ووهان مرکز شیوع ویروس ناشناخته چین کجاست؟

پکن-ایرنا- چین در اقدامی بی سابقه شهر ووهان در استان «خو بی» این کشور را که کانون شیوع ویروس ناشناخته خطرناک ذات الریه است، در قرنطینه کامل قرار داد و عملا ارتباط آن را با دنیای خارج قطع کرد اما ووهان کجاست؟

ووهان مرکز شیوع ویروس ناشناخته چین کجاست؟

بستن شهر ووهان کاری بسیار بزرگ از سوی دولت مرکزی چین بود شهری با بیش از 11 میلیون نفر جمعیت که مساحت آن 5 برابر لندن است و یکی از مهمترین گذرگاه های حمل و نقل در سراسر چین محسوب می شود.

ووهان مرکز استان «خو بی» است شهری که به عنوان کارگاه های علمی و خانه پزشکی نیز شناخته می شود و اولین مراکز درمانی بیماری های مرگبار واگیردار در آن ایجاد شده است.

شهر در دلتای رود یانگ تسه در مرکز چین واقع است سامانه حمل و نقل آن به طور کامل از اوایل روز پنجشنبه از کار افتاده است و به ساکنان شهر گفته شده است در خانه هایشان بمانند.

به دانشجویان توصیه شده است از دانشگاه ها خارج نشوند دانشجویانی که پیشتر شهر را ترک کرده اند حق بازگشت ندارند و آنها که مانده اند نمی توانند از شهر بیرون بروند.

به ساکنان شهر اعلام شده است حتی الامکان از خانه ها بیرون نیایند پنجره ها را ببندند توصیه های ایمنی را جدی بگیرند در صورت بروز علایم بیماری فورا به بیمارستان مراجعه و مسئولان را خبردار کنند.

گفته شده است که ویروس مذکور که نوع تازه ای از ویروس های سندروم تنفسی محسوب می شود از بازار حیوانات وحشی و احتمالا از خفاش به انسان منتقل شده است در این بازار حیوانات وحشی از مار و خفاش گرفته تا دیگر حیوانات اهلی مانند گربه و خرگوش و غیره به فروش می رسیده است.

شهر ووهان حالا مهمترین کانون توجه جامعه بین المللی است چین کل شهر را قرنطینه کرده و همه سامانه های حمل و نقلی آن را از کار انداخته است تا از شدت شیوع ویروس بکاهد و مسلما در این اقدام موفق خواهد شد.

از صبح امروز که چین این اقدام را آغاز کرد شمار مبتلایان با سرعت کمتری افزایش یافته است اکنون آمارها نشان می دهد که 582 نفر به آن مبتلا شده و 17 نفر نیز جانشان را از دست داده اند.  

سازمان بهداشت جهانی برای رسیدگی به وضعیت شهر ووهان و پیشگیری از بیماری نشست فوق العاده برگزار کرده است این ویروس باعث ابتلای چندین نفر در تایوان و هنگ کنگ و ماکایو چین و کشورهای آمریکا و ژاپن و تایلند و کره جنوبی شده است.

ووهان شهری است که به عنوان پایانه قطارهای تندرو و گذرگاهی بین شهری محسوب می شود با قطار از پکن به فاصله 4 ساعت به این شهر می رسند فاصله شهر با قطار تا هنگ کنگ 4 ساعت و نیم و تا شانگهای 6 ساعت است و روزانه نزدیک به 700 هزار نفر بین آن با همین سامانه های ریلی در تردد هستند و حالا وزارت راه و ترابری چین کلیه بزرگراه ها، پروازها و قطارهای ورودی و خروجی را به این شهر لغو کرده است.

ویدیوی بالا، بسته شدن بزرگراه های ورودی و خروجی به ووهان را نشان می دهد که توسط رسانه های چین منتشر شده است.

این شهر به دلیل آنکه در دلتای رود یانگ تسه قرار دارد از لحاظ تجاری نیز جایگاه خوب و قوی دارد و قدمت تجارت آن به بیش از 700 سال قبل باز می گردد مساحت شهر 8 هزار و 494 کیلومتر است و دارای گذرگاه های دریایی و آبی و دریاچه های بسیاری است.

گزارش رقابت شهرهای جهان نشان می دهد که ووهان در میان یک هزار و 6 شهر دنیا در رتبه 43 قرار دارد و در تلاش است تا در زمینه های آموزشی،  اقتصادی،  اجتماعی و تجاری به جایگاهی هم تراز شهرهای شانگهای و شن جن در شرق و جنوب برسد.

این شهر در آوریل سال 2018 میزبان نشست مهم سران چین و هند بود و از آن زمان از لحاظ دیپلماتیک و سیاسی نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته است ضمن آنکه یک میلیون دانشجو در این شهر تحصیل می کنند.

ووهان دارای یک مرکز بسیار پیشرفته آزمایشگاهی موسوم به پی 4 است که دارای سخت ترین و امن ترین استانداردهای جهانی است که بویژه به دنبال انتشار بیماری مرگبار سارس در سال های 2002 و 2003 میلادی ساخته شد بیماری که باعث ابتلای بیش از 8 هزار نفر در سراسر جهان شد و جان بیش از 770 نفر را گرفت.

در حالی که ووهان کماکان مرکز توجه جامعه بین المللی است سازمان بهداشت جهانی قصد دارد در همین هفته نشست دیگری برای بررسی واکنش های بین المللی به شیوع این ویروس که ویروس ووهان نامیده می شود، برگزار کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان