در بخش مواد اولیه، خودروسازان با دو دسته مواد داخلی و خارجی روبهرو هستند. مواد اولیه داخلی در کل هزینه کمتری را میطلبد، اما تامین مواد اولیه خارجی به لحاظ آنکه هزینههای گشایش اعتبار، حمل و بیمه خارجی، تعرفه گمرکی حمل و بیمه داخلی و همچنین قیمت اولیه را شامل میشود، هزینه بالاتری را نسبت به مواد اولیه داخلی نصیب خودروسازان میکند.
گروه خودروسازی سایپا با اجرای طرح ملی بومیسازی قطعات محصولات خود در شرکت مگاموتور توانست 38 قطعه از مجموعههای موتور، گیربکس، اکسل و EMS محصولات سایپا را با کمک شرکتهای ایرانی، در داخل کشور تولید کند.

طرح داخلی سازی قطعات مربوط به گیربکس، موتور، اکسل و EMS محصولات خانواده تیبا، موتور، اکسل و EMS محصولات خانواده پراید و همچنین قوای محرکه وانت زامیاد با پیشرفت بین 30 تا 100 درصدی پروژه در شرکتهای تولیدکننده داخلی به اجرا درآمده و قرار است نیاز محصولات گروه خودروسازی سایپا را برطرف کند.
قطعاتی نظیر مجموعه دنده برنجی خودرو، واشر سرسیلندر، دینام، رگولاتور و دریچه گاز، دیسک و صفحه کلاچ، سنسور اکسیژن، انژکتور، مدولاتور، مجموعه پلوس خودرو و چندین قطعه دیگر مربوط به قوای محرکه، از جمله قطعاتی هستند که توسط مگاموتور سایپا بومی سازی شدهاند.
با داخلی سازی قطعات مذکور، تاکنون به ازای هر دستگاه محصول از خانواده پراید و تیبا، 290 یورو (معادل 3.5 میلیون تومان براساس نرخ روز یورو) صرفهجویی ارزی برای گروه خودروسازی سایپا محقق شده است.
براساس برنامهریزیهای صورت گرفته، قرار است این قطعات با تیراژ تولید روزانه مناسب، نیاز گروه خودروسازی سایپا را تحت پوشش قرار داده و این گروه را از واردات قطعات مذکور از بازار های خارجی بینیاز کند.
دیجیاتو: با این وجود پرسشی که مطرح می شود این است که چرا تاکنون و پس از گذشت بیش از 25 سال از تولید پراید و 10 سال از تولید تیبا، نسبت به تولید داخل این قطعات اقدامی نشده بود و آیا قطعات ایرانی که تحت فشار و با سرعت تولید شده اند، از کیفیت لازم برخوردارند یا خیر؟