به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از حدود یک سال پیش شهرداری تهران برای گسترش مدل حمل و نقلی دوچرخه، همکاری مشترکی را با شرکت بیدود منعقد کرد، تا شهروندان تهران برای جابجایی خود از دوچرخه استفاده کنند.
از همان ابتدا گرفتن ودیعه 160 هزار تومانی توسط بیدود، صدای خیلی ها را بلند کرد. تا جایی که حناچی شهردار تهران هم مجبور شد در این مورد اظهار نظر کرده و با دفاع از این اقدام بگوید: چون شرکت خصوصی است، گرفتن ودیعه هم طبیعی است.
حال بیش از یک سال از حضور بیدود در معابر شهر گذشته و اگرچه دیگر دوچرخه ای هم نیست، اما شرکت بیدود حاضر به پرداخت ودیعه شهروندان هم نیست.
مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار
حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جمع آوری دوچرخههای بیدود از سطح شهر و توقف سرویس دهی آن به شهروندان تهرانی گفت: شهرداری تهران در حال مذاکره با شرکت بیدود است و اگر این مذاکرات شکست بخورد تا 1 ماه فرصت دارند که ودیعه شهروندان تهرانی را که مجموع ان بیش از 3 میلیارد تومان است برگردانند و اگر این کار انجام نشود اقدام قضایی خواهیم کرد.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در فاز اول فعالیت شرکت بیدود 60 نقطه در تهران برای ساخت ایستگاه و استقرار دوچرخهها در نظر گرفته شد، گفت: 23 هزار نفر از شهروندان تهرانی مشترک دوچرخههای بیدود شدند که از هر نفر 160 هزار تومان به صورت ودیعه گرفته شد که بخشی از آن پول بیمه بود.
او افزود: در همین دوره شهرداری شیراز به شرکت بیدود پیشنهاد همکاری میدهد و بر اساس توافقی که کردند شهرداری شیراز 10 میلیارد تومان به شرکت بیدود پرداخت کرد تا این شرکت دوچرخههای خود را در آنجا مستقر کند.
فراهانی ادامه داد: پس از این قرارداد شرکت بیدود به شهرداری تهران مراجعه و اعلام کرد که فعالیت در تهران برای ما صرفه اقتصادی ندارد و شما باید 8 میلیارد تومان به بیدود پرداخت کنید تا بتوانیم ادامه فعالیت دهیم که شهرداری تهران با این درخواست موافقت نکرد. زیرا تنها تعهد کرده بود که فضایی از خیابانها را به آنها بدهد و چون توافق حاصل نشد و از طرفی هم بیدود با شهرداری شیراز قرارداد بسته بود به بهانه اغتشاشات تمام دوچرخهها را به شیراز منتقل کرد.
عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران نمیتوانست بدون مزایده چنین پولی را به یک شرکت خصوصی پرداخت کند، تصریح کرد: انتظار می رود شهرداری تهران با ایجاد رقابت بین شرکتهای بزرگ علاقهمند به این حوزه اجازه دهد که یک فضای رقابتی شکل بگیرد و یک شرکت خصوصی نتواند در وسط کار دست شهرداری را در حنا بگذارد و بعدا ببینیم که 3 میلیارد تومان از ودیعه سپرده گذاران را برده و پاسخگوی آنها هم نیست.
او با بیان اینکه ما به عنوان اعضای شورای شهر پیگیر موضوع هستیم تا شرکت بیدود تعهد خود را انجام دهد، اظهار کرد: شرکت بیدود باید ودیعه شهروندان را برگرداند و در عین حال شهرداری تهران هم باید با ایجاد فضای رقابتی اجازه دهد شرکتهای مثل اسنپ، تپسی و ایرانسل که برای این کار اعلام آمادگی کردهاند وارد کار شوند.
بیشتر بخوانید: دود شدن دوچرخههایی که قرار بود دود شهر را کاهش دهند + صوت
اما رضا باقری مدیرعامل شرکت بیدود در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: انتقال دوچرخههای تهران به شیراز شایعه است و دوچرخههایی که در تهران بوده به دلیل اغتشاشات اخیر به پارکینگ منتقل شدهاند و چون امکان انتقال دوچرخهها به انبار مرکزی در خارج از شهر را نداشتیم آنها را در داخل تهران انبار کردیم.
او با بیان اینکه دوچرخههای شیراز را در 21 اردیبهشت سال جاری در یکی از انبارهای شهرداری شیراز تخلیه کردیم، تأکید کرد: بر این اساس وضعیت دوچرخهها کارکرده تهران ارتباطی با شیراز ندارد.
مدیر عامل شرکت بیدود با اشاره به استعفای پور سید آقایی و تغییر معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، گفت: با تغییر و تحولی که در این معاونت رخ داده اگر در مذاکرات جدید به توافق برسیم شاهد کاهش هزینههای استفاده از بیدود خواهیم بود و کسانی هم که در این یک ماه نتوانستند از دوچرخهها استفاده کنند بسته حمایتی دریافت خواهند کرد.
باقری با بیان اینکه جلسه نهایی با شهرداری تهران برگزار میشود، گفت: اگر این جلسه نتیجه بدهد تا چند روز آینده دوچرخهها به سطح شهری برمیگردند و نرمافزار بیدود هم مثل سابق فعال میشوند.
او افزود: از اوایل هفته آینده ثبتنام با مدل مالی جدید فعال میشود و کاربران سابق هم بسته حماتی خود را مشاهده میکنند و اگر کسی هم بخواهد ودیعه خود را پس بگیرد میتواند از داخل نرمافزار اقدام به این کار کند.
مدیر عامل بیدود در ادامه ادعای عضو شورای شهر تهران مبنی بر تقاضای 8 میلیارد تومانی بیدود از شهرداری تهران را رد کرد و گفت: قرار بر این است با حمایت شهرداری تهران تعدادی از مشاغل مانند دانشجویان و کارمندان شهرداری با پرداخت ودیعه از سوی شهرداری تهران بتوانند از خدمات دوچرخههای اشتراکی استفاده کنند.
باقری تصریح کرد: نزدیک به 4 ماه پیش بود که شهرداری تهران پیشنهاد ارائه خدمات به دانشجویان و کارمندان شهرداری تهران را مطرح کرد، تا شهرداری با پرداخت ودیعه امکان دسترسی کارمندان شهرداری و دانشجویان به دوچرخههای بیدود را فراهم کند.
باقری در پاسخ به این سوال که مبلغ پرداخت ودیعه از سوی شهرداری تهران چه عددی است، خاطرنشان کرد: این رقم بستگی به تعداد افرادی دارد که میخواهند ثبت نام کنند و تا امروز آماری ارائه نشده است.