شناسه : ۱۷۹۹۰۶۳ - یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۱
در گفتوگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛
خصوصیسازی، راه نجات گروههای خودروسازی/ نمادهایی که اصلاح شدهاند، جذابیت بیشتری خواهند داشت
اقتصادآنلاین-میلادعبداللهی؛ رشد روزهای اخیر شاخص کل و وضعیت به نسبت متعادل حاکم بر بازار سهام، زمینهای را فراهم ساخت تا کارشناسان بازار سرمایه نسبت به روزهای آتی ابراز امیدواری کرده و معتقدند بازار سرمایه اصلاح کلی را پشت سر گذاشته است و از این پس میتوان انتظار روزهای به مراتب بهتری را در ادامه راه برای آن متصور شد.
در همین راستا مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه، نسبت به آخرین وضعیت بازار سهام و پیشبینی روزهای آتی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین، تصریح کرد: به عقیده من یک دوره اصلاح کلی در بازار اتفاق افتاد و خیلی سریع در دو هفته انتهایی مهر و هفته اول ماه جاری شاهد این اتفاق بودیم، اما کماکان صحبت درباره رشد همگانی زود است، چراکه سهمها مستلزم دست به دست شدن خواهند بود و ترس حاکم در میان سهامداران باید فروکش کند از سویی تفکر معاملهگران از میان مدت به بلند مدت بدل شود، این یعنی کسانی هستند که به اصطلاح با یک شوک اقدام به فروش سهم خود میکنند و از بازار خارج میشوند و نفراتی که سرمایه گذاری بلند مدت را مد نظر دارند میمانند.
وی با بیان اینکه، اکنون پولهای زیادی در بازار دیده میشود که خارج نشده است، اضافه کرد: نقدینگی فعلی منتظر آن است تا بازار روند صعودی را از سر بگیرد تا مجدد به جریان معاملات ورود کنند، گرچه عدهای سهم خود را فروختهاند و کنار نشستهاند، اما به دلیل آنکه بازارهای رقیب کماکان پتانسیل خوبی برای رشد نخواهند داشت، بازار سهام را به منظور سرمایهگذاری بهتر میدانند.
این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: تقریبا همه بازار اصلاح خود را انجام داد و اگر اکنون اصلاحی در بازار یا شاخص اتفاق بیفتد، شامل همه سهمها نخواهد شد و برخی از آنها مسیر متفاوتی را پیش خواهند گرفت؛ این دقیقا مشابه زمانی است که سهمها بر اساس پتانسیل خود حرکت خواهند کرد نه بر اساس نقدینگی.
وی همچنین افزود: به عقیده من ما یک اصلاح زمانی خواهیم داشت، یعنی قیمتها دیگر افت زیادی را تجربه نکنند اما از نظر زمانی، میتوان انتظار داشت شاهد دوره نوسانی باشیم.
مهدی ساسانی در خصوص وضعیت نامناسب گروههای خودروسازی با توجه به انتشار صورتهای مالی، تصریح کرد: ایران جز معدود کشورهایی است که صنعت خودرو در آن کمامان با حمایتهای دولتی همراه است و به عبارت دقیقتر صنعت مذکور به زور حمایتهای دولتی سرپاست؛ متاسفانه شرکتهای خودروسازی در سالهای اخیر نه تنها سودآوری نداشتهاند بلکه هزینههای مالی آنها مدام درحال افزایش است، از طرفی بحث تجدید ارزیابی و افزایش داراییها مدتهاست درباره آنها مطرح و هرگز به مرحله اجرا درنیامده است، به گونهای که زیر مجموعههای ایرانخودرو چندین سال است که قصد فروش بلوک بانک پارسیان را دارند اما این امر صورت پذیر نیست، این در حالی است که تجدید ارزیابی نمیتواند برای فرآیند سودآوری شرکتها آنچنان ثمربخش باشد، اما قیمتها را روی تابلو بالا خواهد برد، به نظر من اگر قرار است صنعت خودروسازی بقا داشته باشد باید سودآوری ایجاد کند و این مهم زمانی محقق میشود که روند مدیریتی کلی در فرآیند سودسازی آنها رخدهد، مادامی که دولت بخواهد آنها را حمایت کند و این گروهها زیانده باشند، مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود، از طرفی یکی از راههای نجات آنها خصوصیسازی است کهمیتواند کمک شایانی برای خروج گروه خودروسازی از بحران داشته باشد؛ دولت باید دست از حمایت بدون دلیل آنها بردارد و اجازه ورود بخش خصوصی به این صنعت را بدهد.
وی در خصوص تاثیر تحریمها بر عملکرد گروه خوردرو سازی نیز، ادامه داد: با توجه به آنکه وابستگی صنعت خودرو بالاست و نوع تنوع محصولات تولید داخل پاییناست، تحریمها را میتوان عاملی آزاردهنده قلمداد کرد.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان با بیان اینکه در شرایط فعلی نمادهایی که پیش از این اصلاح کردهاند، جذابیت بیشتری برای معاملهگرانخواهند داشت، افزود: اگر دقت کنید بعد از اصلاح انجام شده، سهامداران به صورت خودکار به سوی این سهمها(اصلاح شده) گرایش پیدا کردند تا نمادهایی که به کمک حقوقیها برای جلوگیری از افت شاخص سعی شده است بالا بمانند و روند نزولی به خود نگیرند، به عبارت دیگر از نمادی که اصلاح قیمتی نداشته است نمیتوان انتظار رشد زیادی داشت.