طبیه شامانی:

برای بچه‌ها از غم و غصه نگوییم

طیبه شامانی، شاعر شایسته تقدیر جشنواره «قلم زرین» طنز را عامل جذب شدن کودکان به شعر در مقابل گرایش به موبایل و کامپیوتر می‌داند و می‌گوید: برای بچه‌ها از غم و غصه نگوییم.

برای بچه‌ها از غم و غصه نگوییم

این شاعر کودکان و نوجوانان که با مجموعه شعر «آبنبات گنده» در  بخش شعر کودک‌ و نوجوان هفدهمین جشنواره «قلم زرین» شایسته تقدیر شده است، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عوامل تاثیرگذار بر قوت شعر کودک اظهار کرد: چند سالی است که در مجله «رشد نوآموز» و حالا در مجله «رشد کودک» تلاش می‌کنیم آن‌چه می‌نویسیم به درد بچه‌ها بخورد و اقلا باعث شود بچه‌ها در پیرامون و اطراف‌شان تفکر کنند. حتی شده که بر روی یک شعر در مجله «رشد نوآموز» یک ماه وقت گذاشته‌ایم تا از منظر کارشناسی، روانشناسی و فلسفی آن را بررسی کنیم.

او افزود: سال‌هاست هفته‌ای نیست که برای خدا شعر نگویم؛ البته نه به طور مستقیم، اما سعی می‌کنم توجه بچه‌ها را به نعمت‌های خدا جلب کنم. به طور کلی شعرهایی که امروزه برای کودکان تولید می‌شود به طوری است که بودنش بهتر از نبودنش است.

شامانی درباره جشنواره «قلم زرین» گفت: تا جایی که می‌دانم این جشنواره در بخش کودک تازه‌کار است. اما تنها جشنواره‌ای است که خود دبیر جشنواره با برگزیدگان تماس می‌گیرد و آن‌ها را دعوت می‌کند و من واقعا در جای دیگر چنین احترامی را ندیده‌ام. همچنین در امر داوری هم خیلی حساس هستند و خوب عمل می‌کنند.

این شاعر در پاسخ به این سوال که شعر کودک باید کدام ویژگی‌ها را داشته باشد تا بتواند کودک را به جای گوشی و کامپیوتر به ادبیات جذب کند، بیان کرد: کار باید خیلی قوی باشد. چیزی که من برای این قوت استفاده کرده‌ام، طنز است و به تجربه دیده‌ام بچه‌ها از کتاب‌هایی بیشتر استقبال می‌کنند که طنز بیشتری دارد. اما اگر برای بچه‌ها از غم و غصه بگوییم نمی‌خوانند، حتی خود من هم نمی‌خوانم. برای نوجوانان هم بهتر است در سرودن شعر به مضامین عاشقانه توجه شود.

سراینده «آبنبات گنده» در پایان درباره این کتاب توضیح داد: این مجموعه شامل 14 شعر خردسال به زبان محاوره و در موضوعات مختلف شامل: مادر، مجسمه، مانکن، آدم‌برفی و آن‌چه در زندگی روزمره می‌بیند و برایش جای سوال پیش می‌آید، است. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان