کرونا کنکور ۹۹ را به تعویق می‌اندازد؟

با توجه به شیوع کرونا در کشور کنکور سراسری ۹۹ نباید برگزار شود و جذب دانشجو براساس سوابق تحصیلی باشد.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره جزئیات پیشنهاد مجلس برای عدم برگزاری کنکور سراسری در سال ۹۹ گفت: من تنها یک قانون را یادآور شدم. این قانون درباره کنکور است که مصوب مجلس بوده و قابلیت اجرایی دارد. آنچه که الان اهمیت دارد سلامت جوانان است. هیچ آزمونی مهم‌تر از جان فرزندان ما نیست و قرار نیست که یک آزمونی، چون سال‌ها برگزار شده تغییر نکند.


به گزارش ایلنا میرزاده گفت: هیچ چیز قابل پیش بینی نیست، تاکنون با این مشکل مواجه نبودیم بنابراین چاره‌ای نداریم که برای حفظ جان فرزندان خود فکری اساسی کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در بسیاری از کشور‌های جهان در شرایط عادی هم کنکور اجرا نمی‌شود. کنکور ۲ ساعته که سرنوشت کشور و آینده سازان کشور را با دو ساعت و چهار سوال تست مشخص کند در بسیاری از کشور‌ها وجود ندارد.

او در ادامه بیان کرد: یعنی هنوز وقت آن نرسیده که کنکور را عوض کنیم؟ آیا در دو ساعت می‌شود شایستگان کشور را انتخاب کرد؟ بنده هیچ اعتقادی به شایسته سالاری در کنکور ندارم، اما اگر این شیوه بهترین شیوه هم باشد که نیست و دچار اشکال است به طوری که بسیاری از کشور‌های پیشرفته آن را کنار گذاشته اند و تفویض اختیار کامل به دانشگاه‌ها کرده اند، به خاطر شیوع کرونا می‌شود قانون مجلس درباره کنکور را اجرایی کرد.

میرزاده در ادامه درباره این قانون افزود: در این قانون گفته شده است که می‌شود حداقل ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها بدون کنکور باشد. قانون تصریح کرده که حداقل ۸۵ درصد و یعنی به صورت ۱۰۰ درصد هم می‌توان این قانون را اجرایی کرد و جذب دانشجو امسال کاملا بر اساس سوابق تحصیلی صورت بگیرد.


زمان جذب ۱۰۰ درصدی دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی رسیده است

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: قانون تصریح کرده است که باید بر اساس سوابق تحصیلی به جذب دانشجو پرداخت. خیلی خوب می‌توان استعداد دانشجو را با توجه سوابق سوابق تحصیلی با یک مصاحبه تخمین زد و به جذب دانشجو پرداخت. به راحتی یک دانشگاه می‌تواند استعداد این متقاضی را تشخیص دهد. یک روز باید این کار شروع شود و به نظر من وقت اجرای جذب ۱۰۰ درصدی دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی هم اکنون است.
 

پاسخ وزیر به احتمال برگزار نشدن کنکور و پذیرش براساس سوابق تحصیلی

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به پیشنهاد مجلس مبنی بر عدم برگزاری کنکور سراسری سال ۹۹ و اینکه آیا امکان برگزار نشدن این آزمون وجود دارد یا خیر؟ گفت: در مورد کنکور سال جدید، با توجه به اینکه در تابستان برگزار می‌شود، اظهارنظر هنوز زود است.

 

کرونا و چالش کنکور ۹۹، آیا زمان پذیرش ۱۰۰ درصدی براساس سوابق تحصیلی است؟

وی در ادامه با اشاره به جذب دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی گفت: در شرایط عادی هم بخش قابل توجهی از رشته‌های دانشگاهی از طریق بررسی سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد و در سال جاری نیز این امکان وجود دارد.

غلامی تاکید کرد: باید تلاش شود تا با اطلاع‌رسانی کارشناسی شده، تعداد بیشتری از داوطلبان ورود به دانشگاه، متقاضی ورود از طریق سوابق تحصیلی خود باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که آیا در صورت عدم برگزاری کنکور دانشگاه‌های ما زیر ساخت لازم برای جذب دانشجو را در رشته‌های تراز بالا دارند؟ گفت: بدیهی است که برای رشته‌های پُرطرفدار هنوز برگزاری آزمون لازم است و جایگزین مورد قبول تعیین نشده است. امیدواریم تا زمان برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها مشکل ناشی از شیوع بیماری کرونا برطرف شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان