مدرسه اینورس؛ لمس هنر دیجیتال در کلاسی برای تمام فصول

اگر به گرافیک و انیمیشن و شاخه‌های مختلف هنرهای دیجیتال و دیزاین علاقه‌مند باشید و با یک پرس و جوی ساده در میان اهل فن بپرسید که در کدام مرکز آموزشی می‌توانید دوره‌های خوبی در این زمینه ببینید، احتمالا نام مدرسه «اینورس» را خواهید شنید

مدرسه اینورس؛ لمس هنر دیجیتال در کلاسی برای تمام فصول

اگر به گرافیک و انیمیشن و شاخه‌های مختلف هنرهای دیجیتال و دیزاین علاقه‌مند باشید و با یک پرس و جوی ساده در میان اهل فن بپرسید که در کدام مرکز آموزشی می‌توانید دوره‌های خوبی در این زمینه ببینید، احتمالا نام مدرسه «اینورس» را خواهید شنید. از استاپ موشن گرفته تا انیمیشن‌های سه بعدی، تصویرسازی، مجسمه‌سازی، طراحی، نقاشی دیجیتال و  جلوه‌های ویژه بصری در این مرکز کلاس‌های آموزشی حضوری و آنلاین دارند و مدرسین معتبری نیز علم و دانش خود را در این مجموعه با هنرجویان خود به اشتراک می‌گذارند. اما داستان مدرسه اینورس چیست و در داخل این مرکز آموزشی چه می‌گذرد؟

مدرسه اینورس

حالا که در ایام شیوع کرونا در کشور هستیم و مدرسه اینورس نیز مانند خیلی از مراکز آموزشی دیگر مهر تعطیلی بر آن نهاده شده، به جای اینکه بتوانم حضوری محیط مدرسه را ببینم، به سایت مرکز مراجعه می‌کنم. ذوق وشوق گرافیکی را می‌توان از وبسایت این مجموعه هم مشاهده کرد، طراحی ساده و در عین حال مدرن که می‌تواند معرف حضور مجموعه باشد.

تاریخچه اینورس

نزدیک به 12 سال از تاسیس صرفا باید استیل روش عن فکری رو نداشت. می‌گذرد؛ یک مرکز آموزشی کاملاً خصوصی که تا به امروز هم خصوصی باقی مانده و بدون سرمایه اولیه‌ای کار خودش را آغاز کرده است. مدرسه اینورس از یک اتاق بسیار کوچک با شهریه‌های هنرجوها به وجود آمد چرا که در آن زمان سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری روی موضوع آموزش هنرهای دیجیتال نبوده و در نتیجه موسس این مجموعه به خاطر عشق به هنر و دیزاین و همچنین تصمیم برای تغییر نظام آموزشی این کار را با کمک اولین هنرجویان خود آغاز کرده است.

تا به امروز بیش از دوازده هزار و پانصد هنرجو در مدرسه اینورس تجربیات جدیدی را کسب کرده‌اند و سالی 2500 نفر نیز به این آمار اضافه می‌شود که این آمار با شروع کلاس‌های آنلاین از آذر ماه 98 رشد چشمگیری داشته است. حدود 164 مدرس در کارنامه 12 ساله‌ی اینورس حضور داشته‌اند. مدرسه اینورس تاکنون میزبان حدود 3000 کلاس درسی در 300 عنوان (رشته یا دوره طولانی مدت) گوناگون بوده و قصد دارد تا رشته‌های بیشتری را برای هنرجویان خود عرضه نماید.

«علیرضا اردوبادی»، موسس و مدیرعامل اینورس در گفتگو با دیجیاتو بیشتر از آغاز فعالیت این مجموعه می‌گوید. او باور دارد که آنها تلاش کرده‌اند تا در این مرکز سیستم آموزشی رایج را تغییر بدهند و جریان هنر دیجیتال را به روش مدرن‌تر و به‌روزتری به هنرجویان عرضه نمایند، چرا که این نوع هنر مانند برخی از شاخه‌های هنر یک هنر شخصی نیست بلکه صنعتی و تجاری است. او در همین رابطه توضیح می‌دهد: «مدلی که با این هنرها در ایران برخورد می‌شد سبک و سیاق کلاسیکی داشت و ما سعی کردیم تا علوم روز را به روشی استاندارد یاد بدهیم و بازارسازی در زمینه اشتغال این رشته نیز به وجود بیاوریم. در طول مسیر مدرسه اینورس کارآفرین‌های مختلفی از دل مجموعه ما بیرون آمده‌اند.»

اینورس یک «مدرسه خصوصی» است، نه آموزشگاه

در خلال صحبت‌های اردوبادی می‌توان متوجه این شد که او تاکید دارد «اینورس» را یک «مدرسه» بنامد تا یک آموزشگاه و یا مرکز آموزشی و عبارات مشابه آن. اردوبادی برای این اصرار خود دلیل موجهی دارد چرا که به باور او آموزشگاه مکانی است برای آموزش دیدن در حالی که هنرجویان مدرسه اینورس بعد از ورود به این مجموعه، قرار است که سبک زندگی و اشتغال و حتی تفکر خود را تغییر دهند: «ما برخلاف جریان‌های جاری فکری در زمینه هنر حرکت می‌کنیم. این موضوع را اگر با هر هنرجوی قدیم و جدیدی از اینورس صحبت کنید تایید می‌کند، ما هنرجویان خود را پرورش می‌دهیم و فقط قصدمان این نیست که یک سری کلاس آموزشی برگزار کنیم و مدرک بدهیم و تمام. تربیت هنرجویان ما در طول دوره‌ها، یکی از اهداف اصلی ماست.»

مدرسه اینورس

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از پرس و جو درباره مدرسه اینورس، به این نکته برخورده باشید که شهریه کلاس‌های این مجموعه بالاتر از سایر کلاس‌های آموزشی به نظر می‌رسد. این موضوع هم از جنبه‌ای درست است و هم از جنبه‌ای نادرست، وقتی دلیل این موضوع را از موسس اینورس می‌پرسیم، آن را شفاف‌تر توضیح می‌دهد: «اگر به میزان ساعتی که هنرجویان در داخل کلاس‌های اینورس هستند نگاه کنیم، می‌بینیم که شهریه ما ناچیز است.» او با ذکر مثالی این صحبت را بیشتر باز می‌کند:

«مدرسین ما با مجموعه‌ها و شرکت‌های خارجی همکاری دارند و یک دوره ده هزار دلاری در ابعاد و کیفیت جهانی را با صد دلار برپا می‌کنند. هر جلسه کلاس ما به اندازه پول یک «چیزبرگر» است، اما ما فرهنگی در ایران داریم که آموزش یا باید رایگان یا خیلی ارزان باشد، در صورتی که هنرجویان ما در خلال کلاس خود پروژه‌هایی انجام می‌دهند که دو سه برابر شهریه پرداخت شده‌شان عایدی دارد.»

اردوبادی تاکید دارد که آنها یک موسسه خصوصی هستند و هیچ چیزی به اسم بودجه یا رانت در کارشان نیست و می‌گوید که مدرسه اینورس با پروژه‌های جدا از کلاس‌های خود سرپا مانده است وگرنه خود کلاس‌ها برای آنها ضرر مالی به همراه دارند.

مدرسه اینورس

وسواس همکاری با یک استاد

در مدرسه اینورس اساتید به‌نامی در حوزه‌های مختلف حضور دارند؛ اساتیدی که در هیچ جای دیگری کلاس ندارند و برای یادگرفتن از آنها باید به مدرسه اینورس رفت تا بتوان شاگرد آنها شد. مدرسه اینورس در انتخاب این مدرسین نهایت وسواس را به کار گرفته و پیش زمینه شغلی و سبک زندگی مدرس را در نظر می‌گیرد تا با افراد حاذق و بی‌حاشیه و پرباری از لحاظ رزومه کاری همکاری انجام دهد. مدرسه اینورس تاکید دارد تا با افرادی همکاری کند که حتما ازفعالان حرفه ای در حیطه کاری خود باشند تا از این طریق تجربیات واقعی خود را به هنرجویان انتقال دهند.

در واقع فرایند همکاری با یک استاد، فرایند پیچیده و طولانی است که در عرض یک هفته شکل نمی‌گیرد؛ آنها در این مدرسه در نقش «معلم» ظاهر می‌شوند و همه می‌دانیم که تاثیر معلم روی زندگی شاگردان خود چقدر مهم است. برخی از این شاگردان امروزه در شرکت‌های بین المللی فیلمسازی و تبلیغاتی در سراسر جهان، مشغول به کار هستند و این امر را مدیون همین معلمین خود هستند و به خاطر همین پتانسیل بالا در هنرجویان است که اردوبادی می‌گوید ممکن است روزی مدرسه اینورس به عنوان ناشر و سرمایه‌گذار کار و محصول (گیم، انیمیشن‌ها و تیزرهای تبلیغاتی) هنرجویان یا اساتید باشد.

مدرسه اینورس

مدرسه آنلاین اینورس

مدرسه اینورس امروزه دو شعبه دارد، یک شعبه فقط به مساله فشن می‌پردازد و شعبه دیگر به هنر، دیزاین و حوزه بیزنس. اما در کنار این دو شعبه فیزیکی، شش ماهی است که مدرسه اینورس شعبه آنلاین خود را نیز تاسیس کرده تا دسترسی به آن برای همگان آسان‌تر و ارزان‌تر باشد. این شعبه آنلاین تفاوت بسیار عمده‌ای با کلاس‌های آنلاین رایج در سطح مراکز و سایت‌های آموزشی دارد و چیزی بیشتر از یک پلتفرم اینترنتی، وبینار و موارد مشابه است.

در شعبه آنلاین مدرسه اینورس ویدیوهای کلاس‌ها با بالاترین کیفیت ممکن و در یک استودیو مجهز ضبط شده که به اذعان اردوبادی تنها مجموعه بزرگ و جهانی چون «MasterClass» است که کیفیت ویدیوهای بالاتری نسبت به مجموعه آنها را دارد. اردوبادی همچنین می‌گوید کیفیت محتوای ارائه شده در این ویدیوها چندین بار بررسی شده تا محتوای تدریس شده در این کلاس‌ها کاملا متمایز و بالاتر از سطح دیگر کلاس‌ها باشد. اردوبادی دیگر ویژگی‌های شعبه آنلاین خود را چنین تشریح می‌کند: «ارتباط پویا بین استاد و هنرجو در این پلتفرم آنلاین همیشه برقرار است و هنرجو می‌تواند اطمینان خاطر داشته باشد که تمرین‌های خود را در کنار مدرس خود و با راهنمایی‌های وی انجام می‌دهد.»

نکته مهم اینجاست که در شعبه آنلاین مدرسه اینورس قیمت‌ها بین یک سوم تا یک پنجم است و هنرجو می‌تواند در هر مکان و زمانی که خودش بخواهد، آموزشی مانند حضور در کلاس‌های فیزیکی مدرسه اینورس را تجربه کند و قرار است به زودی مشاورین آنلاین مجموعه نیز کمک حال این مسیر باشند. همچنین مدرک اینورس نیز در پایان دوره‌های آنلاین اعطا می‌شود که در جامعه طراحان و فعالان حوزه گرافیک در داخل و خارج از ایران، مدرک معتبری به حساب می‌آید.

تمامی شرایط بالا نشان می‌دهد که مدرسه اینورس با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مرکز فیزیکی، بیش از پیش روی کلاس‌های آنلاین خود تمرکز کرده و قصد دارد این کلاس‌ها را با کیفیت برگزار کرده تا هنرجویان را در این ایام تنها نگذارد. اساتید ویدیوهایی را در این مجموعه ضبط کرده‌اند و حالا از دور، هنرجویان خود را راهبری می‌کنند و کنار آنها ایستاده‌اند. این بخش از مدرسه اینورس قصد دارد بیشتر و بیشتر رشد کند به طوری که در آینده نزدیک، کلاس‌های مقدماتی آنلاین پیش‌زمینه‌های ورود به کلاس‌های حرفه‌ای حضوری در خود مدرسه اینورس شود.

مدرسه اینورس

جایی برای یادگیری واقعی انواع هنر

رشته‌های مختلف پیرامون دروسی چون گرافیک، انیمیشن، گیم دیزاین، تبلیغات، موشن گرافیک،‌ استاپ موشن، فشن، مد و لباس، مارکتینگ و.. تنها چند مورد از کلاس‌های موجود در مدرسه اینورس هستند و کلاس‌های آنلاین این مدرسه نیز قرار است روز به روز بیشتر شده و به زودی تمامی مفاهیم ارائه شده در کلاس‌های فیزیکی را در بگیرد.

مدرسه اینورس نزدیک به 12سال است که خدمات آموزشی را با آخرین متد روز دنیا به کمک حرفه‌ای‌ترین افراد حوزه‌های هنردیجیتال، دیزاین، بیزنس و فشن به هنرجویان خود ارائه می‌کند و از دل آنها مدرسین جدیدی ایجاد می‌کند تا چرخه حیات این هنرها بچرخد و از نسلی به نسل جدیدتر منتقل شود. برپایی کلاس‌های آنلاین با وسواس بیش از حدی که همیشه در این مجموعه حاکم بوده حالا توانسته رویای حضور در کلاس‌های این مرکز را برای همگان حتی در شرایط شیوع ویروس کرونا فراهم سازد.

عکس از شایان خلیل بیگی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان