نمایندگان موافق و مخالف کلیات بودجه ۹۹ چه گفتند؟

سرویس سیاسی فردا: بررسی گزارش کمیسیون تلفیق بودجه در مورد لایحه بودجه سال 99 کل کشور در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

کواکبیان در مخالفت با کلیات بودجه: بودجه 99 پاسخگوی مشکلات مردم نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه 99 پاسخگوی مشکلات مردم و بهبود معیشت آنان نیست.

مصطفی کواکبیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 99، اظهار داشت: بودجه 99 واقع‌گرایانه نیست و صرفاً با جابجا کردن برخی از اعداد و ارقام شکل گرفته است و با وجود این، قطعاً وضعیت مطلوبی برای مردم ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: ما در سال گذشته هم چنین مطالبی را مطرح کردیم، اما به آن توجهی نشد درحالی‌که باید واقعیت‌های کشور را در تدوین لایحه بودجه لحاظ کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه اصلاح ساختار بودجه توسط مجلس انجام نشده، ساختار بودجه در شورای هماهنگی سران سه قوه تنظیم شد و در زمان انتخابات، مردم به ما گله کردند که مجلس چه نقشی در این زمینه دارد؟

کواکبیان با اشاره به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه از سوی FATF، تصریح کرد: کسانی که کشور را به این وضعیت رساندند، بهتر است خودشان بودجه را بنویسند چرا که با چنین شرایطی، نمی‌توان بودجه‌ای را تنظیم کرد که منجر به تحول در کشور شود.

وی با بیان اینکه در بودجه 99 بیش از 200هزار میلیارد تومان مالیات در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در شرایطی که صاحبان کارخانجات نمی‌توانند مواد اولیه خود را تأمین کنند، این مالیات از کجا تأمین خواهد شد؟ آیا با فشار به مردم می‌خواهیم بودجه را تنظیم کنیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به اعتقاد بنده بهتر است کلیات بودجه 99 را رد کنیم که دولت لایحه بودجه یک‌دوازدهم را ارائه کند و انشاءالله مجلس انقلابی آینده، بودجه 99 را به طور کامل بررسی و تصویب کند.

لاریجانی در واکنش به اظهارات کواکبیان گفت: مجلس آینده کارش را به شکل رسمی مرداد ماه آغاز می‌کند، سپس دولت باید لایحه بودجه را ارائه کند، بنابراین پروسه‌ای زمانبر خواهد بود.

سپس کواکبیان گفت: اگر به دنبال تأمین معیشت مردم هستیم، این بودجه پاسخگوی مشکلات مردم نیست و باید بودجه‌ای نوشته شود که وضع مردم بهتر شود.

مخالف کلیات بودجه 99 /نوروزی: جهت‌گیری‌های برنامه ششم در بودجه دیده نمی‌شود

نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی از عدم رعایت جهت‌گیری‌های برنامه ششم توسعه در بودجه سال آینده انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن نوروزی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه 99، اظهار کرد: از برادران کمیسیون تلفیق تشکر می‌کنم که زحمت خوبی کشیدند، ولی یادمان نرود که بودجه باید برش یک پنجم از برنامه تصویب شده باشد، اما جهت‌گیری لازم وجود ندارد و اولویت‌های برنامه ششم توسعه در بودجه رعایت نشده است.

وی ادامه داد: آنچه ما در بودجه دیدیم همان چیزی است که در بودجه سال‌های قبل وجود داشته و یکسری جابجایی ارقام را داشتیم. این بودجه چابک، برنامه‌محور و جدای از فروش نفت نیست و فقط ارقام جابه‌جا شده است.

نوروزی ادامه داد: آیا ساماندهی معافیت‌های مالیاتی، حذف معافیت‌های غیرضرور، تفکیک حساب‌های بانکی شخصی و تجاری و تفکیک هزینه‌های اجباری ضروری مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا هزینه‌های عمومی دولت کنترل شده است.

نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: آیا حذف موازی‌کاری بین دستگاه‌ها، مالیات بر سود سپرده بانکی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات خانه‌های لوکس و مالیات بر درآمد پزشکان، وکلا و اقشار پردرآمد در بودجه حاکم است؟ ما معتقدیم باید در منابع و مصارف توجه دقیق و ویژه‌ای اعمال می‌شد.

موافق کلیات بودجه 99/ رحیمی: بودجه 99 بودجه تحریم‌محور و مقاومتی است

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بودجه سال آینده را تحریم‌محور و مقاومتی توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، علیرضا رحیمی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) به عنوان موافق کلیات بودجه سال 1399، گفت: با توجه به واقعیت‌ها، منابع و مصارف، آنچه دولت ارائه داد با آنچه که در کمیسیون تلفیق صورت گرفت مغایرت مثبتی دارد، اعضای کمیسیون تلفیق زحمت کشیدند و ثمره آن باعث شد اصلاحات ساختاری بودجه برای اولین‌بار مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: برنامه‌محور کردن بودجه در سال‌های قبل محوریت برنامه‌ریزی نبود، اما در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است همچنین مولدسازی دارایی‌های دولت گامی روبه جلو در مسیر اصلاح ساختار بودجه است. علاوه بر این یارانه‌های پنهان و آشکار در بودجه نیز تفکیک شد و باعث شد آمار غلط و غیرواقعی مبنا قرار نگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «منابع درآمدی نفتی دولت با توجه به تحریم‌ها در بودجه پیش‌بینی شده» اضافه کرد: بودجه سال 1399 بودجه تحریم‌محور و مقاومتی است که مسائل تحریم را مورد ملاحظه قرار داده و نیاز‌های کشور و محدودیت‌های منابع را مورد توجه قرار داده است. البته جای تاسف است که بودجه زمانی به صحن مجلس شورای اسلامی آمد که تصمیم گروه AFTF ایران را در لیست سیاه قرار داد و این درآمد‌های دولت را متاثر می‌کند.

رحیمی در پایان با بیان این‌که «بنیه دفاعی کشور در بودجه مورد توجه قرار گرفته» یادآور شد: در این زمینه پیشنهادات نمایندگان و وزارت دفاع لحاظ شده و در این زمینه کسری وجود ندارد. همچنین رتبه‌بندی معلمان به صورت ویژه دیده شده که این وعده وزیر آموزش و پرورش، دولت و مطالبه معلمان بود و به طور کلی بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد نیز مورد توجه قرار گرفته است.

موافق کلیات بودجه 99/ نماینده مشکین‌شهر: بودجه در شرایط اضطرار و بحران نوشته شده است

نماینده مشکین شهر با تاکید بر این که «بودجه سال آینده براساس شرایط کشور و وضعیت اضطرای نوشته شده است» گفت: توجه به تولید و اشتغال و انجام راهکارها برای جلوگیری از افزایش تورم از نکات مثبت بودجه است.

به گزارش ایسنا، ولی ملکی در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات بودجه 99 گفت: این بودجه در شرایط اضطرار و بحرانی نوشته شده است وضعیت کشورمان از نظر اقتصادی و سیاسی خاص است همه شرایط را می‌دانیم که عادی نیست.

وی افزود: این که مخالفان در صحبت‌هایشان به برنامه ششم و پیش بینی رشد 8 درصدی اشاره کردند در شرایطی است که وضعیت عادی باشد ما در شرایط بحران و اضطرار بودجه می‌نویسیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «موضوع تورم در بودجه دیده شده است» گفت: وقتی محدودیت منابع داریم انتظار از این که همه چیز عادی باشد خوب نیست. برای جلوگیری از تورم تلاش شده از منابع بانک مرکزی استفاده نشود که این به ایجاد نشدن تورم کمک می‌کند. علیرغم تمامی محدودیت‌ها، در تبصره 18 بودجه پیش بینی یک میلیون شغل شده یعنی جهت بودجه به سمت تولید و اشتغال است.

ملکی همچنین گفت: منابع بودجه اجازه نمی دهد که طرح‌های عمرانی را شروع کنیم قبول کنید که ما نمی‌توانیم نفت صادر کنیم و اگر هم امکان صادرات باشد نمی‌توان ارز وارد کشور کرد. این شامل فرآورده‌های پتروشیمی و فلزات گرانبها می‌شود که ما در نهایت از روش تهاتر استفاده می‌کنیم.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در این بودجه برای انجام پروژه‌های ملی اختیار به استان‌ها داده شده است. همچنین تاکید شده که طرح‌های عمرانی و نیمه تمام مثل راه‌های مواصلاتی بزرگ و راه آهن‌ها به اتمام برسد.

ملکی خاطرنشان کرد: در این بودجه حقوق حداقلی 1.5 میلیون تومان به 2 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است یعنی توجه به وضعیت معیشت مردم شده است باز هم تاکید می‌کنم اگر شرایط عادی بود خیلی کارهای دیگر می‌شد که انجام شود اما منابع درآمدی محدود است.

نوروزی در مخالفت با کلیات بودجه: بودجه 99 با برنامه ششم توسعه مطابقت ندارد

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه سالانه باید برشی از برنامه توسعه باشد، اما بودجه 99 مطابقتی با برنامه ششم توسعه ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن نوروزی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 99، گفت: بودجه سالانه باید برشی یک پنجمی از برنامه ششم توسعه باشد، اما این بودجه چنین مساله‌ای را رعایت نکرده است.

وی افزود: برای مثال و مطابق با برنامه ششم توسعه باید در سیاست خارجی کشور اولویت‌های اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، اما در این بودجه هیچ توجهی به این مساله نشده است و این بودجه هم مثل بودجه سال‌های قبل است و فقط یکسری از اعداد و ارقام تغییر یافته است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه منابع و مصارف توجه ویژه‌ای نشده است، گفت: همچنین در این بودجه مالیات بر مجموع درآمد‌ها مطابق با برنامه ششم توسعه نیست.

نوروزی گفت: مطابق با برنامه ششم توسعه اجرای کامل و دقیق سیاست پرداخت به ذینفع نهایی به تصویب رسید، اما در این بودجه این مساله مشخص نشده است و همچنین مدیریت هزینه در معاملات دولت هم مورد توجه قرار نگرفته است.

فولادگر در مخالفت با کلیات لایحه بودجه: اصلاح ساختار در لایحه بودجه 99 حداقلی است/کلیات نباید تصویب شود

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 گفت: اصلاحات ساختاری بودجه در لایحه بودجه سال 99، کم و حداقلی است و بودجه واقع‌گرایانه نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا فولادگر در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 99، در مخالفت با کلیات آن، گفت: اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه از سوی دولت و کمیسیون تلفیق، کم و حداقلی بود. شرایط اقتصاد کشور، شرایط تحریمی است. باید بودجه متناسب با شرایط تحریم، واقع‌گرایانه تنظیم شود.

وی اظهار داشت: در بخش درآمدی، لایحه بودجه 100هزار میلیارد تومان منابع از محل واگذاری درآمد‌های سرمایه‌ای یعنی فروش نفت دیده شده و برای اولین‌بار 34هزار میلیارد تومان مستقیماً از صندوق توسعه ملی استقراض کرده‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: در بخش منابع 200هزار میلیارد تومان درآمد‌های مالیاتی دیده شده که با توجه به شرایط رکود اقتصادی، باید دید چه مقدار از این درآمد‌ها قابل تحقق است؛ آیا جامعه هدف، گسترش می‌یابد و فرار‌های مالیاتی را کاهش می‌دهیم یا سازمان مالیاتی به دنبال افزایش فشار بر مؤدیان موجود است؟

فولادگر گفت: هم‌اکنون سازمان امور مالیاتی روز به روز فشار مالیاتی را بر شرکت‌ها افزایش می‌دهد که این امر تولید را با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد.

وی، درآمد دولت از محل واگذاری دارایی‌های مالی شامل انتشار اوراق مشارکت و خزانه را انتقال بدهی‌های دولت به آینده خواند و در عین حال اظهار داشت: اعتبارات عمرانی در بودجه سال 99، یک‌هفتم اعتبارات جاری است و به دلیل عدم اجرای قانون خدمات کشوری، بودجه جاری در حال فربه شدن است.

این نماینده مجلس از نمایندگان خواست که به کلیات لایحه بودجه سال 99 رأی ندهند که این بودجه مجدداً در کمیسیون تلفیق اصلاح شود.

فولادگر خاطرنشان کرد: دولت نیمی از هزینه‌های بودجه عمومی را در تبصره 14 دیده و برای اولین‌بار 250هزار میلیارد تومان از منابع خود را که شامل درآمد‌های مختلف است، در قالب تبصره 14 آورده است که در این صورت باید درآمد‌ها به حساب صندوق هدفمندی واریز شود درحالی‌که طبق قانون همه درآمد‌ها باید به حساب خزانه واریز شود. چطور می‌خواهید این تناقض را حل کنید؟

وی همچنین با اشاره به اظهارات کواکبیان و علیرضا رحیمی دو عضو فراکسیون امید در مورد علل کاهش مشارکت مردم در انتخابات، گفت: صحبت در مورد علل کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس را به زمان دیگری موکول می‌کنم تا دلایل واقعی کاهش مشارکت را اعلام نمایم.
 
قاضی‌پور در مخالفت با لایحه بودجه: لایجه بودجه 99 چک سفید مجلس به دولت است

عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: لایحه بودجه سال 99 چک سفیدی است که مجلس به دولت می‌دهد.

‌به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه نادر قاضی‌پور در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 99 گفت: بودجه سال 99 فزاینده است. افزایش انتشار اوراق مشارکت و اوراق خزانه به معنای خلق پول و افزایش تورم است.

وی تصریح کرد: همکاران عزیز، مملکت را با انتشار اوراق، اوراق نکنیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: بودجه نیازمند انضباط مالی است. وقتی که انضباط مالی وجود نداشته باشد بودجه ضعیف شکل می‌گیرد.

قاضی‌پور بودجه سال 99 را چک سفید مجلس به دولت خواند و گفت: بر اساس بودجه سال 99 دولت می‌تواند کارمندان خود را اخراج و یا بازنشسته اجباری کند.
 
ذوالقدر در موافقت با کلیات لایحه بودجه 99: بودجه 99 بر اساس عملکرد دستگاه‌ها تدوین شده است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه سال 99 بر اساس عملکرد دستگاه‌های اجرایی تدوین شده و بودجه کاملا عملیاتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 99، فاطمه ذوالقدر در موافقت با کلیات لایحه بودجه، گفت: بودجه سال 99 بر اساس عملکرد دستگاه‌های اجرایی و با انضباط مالی تدوین شده است.

وی افزود: مالیات بر خانه‌های گران قیمت، مالیات بر خانه‌های خالی و خودرو‌های گران قیمت از مصادیق رعایت عدالت مالیاتی در بودجه سال 99 است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: در لایحه بودجه 18 هزار میلیارد تومان اعتبارات مربوط به کاهش فقر افزایش یافته است و 6 هزار میلیارد تومان به یکسان سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یافته است.

ذوالقدر تاکید کرد: دولت سه هزار میلیارد تومان به نظام رتبه بندی معلمان، 500 میلیارد تومان به بیمه زنان بی سرپرست و بدسرپرست اختصاص داده است.

وی گفت: یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 99 یک کاسه شده و همه در ذیل تبصره 14 قرار گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس، بیمه راهنمایان گردشگری، افزایش 20 درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را از مزایای بودجه سال 99 خواند و خطاب به نوبخت، گفت: در اثر سیل اخیر مردم شرق هرمزگان هنوز در چادر زندگی می‌کنند.
 
لاهوتی در موافقت با کلیات بودجه: بودجه 3 دوازدهم مشکلی را حل نمی‌کند/ به بهبود تولید توجه شده است

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: در بودجه 99 منابع درآمدی دولت کاملاً مشخص است و این بودجه بر اساس واقعیات تنظیم شده است.

‌به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد لاهوتی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایجه بودجه 99 اظهار داشت: در وهله اول باید بگویم که ارائه لایحه بودجه 3 دوازدهم مشکلی را حل نمی‌کند و ما باید اشکالات لایحه بودجه کل کشور را در صحن علنی مجلس بررسی و حل کنیم.

وی گفت: منابع درآمدی دولت در این بودجه کاملاً مشخص است و بودجه امسال بر اساس واقعیات موجود بسته شده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریمی، سهم صندوق توسعه ملی که 36 درصد بود، به 26 درصد کاهش یافت که به این معنا است که 16 درصد به عنوان استقراض سهم صندوق توسعه ملی است و از آنجایی که دولت بدهکار است، عملاً 16 درصد بدهی دولت به صندوق توسعه ملی است.

وی بیان کرد: در شرایطی که تحریم هستیم و کسری بودجه داریم، دولت بودجه خود را از طریق بانک‌ها تأمین نمی‌کند که اگر این کار را انجام می‌داد، قطعاً تورم ایجاد می‌شد.

لاهوتی گفت: در بودجه سال آینده به بهبود وضعیت تولید از محل پروژه‌های عمرانی و تبصره 18 توجه شده است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تقویت بودجه استان‌ها گفت: 600 طرح ملی در این بودجه به استان‌ها واگذار شده است به این معنا که به جای تصمیم گیری در تهران، در استان‌ها در این باره تصمیم گیری خواهد شد.
 
ابوترابی در مخالفت با کلیات بودجه: بودجه 99 مطابق با شرایط جنگ اقتصادی نیست

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: در بودجه 99 به هیچ عنوان شرایط جنگ اقتصادی در نظر گرفته نشده و اصلاح ساختار بودجه هم در آن لحاظ نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل ابوترابی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات بودجه 99، گفت: این بودجه به هیچ عنوان شرایط جنگ اقتصادی را در نظر نگرفته است، در حالی که مقام معظم رهبری فرمودند باید اصلاح ساختار بودجه در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: این بودجه مثل بودجه‌های قبلی است و بودجه سال 99 بودجه‌ای برای زمان جنگ نیست.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: ما بار‌ها گفتیم که خرید تضمینی گندم باید منطقی باشد، اما سال گذشته منطقی نبود و مجبور شدیم از جا‌های مختلف و با قیمت سنگین گندم خریداری کنیم که در بودجه سال آینده هم قطعاً این اتفاق تکرار خواهد شد.

ابوترابی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند باید فروش نفت خام صفر شود، اما دولتی‌ها در جلسات کمیسیون تلفیق گفتند اگر ما بگوییم میزان فروش نفت کشور صفر است، در عرصه بین المللی نشان دهنده ضعف کشور است که بنده باید در پاسخ به این دولتمردان بگویم به هیچ وجه این طور نیست و باید سرِ خود را بالا بگیریم و بگوییم ما فروش نفت خام را به صفر رسانده ایم.

وی تصریح کرد: متأسفانه در بودجه 99 یک عدد غیرواقعی درباره فروش نفت خام لحاظ شده است، در حالی که ما باید اعداد و ارقام واقعی را در بودجه بنویسیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 49 هزار میلیارد تومان فروش اموال دولتی در این بودجه دیده شده است، گفت: این در حالی است که سال گذشته دولت رقمی را برای فروش اموال دولتی در نظر گرفته بود که بسیار کمتر از این عدد بود، اما محقق نشد و با این شرایط این عدد امسال هم محقق نخواهد شد.
 

موافق کلیات بودجه 99/ نماینده لنگرود: منابع درآمدی دولت در لایحه بودجه 99 کاملا شفاف است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در لایحه بودجه 99 افزایش حقوق کارمندان دولت، آبخیزداری، مقابله با ریزگرد‌ها و تقویت بنیه دفاعی مورد توجه بوده است.

به گزارش ایسنا، مهراد لاهوتی در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1399 بیان کرد: این که عده‌ای در صحبت‌های خود پیشنهاد می‌دهند تا با کلیات مخالفت کرده و بودجه را به صورت سه دوازدهم تصویب کنیم مشکلی از مردم حل نخواهد شد، بلکه مشکل ایجاد می‌شود. در بودجه تصویب شده، منابع درآمدی دولت کاملا مشخص است. از نظر بنده بودجه براساس واقعیت تنظیم شده است. دولت فروش نفت را روزانه یک میلیون بشکه و با قیمت 50 دلار پیش بینی کرده است اگر دوستان راهکاری برای افزایش فروش و قیمت دارند می‌تواند در جریان بررسی بودجه ارائه دهند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که دولت اموال مازاد زیادی دارد و در این بودجه پیش بینی شده دولت 50 هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را واگذار کند. در سال گذشته حدود 130 هزار میلیارد تومان از درآمد‌های مالیاتی اعلام وصول شده است. امسال نیز پیش بینی شده 175 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی اعلام وصول شود. علم اقتصاد حکم می‌کند در شرایط کنونی وصول مالیات را تسهیل کنیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در لایحه بودجه، 700 هزار میلیارد تومان مالیات بر خانه‌های خالی پیش بینی شده است و از سوی دیگر خانه‌های بالای 10 میلیارد تومان نیز باید مالیات بدهند. خودرو‌های لوکس نیز مشمول مالیات می‌شوند.

لاهوتی در پایان تاکید کرد: سهم صندوق توسعه ملی از 36 درصد به 20 درصد کاهش یافته است و 16 درصد باقی مانده به عنوان استقراض از سهم صندوق نزد دولت است یعنی دولت بدهکار صندوق می‌شود. در بودجه نیز منابعی برای آبیاری تحت فشار آبخیزداری، مقابله با ریزگرد‌ها و دفاع پیش بینی شده است. توجه به تولید و معیشت مردم در بودجه مدنظر بوده است. از سوی دیگر کف حقوق کارمندان دولت از 1.5 میلیون به دو میلیون و 800 هزار تومان افزایش داشته است.

مخالف کلیات بودجه 99/ فلاحت‌پیشه: نمایندگان حکم کنند که هیچ بدعتی در بودجه 99 ایجاد نشود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست که در پایان بررسی بودجه حکم کنند که هیچ رای فرادستی درباره بودجه مطرح نشود.

به گزارش ایسنا، حشمت الله فلاحت پیشه در جلسه امروز مجلس در مخالفت با کلیات بودجه سال 99 گفت: مطالبم را در قالب نظام ارزیابی بودجه بیان می‌کنم. ما باید این بودجه را در دو قالب قوانین فرادستی و وضع کنونی مردم مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. بالاترین تخلفات از قوانین بالادستی و بالاترین تخلفات در حوزه‌های مختلف در همین پیشنهادی که به صحن آمده رخ داده است.

وی افزود: در واقع یک سری گرانی‌های یواشکی به مردم تحمیل شده است. یارانه معیشتی و ثابت را با هم ادغام می‌کنند و آن را کاهش می‌دهند و چیزی را هم روی قبض‌ها می‌کشند. در واقع تنها بخش منابع درآمدی که محقق می‌شود همین فشار بر مردم است و موضوعی را که هم در سال آینده شاهد خواهیم بود همین نارضایتی ناشی از همین فشار است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این جا 11 میلیارد دلار اوراق قرضه خارجی مطرح شده، با این کار کشور را مقروض می‌کنید و در خصوص فروش املاک باید بگویم که ما دو نوع فروش داریم یک نوع فروش املاک لوکس که در قالب رانت واگذار شده و دیگر مواردی که به مردم داده شده و مردم را ورشکست کرده است. در این جا اجازه داده شده 8 هزار میلیارد تومان به طلبکاران دولت نفت فروخته شود. مگر قرار نیست شرکت ملی نفت در این باره انحصار داشته باشد؟ این موضوع خود ایجاد رانت می‌کند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: مشکلات کشور مانند فاضلاب اهواز، به صندوق توسعه متصل شده که قرار است سالانه دو درصد درآمد آن افزایش داده شود که این کار انجام نشد.

وی در پایان گفت: باید دو کار درباره این بودجه انجام شود اول این که همه ارقام را واقعی کنید و موضوع بعد این که شما نمایندگان مسئولیت شرعی و قانونی این بودجه را برعهده دارید. باید در پایان این بودجه یک حکم بدهید که جلوی هر نوع بدعت و رای فرادستی از سوی دیگر نهاد‌ها نسبت به این بودجه گرفته شود.


موافق کلیات بودجه 99/ نماینده اردبیل: افزایش بودجه عمرانی آموزش و پرورش از مزایای بودجه سال آینده است

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی افزایش بودجه عمرانی وزارت آموزش و پرورش را از مزایای بودجه سال آینده عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، صدیف بدری در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه اظهار کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های مصوبه کمیسیون تلفیق این است که دولت موظف شده بودجه را بر مبنای عملکرد ببندد.

وی ادامه داد: افزایش بودجه عمرانی وزارت آموزش و پرورش نیز از نکات مثبت گزارش کمیسیون تلفیق است همچنین در این بودجه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، حقوق و مزایای فرهنگیان و اعتبارات دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته و ارقام خوبی برای آن در نظر گرفته شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس، مالیات بر خانه‌ها و خودروهای گرانقیمت و مالیات بر خانه‌های خالی را از دیگر اقدامات کمیسیون تلفیق ذکر و خاطرنشان کرد: البته در این بودجه برداشت از صندوق توسعه نیز به نسبت سال گذشته افزایش یافته است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر از اظهاراتش به اظهارات علیرضا رحیمی در جلسه امروز مجلس اشاره کرد و گفت: برخی سوء تدبیرها علت اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات بود.


مخالف کلیات بودجه 99/ حاجی‌بابایی: مجلس دهم برای کمک به دولت زیر بار بودجه 99 نرود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات بودجه 99 گفت: نمایندگان یا به کلیات بودجه رای ندهند یا به سه دوازدهم آن رای بدهند. نکند مجلس بعدی بیاید و ما را به خیانت متهم کند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات بودجه 1399 اظهار کرد: عدم شفافیت، عدم عدالت اجتماعی و نداشتن چهره روشنی از اشتغال زایی و همچنین مغایرت با اسناد بالادستی به ویژه برنامه ششم توسعه از ویژگی‌های بودجه 99 است. نمایندگان بدانند چه چیزی را مصوب می‌کنند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس علاوه بر مالیات‌ها و درآمدهای لایحه دولت 27 هزار میلیارد تومان مالیات را افزایش داده است، 40 هزار میلیارد تومان از محل سقف بودجه اضافه شده است اما سقف بودجه شفاف نیست.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان این که حقوق کارکنان در بودجه 99 ناعادلانه است، گفت: دو میلیون و 800 هزار تومان کف حقوق در نظر گرفته شده است، یعنی دو میلیون و 400 هزار تومان با 15 درصد افزایش، دو میلیون و 800 هزار تومان می‌شود و این یعنی ظلم. ظالمانه است که به کسی که 20 میلیون حقوق می‌گیرد 15 درصد اضافه کنیم و به آن کسی که 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرد نیز 15 درصد. مجلس زیر بار این ظلم نرود.

حاجی بابایی در انتقاد از کلیات بودجه 99 و نظام رتبه بندی معلمان گفت: ای کاش نظام رتبه بندی برای معلمان اجرا نمی‌شد. قرار است 50 درصد به حقوق کارمندان اضافه شود و نظام رتبه بندی مانع این افزایش حقوق برای معلمان شده است نظام رتبه بندی را حذف کنید و همان 50 درصد را به بازنشستگان و معلمان اضافه کنید.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مدعی عدم شفافیت در بودجه 99 شد و ابراز عقیده کرد: پتروشیمی‌ها در بودجه شفاف نیست، با ادغام یارانه‌ها و کمک معیشتی به 76 میلیون نفر، چه بر سر دولت و ملت خواهیم آورد. مجلس برای کمک به دولت زیر بار این بودجه نرود. ما نمی‌خواهیم برای دولت مشکل ایجاد کنیم سه ماه دیگر نمایندگان جدید در همین کرسی‌ها می‌نشینند و از بودجه 99 انتقاد می‌کنند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یا به کلیات بودجه رای ندهید و یا به سه دوازدهم آن رای بدهید و آن را به کمیسیون بفرستید تا دوباره بررسی شود. این بودجه به درد مردم نمی‌خورد، مجلس بعدی بیاید و مصوب کند. نکند مجلس دهم به خیانت متهم بشود. این بودجه هیچ معجزه‌ای در سال آینده ایجاد نخواهد کرد. نفت، مالیات و منابع درآمدی آن مشخص نیست.

حاجی بابایی در پایان مخالفت خود با بودجه 99 اظهار کرد: 27 هزار میلیارد تومان مالیات ها را افزایش داده‌ایم و این یعنی حلق مردم را بیشتر فشرده‌ایم، این کار نباید توسط مجلس صورت می‌گرفت مردم با وضعیت وخیم جامعه رای داده‌اند، اما نمایندگان بدانند که هر اتفاقی که در سال آینده بیفتد مسئول اصلی آن هستند.


موافق کلیات بودجه 99 /فرهنگی: اراده دولت بر بودجه‌ریزی عملیاتی بوده است

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت نگاه بودجه‌ریزی بر مبنای عملیاتی در لایحه بودجه سال 1399 داشته است.

به گزارش ایسنا، محمدحسین فرهنگی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1399 کل کشور بیان کرد: یکی از جنبه‌های مثبت لایحه بودجه سال آینده، افزایش سقف حقوق کارمندانی است که حداقل حقوق را دریافت می‌کردند و این افزایش قابل توجه است. از دیگر نکات مثبت این لایحه بحث یارانه‌ها بود که مشکلاتی را برای گروهی از مردم که مشمول یارانه نمی‌شدند ایجاد کرده و نوعی بی‌عدالتی بود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر اراده جدی دولت برای بودجه‌ریزی عملیاتی شایان تقدیر است. بودجه‌ ریزی عملیاتی کار آسانی نیست، اما خوشبختانه در ردیف‌ها و احکام بودجه سال 1399 دولت تمام تلاش خود را برای این اقدام کرده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد نبود فرصت برای ارائه‌ی پیشنهادات نمایندگان در خصوص لایحه است. روزهایی که برای ارائه پیشنهادات تعیین شد اغلب نمایندگان درگیر انتخابات بودند. اگر هیات رییسه فرصتی برای ارائه پیشنهادات نمایندگان بدهد می‌تواند در نظر مخالفان نیز تغییر ایجاد کند.

فرهنگی در پایان تاکید کرد: یکی از مشکلات لایحه بودجه 99 نحوه افزایش حقوق کارمندان است که برای قبل و بعد افرادی که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند تدابیری دیده نشده، بنده پیشنهاد می‌کنم به جای افزایش درصد ثابت باید رقم ثابت بر افزایش حقوق‌ها مدنظر قرار باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان