشر کرد.

طبق اعلام وزارت کشور افغانستان، هدف این حمله کاروان نیروهای خارجی بود. مقامات آمریکا بعد از این حمله اعلام کردند که 4 نظامی این کشور در نتیجه آن زخمی شدند

واشنگتن پُست در این باره نوشت: «طالبان در آن زمان، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به آسوشیتدپرس گفت (در حمله اعضای طالبان) 10 نظامی آمریکایی کشته شدند. البته این گروه ستیزه‌جو، معمولا درباره حملات خود مبالغه می‌کند».

این روزنامه می‌افزاید: «دو هفته بعد و در بحبوحه تشدید خصومت بین واشنگتن و تهران، مایک پامپئو وزیر خارجه با اشاره به این حمله به کابل، آن را نمونه‌ای از "مجموعه حملاتی خواند که با تحریک جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی اش علیه منافع آمریکا و متحدانش" انجام شده است».

وزیر خارجه آمریکا 24 خرداد در جمع خبرنگاران با تکرار ادعاهای ضد ایرانی مقام‌های واشنگتن، اتهام‌زنی‌های بی سندی علیه اقدامات «ایران و نائبانش» در منطقه علیه منافع آمریکا و متحدانش از قبیل عربستان سعودی مطرح کرده بود.

پامپئو در این نشست بدون توجه به روابط خوب ایران و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه، مدعی شد که حمله دهم خرداد در کابل توسط ایران انجام شد.

واشنگتن پُست نوشت: «اظهارات او در حالی مطرح شد که به دنبال اتهام‌زنی دولت ترامپ به ایران درباره دست داشتن در انفجارها در نفتکش‌های دریای عمان، تنش‌ها بین تهران و واشنگتن تشدید شده است».

پامپئو درباره حملات پنجشنبه هفته گذشته در دریای عمان مدعی شده بود: «این حملات، تهدیدی واضح برای صلح و امنیت بین‌الملل، تعرض آشکار برای آزادی تردد و یک کارزار غیرقابل قبول تشدید تنش توسط ایران بوده است».

واشنگتن پست در این باره نوشت: «اتهام‌زنی مبهم وزیر خارجه (آمریکا) درباره دخالت ایران در حمله کابل، موجب تعجب بسیاری از کارشناسان منطقه‌ای و یک دیپلمات سابق آمریکایی شد، دیپلماتی که معتقد است انجام چنین حمله‌ای در پایتخت افغانستان توسط ایران امری غیرمعمول خواهد بود. ما از وزارت خارجه (آمریکا) بری شفاف سازی کردن درباره اتهام ارتباط ایران با این حمله سوال کردیم اما این وزارتخانه از اظهارنظر اجتناب کرده است».

«مایکل کوگلمان» قائم مقام برنامه آسیا در اندیشکده «مرکز ویلسون» به واشنگتن پست گفت: «اگر واقعا این باور وجود داشت که ایران به نظامیان در افغانستان حمله کرده بود، قطعا به سرعت چنین چیزی به صدر اخبار تبدیل می‌شد. این دولت (دولت ترامپ) تنش برای نزاع با ایران می‌خارد. متاسفانه این موضوع گهگاه سبب می‌شود که برخی اتهام‌های سوال‌برانگیز علیه ایران مطرح کنند».

«جیمز شملاین» مشاور پیشین نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان که در حال حاضر تحلیلگر ارشد تحلیلگر کارنگی است، ضمن ابراز تردید درباره اتهام‌زنی پامپئو به ایران، این اتهام‌زنی را «مغشوش» خواند.

این مقام آمریکایی پیشین همچنین تاکید کرد که انجام چنین حمله‌ای در کابل توسط ایران، به هیچ وجه به نفع اهداف سیاسی این کشور در افغانستان نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر