لوگوی برندهای جهانی معروف همیشه ما را به سمت خود جلب می کنند. ما این لوگوها را تقریباً هر روزه در پیام ها و ویدیوهای تبلیغاتی تلویزیونی یا روی بیلبوردهای سطح شهر و حتی روی لباس های خود می بینیم. در 90 درصد موارد ما نمی دانیم که چه معنا و پیام پنهانی در این لوگوهای به ظاهر بی معنی و ساده پنهان است. اما باید بدانید که این لوگوها ساده و بی هدف نیستند و در پشت طراحی آن ها هدف و معنای خاصی نهفته است که از خلاقیت و زیرکی سازندگان آن نشأت می گیرد.
در ادامه شما را با معنای تعدادی از این لوگوهای معروف آشنا خواهیم کرد.
1- مک دونالدز
طراح اولین رستوران های مک دونالدز تصمیم گرفت که ساختمان رستوران ها را با یک دو طاق طلایی بزرگ تزیین کند و این معماری ویژه به یکی از ویژگی های اصلی این کمپانی تولید فست فود تبدیل شد. بعدها مسئولین مک دونالدز خواستند که این لوگو را تغییر دهند اما روانشانسی به نام چسکین آن ها را متقاعد نمود که لوگو را تغییر ندهند. وی استدلال کرد که این لوگو مشتریان را به یاد روزهای کودکی خود می اندازد.
2-چَنل (Chanel)
ماجرای ساخت این لوگو بسیار خاص و رمانتیک است. خود کوکو چَنل این لوگو را در زمانی که در چاتیو کریمات (Château Crémat) در شهر نیس فرانسه اقامت داشت طراحی کرد. بر اساس یک باور عمومی این لوگوی معروف جهانی از روی طاق های این عمارت ساخته شده است. بسیاری بر این باورند که دو حرف «CC» از دو حرف ابتدایی اسامی «Coco Chanel» و عمارت «Château Crémat» گرفته شده است.
3-گوگل
طراحان لوگوی کمپانی گوگل از سه رنگ اصلی قرمز، زرد و آبی استفاده کرده اند. شاید شما هم متوجه شده باشید که ترتیب این رنگ ها در لوگوی گوگل الگوریتم خاصی دارد. اما رنگ سبز حرف «l» این منطق را به طور کلی به هم زده است و این نشان می دهد که حرف فوق مهم ترین حرف کلمه ی «گوگل» است. با این کار طراحان لوگوی گوگل می خواسته اند نشان دهند که گوگل قوانین و عرف های کلیشه ای را شکسته و محاسبات را بر هم خواهد زد.
4-ژیلت
در نگاه اول شاید به نظر برسد که چیزی بیشتر از اسم برند ژیلت در این لوگو و جود ندارد اما اگر با دقت بیشتری نگاه کنید درخواهید یافت که لبه های حروف «G» و «I» شکل تیغ های خودتراش این کمپانی را به خود گرفته اند.
5- میتسوبیشی
این لوگو در واقع از نماد اشرافی خانواده ی آیواساکی که موسس کمپانی میتسوبیشی بودند نشأت می گیرد. نشان خانوادگی این خاندان از سه الماس که بر روی یک الماس دیگر قرار داشتند تشکیل شده بود. الماس نشانگر اعتماد، یکپارچگی و موفقیت است و رنگ قرمز آن نیز قابل اطمینان بودن را القا می کند. همچنین ژاپنی ها بر این باورند که رنگ قرمز باعث جلب توجه مشتریان می شود.
6- گوودویل (Goodwill)
این شرکت بین المللی غیرانتفاعی برای افراد نیازمند غذا، لباس و مایحتاج ضروری زندگی تهیه می کند. کارکنان این شرکت بر این باورند که نیکی کردن نباید به عنوان یک عمل غیرمعمول و عجیب انگاشته شود بلکه باید به آن مانند یک فعالیت روزمره نگاه کرد. از این رو حرف «G» بیشترین نمود را در لوگو آن ها داشته که از دور به یک صورت خندان شبیه است.
7- فِدِکس (FedEx)
بسیاری از افراد در ایتدا متوجه فلشی که در فضای خالی بین حروف «E» و «X» قرار می گیرد نمی شوند اما وقتی که شخص متوجه آن شد هر بار با دیدن این لوگو نظرش به فلش مذکور جلب می شود. این همان چیزی است که طراحان لوگو به دنبال آن بودند: فلش فوق بر ناخودآگاه مشتری تاثیر گذاشته و خدمات پستی سریع و قابل اعتماد را تداعی می کند.
8- نایکی
یک دانشجو به نام کارولین داویدسون در سال 1975 برای طراحی این لوگو 35 دلار دریافت کرد. همانطور که می توانید حدس بزنید این لوگوی معروف بال های الهه ی معروف یونان باستان با نام «Nike» را تداعی می کند که جنگجویان را به سمت پیروزی سوق می داد.
9- پپسی
یک بار مسئولان کمپانی پپسی برای تبلیغات در عید موسوم به «All Saints Day» یا «روز مردگان» بطری های نوشیدنی خود را با لوگوی وارونه شده ارائه داد. بسیاری از مشتریان فکر می کردند که این کار در نتیجه ی یک اشتباه ساده به وقوع پیوسته است. اما افراد باهوش می دانستند که شکل وارون این لوگو واژه ی «isded» را نشان خواهد داد که شباهت زیادی به عبارت «is dead» دارد.
10- توردوفرانس (Le Tour de France)
شاید شما نیز تاکنون هزاران بار لوگوی مسابقات جهانی دوچرخه سواری موسوم به توردوفرانس (Le Tour de France) را دیده باشید و شاید متوجه تصویری از یک دوچرخه سوار در درون حروف این لوگو نشده اید. حرف «» بدن دوچرخه سوار را تشکیل داده و خورشید نیز چرخ دوچرخه را تشکیل می دهد.