به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، ماه پیش توئیتر اعلام کرد که در حال کار روی روشهایی است که به مدیریت بهتر "دیپفیک"(deepfake) کمک میکنند.
حال این شرکت پیشنویس دستورالعملهایی را منتشر کرده که مربوط به چگونگی رسیدگی به مشکلات دیپفیک است و از مردم میخواهد سیاستهای مربوط به آنچه را که "رسانههای مصنوعی و دستکاری شده" میخواند بررسی و تنظیم کنند.
توئیتر میگوید این دستورالعمل، رسانههای جعلی و ساختگی از قبیل عکس، صوت و یا ویدئو را که به طور قابل توجهی تغییر کرده باشند و قصد گمراه کردن مردم را داشته باشند و یا معنای اصلی آن را تغییر داده باشند مشخص خواهد کرد.
چنین دستکاریهایی معمولا عمیق و یا نیمه عمیق خوانده میشوند.
دیپ فیک یا جعل عمیق، ترکیبی از کلمههای " یادگیری عمیق" و "جعلی"، یک تکنیک برای ترکیب تصویر انسان به وسیله هوش مصنوعی است تا با استفاده از آن تصاویری جعلی از یک انسان ساخته شود. با پیشرفت روز افزون دنیای فناوری امروزه انتشار اخبار و چهرههای جعلی افزایش یافته است.
با توجه به این دستورالعملها توئیتر چنین اقداماتی را انجام خواهد داد:
یک پیام هشدار در کنار توئیتهایی درج خواهد کرد که دارای رسانههای جعلی و دستکاری شده هستند.
پیش از اشتراک و یا لایک توئیتهایی با محتوای جعلی توسط کاربران، به آنها هشدار خواهد داد.
به مقالههای خبری یک لینک اضافه خواهد کرد بنابراین مردم میتوانند اطلاعات بیشتری راجع به جعلی بودن یک رسانه از منابع مختلف پیدا کنند.
اگر توئیتر تصمیم بگیرد که یک توئیت حاوی محتوای جعل عمیق یا نیمه عمیق است و میتواند امنیت جسمی فردی را تهدید کند و یا منجر به بروز آسیب جدی دیگر شود، آن توئیت را حذف خواهد کرد.
البته این دستورالعملها به طور رسمی تنظیم نشده است.
توئیتر پس از بررسی بازخوردهای این دستورالعمل، حداقل 30 روز قبل از آغاز به کار این دستورالعملها، نسخه رسمی آنها را منتشر خواهد کرد.
محتوای دیپفیک نهتنها میتواند به مردم آسیب بزند، بلکه میتواند در فعالیتهای گمراهسازی هم استفاده شود.
توئیتر یکی از چندین شرکت بزرگ فناوری است که راههای مقابله با دیپفیک را بررسی میکند.
پیش از این آمازون هم اعلام کرد که به فیسبوک ملحق شده تا در برابر تکنیک "جعل عمیق" ویدئوها مبارزه کند.
شرکت مایکروسافت و دانشگاه ام.آی.تی هم اقداماتی را برای مبارزه با جعل عمیق پیش گرفتهاند.