در شرایط تحریم سنگین صنعت خودروسازی کشور و مسدود بودن مسیرهای داد و ستد و تبادلات مالی، انتشار خبر تولید خودروهای فیات در منطقه آزاد سلفچگان بسیار عجیب به نظر می رسد اما ظاهرا رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به این امر تاکید دارد و تولید این خودروهای ایتالیایی را در مرحله تحقق می داند.
شرکت ایتالیایی فیات (FIAT) با ارائه چند محصول مختلف و برنامه تولید مشترک خودرو، فعالیت خود در ایران را از سر میگیرد.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز در واکنش به خبر ورود فیات به ایران گفت:
«این منطقه آماده استقبال از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای استقرار صنایع خودروسازی است و در این زمینه ظرفیت های مطلوبی دارد.»
گفته می شود مهمترین مشکل امروز منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان واردات تجهیزات خط تولید است که نیازمند ثبت سفارش و پرداخت عوارض گمرکی بوده در حالی که طبق قانون مناطق ویژه از هر گونه ثبت سفارش مبرا هستند.
سید مهدی طباطبایی بیان کرد: «این منطقه از سالهای گذشته در زمینه استقرار شرکتهای فعال در حوزه صنایع خودروسازی مطرح بوده است و واحدهای صنعتی در آن استقرار دارند که هم اکنون نیز در زمینه تولید لیفتراک، موتورسیکلت های برقی و در آینده نزدیک خودروهای برقی به فعالیت میپردازند.»
وی بیان کرد: «اکنون یکی از شرکتهای فعال در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، انواع خودروهای دیزلی شرکت هیوندا را تولید میکند و اخیراً این شرکت قراردادی را با بانک رفاه منعقد کرده است که بر اساس آن، 100 دستگاه آمبولانس توسط این شرکت خودرو سازی تولید و در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار میگیرد که تاکنون 10 دستگاه از این آمبولانسها تحویل داده شده است.»
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم همچنین با اشاره به تمایل شرکتهای مشهور خودروسازی از جمله فیات برای سرمایه گذاری در این منطقه، تاکید کرد:
«فیات زمینی برای استقرار واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان خریداری کرده است. این شرکت سوله ای نیز در این منطقه اجاره و در حال وارد کردن تجهیزات خودروسازی بوده و به زودی سواری فیات در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تولید خواهد شد.»
طباطبایی در خصوص مزایای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: «این منطقه دارای مجوز عام است و همه نوع فعالیت اعم از تولیدی و تجاری در آن مجاز محسوب میشود، از این رو همه نوع فعالیت تولیدی، تجاری و خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان جریان دارد.»
وی ادامه داد: «بر اساس قانون ایجاد مناطق ویژه اقتصادی کشور، محدوده محصور مناطق ویژه خارج از مرزهای گمرکی تلقی میشود و به همین علت ورود تجهیزات و امکانات تولید به این نقاط نیازی به تعرفه گمرکی ندارد.»
وی همچنین هفت سال معافیت مالیاتی را از دیگر امتیازهای مهم سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ذکر کرد و افزود: «به طور معمول متقاضیان سرمایه گذاری در این منطقه نخست طرح خود را ارائه داده و پس از تأیید اولیه، آن به دبیرخانه شورای عالی مناطق ویژه اقتصادی ارسال میگردد که در نهایت طرح مورد نظر به هر میزان که ارزش افزوده ایجاد کند، از پرداخت تعرفه گمرکی نیز معاف میشود. باید طرح های اقتصادی برای جلب سرمایه گذار طراحی شود تا شاهد افزایش سرمایه گذاری در این منطقه اقتصادی و درآمدزایی آن باشیم. اتصال به راه آهن سراسری و راه اندازی فرودگاه قم نیز می تواند در افزایش تمایل سرمایه گذاران برای ورود به این منطقه نقشی اساسی ایفا کند.»
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری قم در زمینی به مساحت 2 هزار هکتار در سال 1376 به تصویب هیأت وزیران رسیده است. این منطقه به عنوان مهمترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی – اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراههای اصلی شمال – جنوب و شرق – غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین کنندهای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.
اما انتشار خبر فعالیت فیات در ایران نه تنها با شرایط تحریم های یکجانبه آمریکا عجیب به نظر می رسد، بلکه مشکل دیگر این است که فیات هم اکنون بخشی از گروه بزرگ FCA (فیات کرایلسر) محسوب می شود و در واقع دارای سهامی آمریکایی است. این مسئله باعث شده بود که حتی در دوران برجام نیز کمپانی های آمریکایی شانسی برای حضور در بازار ایران نداشته باشند، حال چطور ممکن است که در شرایط تحریم های سنگین و تروریسم اقتصادی، امکان فعالیت شرکتی ایتالیایی آمریکایی در ایران ممکن شود؟
امید است که در روزهای آینده، مسئولین مربوطه، توضیحی را در این خصوص ارائه دهند.