اگر از علاقهمندان تکنولوژی و به خصوص گوشی باشید و در رابطه با وان پلاس وان سوال بپرسید، احتمالا فقط بازخوردهای مثبت دریافت خواهید کرد. این کمپانی چینی، جزو معدود کمپانیهای فعلی سازندگان گوشی هوشمند است که هنوز گوشیهای خودش را با قیمت مناسب و سختافزار قوی به بازار عرضه میکند. آخرین نمونهاش هم وان پلاس 7T است. با ما همراه باشید تا نگاهی به تاریخچه این کمپانی دوست داشتنی بیندازیم.
وان پلاس چگونه شکل گرفت؟
پیت لا (Pete Lau) ابتدا به عنوان معاون شرکت اوپو فعالیت میکرد و مسئولیت وی نظارت بر پورت شدن سیانوژن ماد روی اوپو N1 بود. همچنین کارل پی (Carl Pei) نیز پس از این که وب سایت طرفداریش از میزو بسیار محبوب شد، توسط این کمپانی استخدام شد و بعدها سر از اوپو درآورد. این دو پس از آشنایی با یکدیگر اوپو را ترک کرده و شرکتی به نام وان پلاس را در اواسط دسامبر سال 2013 تاسیس کردند.
تولد وان پلاس وان
اولین گوشی آنها وان پلاس وان (انتخاب هوشمندانه برای اسم اولین گوشی) نام داشت، بر پایه اوپو Find 7a بنا نهاده شده بود. اوپو آن زمان این گوشی را پرچمدار کش نامیده بود. ولی موسسین وان پلاس که خود جزو خورههای تکنولوژی حساب میشدند، در نظر داشتند تا تلفن هوشمندی مناسب افراد خوره تولید کنند.
همچنین برای این که این شرکت زیر بار هزینههای اضافی تبلیغات نرود، تصمیم گرفت تا گوشی خود را در فروشگاه آنلاین خودش بفروشد و مانند دیگر کمپانیها، به سراغ فروشگاههای فیزیکی نرفت. به همین دلیل تصمیم گرفتند که در ابتدا تنها 50 هزار گوشی وان پلاس وان را بفروش برسانند. این کار آنها به منظور انحصار طلبی این کمپانی نوپا صورت نگرفت و تنها دلیل آن کمبود قطعات و ظرفیت تولید عنوان شده بود.
عرضه وان پلاس وان
وان پلاس قدم اولش را محکم برداشت و اولین گوشی خود را در دو مدل 3/32 و 3/64 گیگابایتی به بازار عرضه کرد. قیمت این دو مدل هم به ترتیب 300 و 350 دلار تعیین کرد که همین اول عرصه را برای گوشیهای پرچمدار تنگ کند. برای مثال نکسوس 5 که خودش با هدف به گل نشاندن پرچمدارها به بازار عرضه شده بود، حدود 350 دلار برای مدل 2/16 و 400 دلار برای مدل 2/64 گیگابایتی قیمتگذاری شده بود که نسبت به وان پلاس وان هم 1 گیگابایت حافظه رم کمتری داشت و هم پول بیشتری در ازای فضای ذخیرهسازی کمتر درخواست میکرد.
وان پلاس وان از همان ابتدا بزرگان را به چالش کشید.
اوضاع برای سامسونگ هم زیاد خوب نبود، زیرا گلکسی S5 که پرچمدار این شرکت حساب میشد، 650 دلار قیمت داشت که تقریبا 2 برابر وان پلاس بود. البته این گوشی قابلیت شارژ بیسیم و مقاومت در برابر آب و گرد وغبار داشت که وان پلاس نمیتوانست چنین چیزی را در اختیار کاربران قرار دهد (وان پلاس البته هنوز هم این قابلیتها را در گوشیهای خودش عرضه نکرده است).
مشخصات وان پلاس وان غول کش
وان پلاس وان با صفحه نمایش 5.5 اینچی و رزولوشن 1080 به بازار عرضه شد که نسبت به پرچمداران، کمی بزرگتر بود. البته شاید سامسونگ بگوید که صفحه نمایش استفاده شده در گلکسی S5 از نوع امولد بوده که خب حق هم دارد. البته این که تکنولوژی امولد 300 دلار بیشتر میارزد را از سامسونگ بپرسید. همچنین ظرفیت باتری 3100 میلی آمپری آن نیز نسبت به نکسوس 5 بسیار بیشتر بود (همین الان هم این ظرفیت باتری عدد بسیار مناسبی است).
چیپست استفاده شده در این گوشی نیز اسنپدراگون 801 بود که مدل اورکلاک شده اسنپدراگون 800 به حساب میآمد. دوربین این گوشی نیز سنسور قدرتمند 13 مگاپیکسلی سونی بود که قابلیت فیلم برداری 2160p را در اختیار کاربران قرار میداد.
تفاوت وان پلاس و شرکتهای مطرح چه بود؟
وان پلاس با اعتماد کاربران، شروع قدرتمندانهای را تجربه کرد.
به زبان ساده، شناخت کاربران از برندهای دیگر. سهم بازار وان پلاس در آن مقطع صفر بود در حالی که الجی (سازنده نکسوس 5) و سامسونگ بخش قابل توجهی از بازار را در اختیار داشتند. وان پلاس برای عرض اندام در این بازار انحصاری نیاز داشت تا اعتماد کاربران را جلب کند. کاربران هم امیدوارانه به این شرکت اعتماد کردند و 300 دلار به کمپانی ناشناختهای پرداخت کردند که حتی نمیتوانستند گوشی خریداری شده خود را به صورت فیزیکی لمس کنند.
نتیجه آن فروش 1 میلیونی وان پلاس وان تا پایان سال 2014 بود. کمپانی وان پلاس که تنها در فکر فروش 50 هزار گوشی بود، به یکباره انبارهای خود را خالی شده دید. در نتیجه روی به سیستم دعوتنامهای برای خرید وان پلاس وان آورد تا بتواند عرضه و تقاضا را نزدیک هم قرار دهد.
داستان تلخ سیانوژن ماد و وان پلاس
وان پلاس برای گوشی جدیدش در نظر داشت تا از سیستمعامل اندروید استفاده کند. ولی نه با پوسته معمول آن. سیانوژن ماد که یکی از معروفترین مادهای کاستوم اندروید به حساب میآید (همان لایناج اواس فعلی) برای استفاده در وان پلاس وان انتخاب شد. اما تنها چند روز مانده به زمان عرضه این گوشی در هند، به یکباره مشخص شد که سیانوژن ماد با شرکت سازنده گوشی یو (Yu) که زیرمجموعه میکرومکس حساب میشد، قرارداری انحصاری امضا کرده است. در نتیجه وان پلاس عطای این کاستوم ماد را به لقایش بخشید و به فکر توسعه ماد اختصاصی خودش افتاد.
اکسیژن اواس پاسخ محکم وان پلاس به سیانوژن بود.
برای این که این کمپانی به وعده خودش در قبال کم کردن وابستگی به گوگل عمل کند، تصمیم گرفت تا ماد اکسیژن اوس و هیدروژن اواس را جایگزین رفیق نیمه راهش کند. اکسیژن اواس پوستهای سبک و کاربردی جدید بود که بر بدن برهنه اندروید AOSP کشیده شده بود و علاوه بر روان بودن و سبکی، ویژگیهای جذاب و کاربر پسندی را هم به وان پلاس وان اضافه کرده بود. در عین حال برنامهها و اپلیکیشنهای بیمصرف را نیز از این سیستمعامل حذف کرده بود.
هیدروژن اواس هم نسخه انحصاری چین بود و به جز تفاوت دسترسی به سرویسهای گوگل، فرق دیگری با اکسیژن اواس نداشت. با این اوصاف پس از انتشار این دو ماد در پایان سال 2015، کمی طول کشید تا نسخهها به پایداری مناسب برسند. ولی با توجه به این که وان پلاس همچنان از این مادها استفاده میکند، قابل حدس است که چقدر این تصمیم هوشمندانه بوده است.
جامعه پشتیبان قوی وان پلاس وان
شاید تنها گوشی اندرویدی که به طور مرتب آپدیت شود HTC HD2 باشد. اما با گوگل کردن وان پلاس وان متوجه میشوید که کاستوم رامهای فراوانی نیز برای این گوشی عرضه میشوند که در کمال تعجب، نام اندروید 9 نیز به چشم میخورد. این نوع از پشتیبانی تنها حکایت از یک چیز دارد. آن هم علاقه و عشقیست که کاربران به وان پلاس دارند و این کمپانی هم به خوبی پاسخ این محبت را داده است.
آینده این کمپانی چیست؟
روشن. البته درست است که قیمت گوشیها بالا رفته است ولی با درنظر گرفتن بازار، میتوان به این نتیجه رسید که هیچ کمپانی سازنده گوشی هوشمندی، صفحه نمایش 90 هرتزی را با قیمت 600 دلاری در اختیارتان نمیگذارد. مشخصات سختافزاری این گوشیها نیز که به خودی خود گویای همه چیز است. اگر تا به حال به گوشیهای این کمپانی روی خوش نشان ندادهاید، شاید الان زمان مناسبی باشد تا نظر خود را تغییر دهید.