اشرف بروجردی به پرسش‌ها و انتقادها پاسخ داد

ماجرای آب‌گرفتگی کتابخانه ملی

دنیای اقتصاد : چندی پیش خبرهایی مبنی‌بر آب‌گرفتگی آرشیو کتابخانه ملی در رسانه‌ها منتشر شد که ابتدا با تکذیب غیررسمی برخی از مسوولان این نهاد کتابخانه‌ای مواجه شد

بروجردی ادامه داد: «ساختمان آرشیو 16 طبقه دارد که پنج طبقه آن زیر زمین و 11 طبقه آن بالاست. با توجه به منابع وسیع آب زیرزمینی در تهران، احتمال نفوذ آب در این ساختمان بسیار زیاد است و در ادوار گذشته هم این مخاطره وجود داشته؛ از جمله، زمانی که مترو حفر شد، یک‌بار آب به این ساختمان راه پیدا کرد. با این سابقه، ما نسبت به بحث نگهداری اسناد حساس بودیم و اجازه ندادیم اسناد آرشیوی در جایی که احتمال نفوذ آب وجود دارد، قرار بگیرند.» رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: «سطح آب در زمان بارندگی اخیر در طبقه منفی5 مقداری بالا آمد که فوقش به مچ پا می‌رسید. اما خوشبختانه ما در آن طبقه، سندی که قابلیت نگهداری داشته باشد، نداشتیم. روال کار ما این است که سندها را از دستگاه‌های مختلف جمع‌آوری می‌کنیم و کار غربالگری انجام می‌دهیم. در ادامه، اسناد قابل حفاظت مشخص می‌شوند و به طبقات بالا می‌روند و اسناد امحایی را به طبقه منفی 5 می‌فرستیم تا زمانی که به کارخانه‌های خمیرسازی منتقل شوند. پس از این حادثه، ما همان اسناد امحایی را هم به طبقه منفی 3 منتقل کردیم.»

او با اشاره به جو رسانه‌ای ایجاد شده پس از آب‌گرفتگی طبقه منفی 5 ساختمان آرشیو اسناد توضیح داد: «برخی افراد فکر می‌کردند بر سر اسناد ماندگار آرشیو، بلایی آمده است و می‌گفتند چه نشسته‌اید که همه اسناد از بین رفته است. این در حالی است که اسناد با ارزش به هیچ وجه از دست نرفته و آسیب ندیده‌اند. الان هم همه نهادها و افراد مسوول و دلسوز می‌توانند از این اسناد بازدید کنند.» در ادامه، علی زرافشان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم در این‌باره گفت: «اسناد نهضت جنگل، وزارت نفت و قوه‌قضائیه که گفته می‌شود در جریان ورود آب به طبقه منفی 5 سازمان اسناد از بین رفته، به هیچ وجه در این طبقه نبوده و صدمه ندیده است.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان