کدخدایی: لایحه حذف چهار صفر از پول ملی دارای ابهاماتی است

تهران-ایرنا-سخنگوی شورای نگهبان گفت: در جلساتی که با همتی رئیس کل بانک مرکزی پیرامون لایحه حذف چهار صفر داشتیم، ابهامات نسبت به تعهدات به صندوق بین المللی پول رفع نشد و این ابهامات را به مجلس اعلام کردیم.

کدخدایی: لایحه حذف چهار صفر از پول ملی دارای ابهاماتی است

«عباسعلی کدخدایی»  در نشست خبری امروز شنبه خود گفت: لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیر دولتی مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد، همچنین طرح کاهش مجازات حبس تعزیری مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی افزود: همچنین عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی طرح استفساریه ماده ‌103 مربوط به مدرک کارشناسی برای جاهایی که ارزش استخدامی دارد، به مجلس اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: لایحه حمایت قضایی از ماموران حفاظت محیط زیست و جنگلبانی مورد بررسی قرار گرفت و عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی به مجلس اعلام شد.        

 کدخدایی اظهارداشت: همچنین ضوابطی را در طرح اصلاح بخشی از قانون احزاب در قالب آیین نامه در نظر گرفته بودند که امری قانونی تلقی شود که مغایر اصل 85 تشخیص داده شد و علی رغم اصلاحی که به عمل آوردند، اما شورای نگهبان اعلام کرد که ابهام اصل 85 همچنان به قوت خود باقی است و مجلس باید برای آن قانونی تصویب کند.

ابهامات طرح حذف چهار صفر از پول ملی رفع نشده است

قائم مقام شورای نگهبان اضافه کرد: لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در جلسات شورای نگهبان بررسی شد و در تبصره یک این طرح تعهداتی در برابر صندوق بین المللی پول ایجاد شده بود که شورای نگهبان اعلام کرد باید این تعهدات به روشنی مطرح شود و دارای ابهام است.  در جلساتی که با آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی پیرامون لایحه حذف چهار صفر داشتیم، ابهامات نسبت به تعهدات به صندوق بین المللی پول رفع نشد و این ابهامات را به مجلس اعلام کردیم.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، طرح دوفوریتی مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تشکیل مجلس یازدهم و تعاملات آن با شورای نگهبان اظهار داشت: امیدواریم نمایندگان مجلس یازدهم از گذشته استفاده و تلاش کنند در جهت احقاق حقوق و رفع مشکلات به خصوص مشکلات معیشتی مردم گام بردارند.

کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان برای در اختیار قرار دادن توان کارشناسی خود به مجلس یازدهم آمادگی دارد همچنین پژوهشکده شورای نگهبان در جهت ارتقاء روند قانونگذاری آمادگی دارد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما در مجلس گذشته نیز تعامل خوبی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم ان شاءالله این ارتباط حفظ شود ما در جهت ارتقاء کیفیت قانونگذاری حاضر هستیم کمک کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که قبل از انتخابات اخیر افرادی شورای نگهبان را به نقض قانون متهم کردند، گفت: ما البته از این آسیب‌ها زیاد دیده‌ایم. معمولاً دوستانی که رای نمی‌آورند و صلاحیتشان تایید نمی‌شود از این صحبت‌ها زیاد مطرح می‌کنند خیلی به این‌ها توجه نداریم آنچه که برای ما مهم است اجرای قانون و مقررات انتخابات است، طبیعتاً نمی‌توانیم از اجرای قانون انتخابات کوتاه بیاییم و آنها را نادیده بگیریم شکایتی را در این جهت نخواهیم داشت اگر توهین و افترایی نبوده باشد. در عین حال این امر را بر خود محفوظ می داریم که اقدامات قانونی را انجام دهیم.

اعلام انزجار خودمان را از قتل رومینا اشرفی اعلام می‌کنیم

وی در ادامه قتل رومینا  اشرفی دختر 13 ساله تالشی را جنایت نابخشودنی،  خلاف شرع و قانون اساسی و خلاف قوانین و مقررات جاری ما عنوان کرد و گفت: یک امر در واقع غیر انسانی بوده و ما هم انزجار خودمان را مثل بقیه اقشار از این گونه جنایت‌هایی که اتفاق افتاده است، اعلام می‌کنیم.

کدخدایی افزود:  اینگونه مسائل فقط با یک قانون حل نمی شود و زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی دارد شاید زمینه‌های اقتصادی هم داشته باشد. باید همه تلاش کنند که این نواقص را جبران کنند آنچه که مربوط به شورای نگهبان است قانونی بوده است که مربوط به لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان است که ارتباط مستقیمی با این مسئله ندارد و احکامش در سایر قوانین مطرح شده است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: لایحه اطفال و نوجوانان  یک نوبت برای ما فرستاده شد.  ایراداتی داشته که به مجلس فرستادیم، که این پروسه چندماه طول کشید. همانطور که می‌دانید شورای نگهبان 10 روز و حداکثر 20 روز فرصت برای اعلام نظر دارد، مجلس می‌تواند سریعتر مصوبه را اصلاح و به ما ارسال کند ولی این اتفاق نیفتاد.

نمایندگان برای سروسامان دادن به قانون انتخابات همت کنند

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اصلاح قانون انتخابات و از سرگیری بررسی این موضوع در مجلس یازدهم گفت: فعالیت ما در این رابطه با مجلس دهم از سال اول این مجلس آغاز شد و تا پایان سال این مجلس هم نتیجه آن دیده شد.

کدخدایی بیان داشت: ما مذکراتی در این رابطه با مجلس یازدهم داشتیم و پیش نویس‌هایی در این رابطه تهیه شده است و کارشناسان ما در پژوهشکده این آمادگی را دارند و این مسئله هم اعلام شده است.  ان‌شاءالله این فعالیت مشترک صورت گیرد و امیدواریم با استفاده از تجارب مجلس دهم، نمایندگان مجلس یازدهم همت کنند تا قانون انتخابات سرو سامان پیدا کند. اما لازمه تحقق این مسئله آن است که مجلس رسمیت قانونی پیدا کند و کمیسیون ها تشکیل شوند تا طرح اصلاح قانون انتخابات به طور دقیق بررسی شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه طرح‌هایی برای تضعیف شورای نگهبان در مجلس دهم دنبال شد آیا این گونه اقدامات ربطی به رد صلاحیت شدن آن‌ها داشت؟ گفت: بنده در این باره اظهار نظر نمی‌کنم، البته نمایندگان حق قانون‌گذاری دارند و شورای نگهبان هم طبق قانون نظراتش را نسبت به شرع مقدس و قانون اساسی اعلام می‌کند، هرچند مردم ما قضاوت‌های خوبی را نسبت به اینگونه مسائل خواهند داشت.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اصلاح مصوبات مجلس و قانون انتخابات گفت: نمایندگان مجلس در هر دوره ای حق قانونگذاری دارند و شورای نگهبان هم نظرات خود را نسبت به شرع مقدس و قانون اساسی مطرح می‌کنند و تحلیل سیاسی درباره مصوبات نخواهد داشت و مردم خودشان قضاوت خواهند کرد.

کدخدایی  در پاسخ به سوالی درباره نشست های اعضای شورای نگهبان در خارج از کشور گفت: شورای نگهبان مانند برخی نهادها در رفت و آمد به خارج از کشور نیست اما در حد تبادل نظرات کارشناسی، هیئت‌هایی از کشورهای مختلف به ایران آمده اند و هیئت‌هایی از ایران هم به برخی کشورهای خارجی رفتند.  آخرین ملاقاتی که داشتیم مسئولانی از کشور تایلند در یک سفر کاری به ایران آمدند و جلسات کارشناسی متعددی با اعضای شورای نگهبان داشتند.

وی در پاسخ به سوالی درباره یکی از توئیت‌های خود درباره نظارت استصوابی گفت: مجلس چهارم نظارت استصوابی را به تصویب رساند و شورای نگهبان خود را مکلف به آن می داند.

کدخدایی درباره اعتراض سه منتخب مجلس یازدهم به اعتبارنامه یکی دیگر از منتخبان این دوره از مجلس شورای اسلامی گفت: نظرات شورای نگهبان در این باره دیگر تمام شده است و اگر مطلب جدیدی درباره وضعیت منتخبان مجلس وجود دارد، باید در بررسی اعتبارنامه آنان مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان آموزش قانونگذاری برای منتخبان مجلس یازدهم می گذارد، گفت: این مسئله یک نیاز جدی است اما شورای نگهبان در این زمینه وظیفه قانونی ندارد. البته ما آمادگی داریم که ظرفیت پژوهشکده و کارشناسان شورای نگهبان را در اختیار نمایندگان مجلس یازدهم بگذاریم.

 سندی از وجود مشکل در مدارک تحصیلی نمایندگان پیدا نکردیم

سخنگوی شورای نگهبان با ابراز گلایه از ادعای اسدالله عباسی عضو هیئت رئیسه مجلس دهم مبنی بر اینکه "مدرک حوزی و دانشگاهی حدود 8 مورد از منتخبین به طور قطع دچار مشکل است و تخلف آنها محرز است"، گفت: به جز نماینده تفرش، سند دیگری مبنی بر وجود مشکل در مدارک تحصیلی سایر نمایندگان دریافت نکرده‌ایم. در فضای رسانه‌ای و  در جاهای مختلف مطالب گوناگونی مطرح شد.  

وی  افزود: یکی از نمایندگان مجلس دهم نسبت به رقیب خودشان گزارشی مطرح کردند، گزارش را بررسی و پیگیری کردیم که مدرک صحیح بود و مشکلی از این جهت نداشت که  این مطلب را به این نماینده مدعی اعلام کردیم. اما متاسفانه آنچه برای همه  ناراحت کننده است اینکه بدون ارائه سند اعلام کردند مدرک 8 نفر مشکل دارد و تعابیری هم به کار بردند که دور از شان نماینده مجلس است. من گفتم پیگیری کنند اگر لازم شد شکایت هم نسبت به این ادعاها بی‌جهت بکنند.

کدخدایی یادآور شد: اگر مدارکی در این زمینه هست می‌توانند به کمیسیون اعتبار نامه‌ها ارجاع دهند و یا مطلب نو هست آنجا قابل بررسی است اما  این که ما فضای عمومی را درگیر این مسائل کنیم کار درستی نیست البته اغلب دوستانی که این مسائل را مطرح کردند نمایندگانی هستند که به هر جهت رای نیاوردند و نسبت به رقبای خود این مسایل را مرتب مطرح می کنند من خواهشم این است که دقت کنند اگر جایی فقط گفته ای یا شایعه ای است، تا زمانی که مراجع رسمی اعلام نظر کنند، آن را علنی نکنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درباره صادرات بنزین به ونزوئلا گفت: تدابیر رهبر معظم انقلاب و مقاومتی که مردم در مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکا داشتند، توانسته این موفقیت‌ها را رقم بزند و رمز پیروزی‌های امروز ما مقاومت در برابر آمریکا است.
 
وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه تعامل شما با مجلس یازدهم چگونه خواهد بود و انتظار شما از مجلس یازدهم چه است؟ گفت: امیدواریم که نمایندگان مجلس یازدهم در این دوره کوتاه چهارساله خدمت از تجارب مجالس 10 دوره گذشته استفاده کرده و در جهت احقاق حقوق مردم و به خصوص رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی تلاش کنند.  شورای نگهبان همچون ادوار گذشته حاضر است در جهت ارتقای کیفیت قانون‌گذاری تمام توان پژوهشی خود را در خدمت مجلس یازدهم قرار ‌دهد.

ادامه دارد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان