بررسی مربیان خارجی اخراجی استقلال؛

استراماچونی زمستان تهران را می بیند؟/مرد ایتالیایی به دنبال عنوان ششمی در استقلال!

آمار باشگاه استقلال طی ۲۵ سال گذشته نشان می دهد هیچ مربی خارجی در این تیم نتوانسته یک فصل کامل را با این تیم به پایان برساند.

سرویس ورزش مشرق - با انتشار گزارشی مبسوط از وضعیت زندگی آندره آ استراماچونی در تهران و سرمربیگری اش در تیم استقلال همچنین زمزمه هایی مبنی بر جدایی احتمالی این مربی 43 ساله ایتالیایی از این تیم، هیچ بعید نیست این مربی مو مشکی علاوه بر زمستان حتی شاید پاییز تهران را هم به چشم نبیند!

بیشتر بخوانید:
 

افشاگری عجیب رسانه معتبر ایتالیایی از شرایط استراماچونی/ استقلال زندان است!

بررسی شرایط مربیانی خارجی که پیش از این در این تیم هدایت آبی های تهرانی را در دست داشتند مشخص می کند از آخرین باری که استقلال توانسته یک فصل را با سرمربی خارجی استارت زده و با همان مربی به پایان برساند به حدود ربع قرن پیش برمی گردد.

تا پیش از سال 1373 و در سه دوره ای که باشگاه استقلال هدایت تیم فوتبال بزرگسالانش را به دست یک مربی خارجی سپرده بود هر بار یک مربی در رأس این تیم کار می کرد لااقل یک فصل و یا بیشتر را به طور کامل روی نیمکت نشسته و استقلال را از صفر تا صد مسابقات لیگ رهبری می کرد. اما بدعت اخراج و قطع همکاری با سرمربیان خارجی از 25 سال پیش و در دوران دوم سرمربیگری سوکوموروخوف در استقلال استارت خورد!

**مربیان خارجی ماندگار!

1 – دوره اول حضور زدراکو رایکوف

رایکوف اولین، سرشناس ترین و پر افتخارترین مربی خارجی استقلال و یکی از ماندگارترین مربیانی است که در فوتبال ایران فعالیت داشته است. رایکوف در اسفند ماه سال 1348 تا تیر ماه سال 1350 قریب به دو سال هدایت استقلال را در دست داشت. او در این مدت در 38 بازی روی نیمکت استقلال نشست و تیمش در 74% مسابقات زمین را با برد ترک کرد.

2 – دوره دوم زدراکو رایکوف

رایکوف در همان سال 1350 پس از اینکه برای مدتی کوتاه "پرویز کوزه کنانی" هدایت استقلال را در دست داشت بار دیگر به عنوان سرمربی استقلال منصوب شد و از 1350 تا 28 آبان 1355 سرمربیگری استقلال را در دست گرفت و تیمش در 137 بازی موفق شد در 58% دیدارها زمین را با پیروزی ترک کند.

این مربی یوگوسلاو که بسیاری او را پایه گذار سبک نوین فوتبال در تیم استقلال دانسته و حتی معتقدند همچنان این تیم تاحدودی تحت تاثیر تفکرات وی می‌باشد، یکی از پرافتخارترین مربیان تاریخ این باشگاه هم هست. اما همه این آمارها منجر به این نشد که طعم اخراج را از این باشگاه نچشد.

رایکوف اولین اخراجی خارجی و اولین مربی اخراجی در تاریخ باشگاه استقلال هم هست. وی در سال 55 و در جام تخت جمشید و پس از شکست مقابل صعنت نفت در فاصله 4 هفته مانده به پایان فصل از هدایت آبی پوشان برکنار شد.

3 – ولادیمیر جگیچ

این مربی یوگسلاو با پاسپورت آلمانی به تهران آمد و هدایت استقلال را در دست گرفت. او از سال 1355 تا 1357 به مدت دو فصل سرمربی استقلال بود و در 47 مسابقه روی نیمکت نشست. تیمش هم در 53% مسابقات برنده از زمین بیرون رفت.

جگیچ از جمله مربیان تاثیرگذار در تاریخ باشگاه استقلال بود که یکبار هم با این تیم به قهرمانی جام حذفی رسید. جگیچ دو فصل سرمربی استقلال بود و نتایج قابل قبولی با این تیم گرفت و در نهایت نیز در پایان دومین سال حضورش در استقلال و همزمان با اتمام قرارداد از این تیم جدا شد تا تنها مربی خارجی باشد که پایان کارش در استقلال با اخراج همراه نبوده باشد.

4 – دوره اول یوگنی سکوموروخوف

سکوموروخوف روس در سال 1372 هدایت تیم استقلال را در دست گرفت و تا سال 1373 به مدت یک فصل در 32 بازی سرمربی استقلال بود و تیمش توانست در 56% دیدارهایش برنده زمین را ترک کند.

**مربیان خارجی اخراجی!

1 – لئونید بیلفسکی

استقلال در سال 1373 پس از پایان دوران سرمربیگری سکوموروخوف بار دیگر سراغ یک روس دیگر رفت و این بار بیلفسکی را به خدمت گرفت. اما این مربی تنها در 4 بازی سرمربیگری در این تیم را تجربه کرد و با آمار 50% برد در دیدارهایش ایران را ترک کرد.

2 – یوگنی سکوموروخوف

مدیران استقلال در پانزدهم خرداد سال 1378 بار دیگر سراغ سکوموروخوف رفتند ولی این مربی پس از شروع لیگ در ششم اسفندماه همان سال با حکم اخراج مواجه شده و در حالی که در 28 بازی روی نیمکت تیم نشسته بود از استقلال رفت. او در آن مدت در 61% مسابقاتش با استقلال برنده شده بود.

3 – رولاند کخ

پنجمین مربی خارجی باشگاه استقلال یک آلمانی بود. رولاند کخ در مرداد ماه سال 1381 به باشگاه استقلال اضافه شد ولی در فروردین ماه سال 1382 و چند هفته مانده به پایان لیگ از استقلال اخراج شد. او در 28 بازی با استقلال فقط 46% مسابقاتش را برنده شد.

درواقع کخ نخستین مربی آلمانی تاریخ باشگاه استقلال و نخستین مربی خارجی این تیم در لیگ برتر بود تا عنوان نخستین مربی اخراجی این باشگاه در تاریخ رقابتهای لیگ برتر را هم به خود اختصاص دهد. کخ در فصل 82-81 و در فاصله 8 هفته مانده به پایان فصل به دلیل نارضایتی هواداران از نتایج، از این تیم کنار گذاشته شد. استقلال پس از کخ مربی خارجی دیگری نداشت تا یک آلمانی پا به سن گذاشته به اسم وینفرد شفر در سال 96 جای او را بگیرد.

کخ و بیلفسکی تنها مربیان خارجی و اخراجی استقلال هستند که یک فصل را با این تیم به پایان نرسانند و در همان اولین فصل حضورشان در این تیم طعم اخراج را چشیدند.

4 – میک مک درموت

شاید یک بازی، کارنامه دقیقی برای تشخیص توانایی های یک مربی نباشد ولی "میک مک درموت" ایرلندی که در هفته هشتم فصل هفدهم لیگ برتر روی نیمکت استقلال نشست در یک بازی سرمربی این تیم بود و در رشت سپیدرود را شکست داد و با یک بازی و 100 درصد برد در کارنامه اش از این سمت کنار رفت.

5 – وینفرد شفر

در هفته هفتم لیگ هفدهم باشگاه استقلال سراغ یک مربی دیگر آلمانی به نام شفر رفت. این مربی از هفته نهم و بازی با فولاد روی نیمکت استقلال نشست و تا پایان لیگ تیمش را هدایت کرد اما او نیز نتوانست یک فصل کامل را با این تیم به پایان برساند چون در لیگ هجدهم و 5 بازی مانده به آخر فصل در مشهد از کار برکنار شد. او 30 شهریور 1396 آمد و نهم اردیبهشت سال 1398 از کار برکنار شد در دو فصل ناقص. 69 بازی با 54% برد، آمار کلی این مربی در استقلال بود.

**آندره آ استراماچونی لبه تیغ!

در صورتی که وضعیت موجود بین استراماچونی و باشگاه استقلال به همین منوال پیش برود که نشریه گازتا دلو اسپورت درباره اش نوشته، هیچ بعید نیست ششمین نفر در فهرست مربیان قطع همکاری با استقلال همین مربی 43 ساله ایتالیایی باشد. مربی با آمار یک بازی و 0% برد تا اینجا. او 23 خرداد 1398 با استقلال قرارداد بسته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان