به گزارش اقتصادآنلاین، محسن پورسیدآقایی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم افتتاحیه نصب فیلترهای جاذب دوده بر روی اتوبوسهای دو کابین اظهار داشت: نصب فیلتر دوده حتی جلوی دوده استاندارد را میگیرد و تاثیر جدی بر کاهش آلودگی هوا دارد.
اوبا بیان اینکه همه اتوبوسهای پایتخت از سال پیش معاینه فنی گرفتهاند، اضافه کرد: اما دوده، ویژگی ذاتی وسایل نقلیه دیزلی است. استفاده از فیلتر جاذب دوده در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته و تکنولوژی روز دنیا محسوب میشود.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه شرکت تولید کننده 700 دستگاه بی آرتی خود نسبت به نصب فیلتر دوده اقدام کرد، گفت: با نصب فیلتر توسط شرکت تولیدکننده اتوبوس نگرانی ما در مورد صدمه و آسیب به موتور رفع شد.
پورسیدآقایی اضافه کرد: در ابتدا 50 اتوبوس دو کابین آماده نصب فیلتر جاذب دوده شده که کار 20 مورد آنها به اتمام رسیده و هر روز یک اتوبوس دیگر به این تعداد افزوده میشود.
او همچنین از تولید فیلتر دوده در داخل کشور خبر داده و گفت: نمونهای نیز از سوی شرکت مورد نظر تحویل دادهاند که در حال تست است و در صورت موفقیت آمار استفاده از این فیلترها افزایش خواهد یافت.
او با بیان اینکه سرویس ادارات و دستگاههای مختلف همچنین کامیونها و همه وسایل حملونقل دیزل باید مجهز به فیلتر دوده شوند تا جلوی انتشار ذرات آلاینده از اگزوز این خودروها گرفته شود، اضافه کرد: وضعیت آب و هوا دست ما نیست، مدتی است که شرایط هوا در حالت سکون قرار گرفته و باید از انتشار ذرات آلاینده توسط خودروها جلوگیری کنیم.
او با طرح این ادعا که با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا از تردد خودروهای سواری جلوگیری ومیزان آلودگی کاهش پیدا کرده است، گفت: هزینه نصب این فیلترهای جاذب دوده را شهرداری از منابع محدود معاونت حملونقل حدود 100میلیون تومان پرداخت شده ام دولت باید از جرایم ناشی از معاینه فنی خودروها مبالغی به شهرداری تهران بپردازد تا در زمینه مقابله با آلودگی هوا اقدام کنیم، البته که این موضوع محقق نشده است.
معاون حناچی تاکید کرد: میدانیم که دولت با مشکل روبرو است اما امیدواریم علیرغم تخصیص نیافتن منابع توسط دولت با توجه به افزایش قیمت سوخت جهت رفع آلودگی هوا و مقابله با آن منابعی برای توسعه حملونقل عمومی اختصاص یابد.
شورای شهریها موافق فیلتر جاذب دوده هستند
معاون شهردار تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر پیش از این اعلام کرده فیلترهای جاذب دوده چندان مؤثر نیستند، گفت: مجموعه شورا در کمیسیون،سلامت، محیط زیست و خدمات شهری موافق این مسئله است. البته ابهاماتی برخی از اعضای شورا میگویند ممکن است نصب فیلتر بر روی موتور اتوبوس آسیب برساند که با تمهیدات پیشبینی شده توسط شرکت سازنده اتوبوس نگرانی ما در این زمینه رفع شد.
وی بیان داشت: پیش از این 50 نمونه از فیلتر دوده بر روی اتوبوسها نصب شد که باید دائم ماده شیمیایی به سوخت آنها اضافه میکردیم ولی نسل جدید فیلترها آخرین تکنولوژی دنیا را دارد و نیازی به افزودن مواد دیگر به سوخت خودرو نیست حتی اگر موتور به روغن سوزی بیفتد فیلتراسیون کامل انجام میگیرد.
معاون شهردار تهران در مورد عمر فیلترهای دوده گفت: هر 8 ماه یکبار لازم است که این فیلترها باز شوند و در دمای بالا دوده آنها سوزانده شود و مجدد نصب شوند ولی به طور کلی فیلترهای جاذب دوده عمر زیادی داشته و هر موقع از ذرات آلاینده پر شود به صورت آنلاین اعلام خواهد شد.
پورسیدآقایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه علیرغم گرانی بنزین، حملونقل عمومی توسعه نیافته و تمهیدات شما در این زمینه چیست، گفت: مردم گلایههایشان به حق است، آنها انتظار دارند که به دلیل گرانی بنزین امکانات جدیدی حاصل شود ما معتقدیم که حملونقل عمومی باید افزایش یابد که مذاکراتی با دولت در حال انجام است و شهردار و وزیر کشور نامهای به رئیس جمهور ارسال کردهاند.
وی گفت: در این نامه قید شده از منابع درآمد افزایش قیمت سوخت بخشی به حملونقل عمومی اختصاص یابد و تجربههای گذشته نشان داده اگر این مسأله محقق نشود دو ماه دیگر مردم به سمت خودروهای شخصی میروند و قیمت برایشان عادی میشود.
* افزایش 11 درصدی مسافران مترو
معاون شهردار تهران در ادامه گفت: در هفته آغاز افزایش قیمت بنزین مسافران مترو بیشتر شد و به افزایش 11 درصدی رسید به عبارتی روزانه 200 هزار مسافر مترو بیشتر شده است.
وی گفت: این مسأله به این معنی است که 200 هزار خودروی تکسرنشین با افزایش قیمت بنزین کمتر شده است.
* اشکالات به طرح جدید ترافیک سطحی است
پورسیدآقایی در مورد اشکالاتی که منتقدان به طرح جدید ترافیک دارند، گفت: اشکالات وارد شده سطحی و کارشناسی شده نیست، نامهای که پلیس راهور به ما ارسال کرده بود درخواست برای کاهش دو ساعته طرح ترافیک و تقلیل آن به 17 بعدازظهر بود ولی ما دلایل کارشناسی مطرح کردیم و گفتیم اشتباه است.
وی بیان داشت: این مسأله با پیشنهاد پلیس سبب افزایش ترافیک میشد ولی با تغییر یک ساعته طرح ترافیک موافقت کردیم و به نظرمان الان شرایط بهتر شده است. بقیه بحثهای کارشناسی را نیز بررسی میکنیم و اگر متوجه شویم به نفع مردم و ترافیک پایتخت است اقدام میکنیم.
معاون شهردار تهران گفت: تغییر در ساعت طرح ترافیک تا پایان سال ادامه خواهد داشت و برای سال آینده تصمیمی گرفته نشده است.
پورسیدآقایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد اینکه هوا امروز چگونه بود، گفت: رضایتبخش نیست هنوز وارد هوای ناسالم برای عموم مردم نشدهایم ولی شرایط برای کودکان و بیماران خاص و سالمندان آلوده است و فکر نمیکنم شاخص کیفیت هوا به 150 برسد و وضعیت برای همه ناسالم شود.
وی گفت: برای اینکه هوا تنها برای گروههای خاص و کودکان ناسالم بود مدرسه تعطیل شد ولی شاخص کیفیت هوا در 9 منطقه شهر کاملاً سالم است و در 7 منطقه شاخص 150 تا 160 دارد. در سایر مناطق نیز شاخص حدود 120 تا 130 است.
معاون شهردار تهران گفت: میانگین شاخص کیفیت هوا در تهران صبح امروز 126 بود که نشان میدهد پایداری هوای شهر افزایش یافته و علیرغم اینکه روز ششم سکون هوا را میگذرانیم ولی شرایط ناسالم برای همه افراد نشده و این نشان میدهد که ذرات آلاینده کمتر از قبل بوده است.
پورسیدآقایی یادآور شد: نمیتوان وضعیت هوا را چشمی ارزیابی کرد ولی بر اساس بررسیها شاخص کیفیت هوا در شهرهای اطراف مناسب نیست و کرج آلودهتر از تهران است.
وی در مورد علت آلودگی هوا در تهران،گفت: 80 درصد آلودگی هوا ناشی از خودروها در پایتخت و 20 درصد ناشی از صنایع آلاینده است. شاخص آلایندگی هوا در مناطق پیروزی، ری و شادآباد به 150 رسید و این موضوع نشان میدهد که تردد خودروهای سنگین و دیزلی علت آلودگی در این مناطق است.
معاون شهردار تهران گفت: سهم گرمایش خانگی در آلودگی هوای تهران چندان زیاد نیست و در پایتخت بیشتر گاز استفاده میشود و مصرف گازوئیل در گرمایش خانگی زیاد نیست.