با بازگشایی ادارات و شرکتها و برگشت تدریجی شرایط کشور به دوران قبل از شیوع کرونا، نرخهای تاکسیهای اینترنتی نیز رشد شدیدی پیدا کرده است. این موضوع را کاربران در توییتر و دیگر شبکههای اجتماعی گزارش کردهاند و نسبت به این افزایش قیمت انتقادات زیادی داشتند. با این حال مدیر عملیات تپسی تاکید دارد که افزایش شدید قیمتی در مجموعه آنها رخ نداده و قیمتهای آنها نسبت به سال گذشته، حدود 15 درصد افزایش داشته است.
«هومن دمیرچی»، هم موسس و مدیر عملیات تپسی در گفتگو با دیجیاتو تاکید میکند که الگوریم قیمتگذاری تاکسیهای آنلاین بر اساس عرضه و تقاضا صورت میگیرد و این الگوریتم در دوران کنونی نسبت به دو ماه قبل کاملا دگرگون شده است:
«این الگوریتم طی دو ماه قبل، به دلیل کاهش شدید تقاضا در دوران کرونا، قیمتها را به شکل قابل ملاحظهای کاهش داد. این کاهش قیمت در شرایط کرونا، هم به نفع مسافر بود چرا که میتوانست در صورت نیاز به جابجایی، با تاکسی آنلاین که نسبت به حمل و نقل عمومی ایمنتر بود مسافرت کند و هم به نفع راننده بود چرا که باعث میشد افرادی که مجبور به جابجایی در شهر هستند، تاکسیهای آنلاین را ترجیح بدهند و تقاضا برایشان ایجاد شود.»
به گفته دمیرچی امروزه با باز شدن مشاغل و افزایش درخواستها، قیمتها به شرایط قبل از کرونا بازگشت و افزایش قیمت 15 درصدی هم به آن اضافه شد. او باور دارد این موضوع باعث شده که کاربران، اینطور برداشت کنند که قیمتها افزایش شدید داشته است: «این در حالیست که افزایش قیمت ما در مقایسه با افزایش قیمت 25 درصدی حمل و نقل عمومی کمتر است.»
مدیر عملیات تپسی میگوید در سال جدید باید مسائل مختلف را در نظر گرفت: «با در نظر گرفتن تورم و افزایش شدید قیمت خودرو و قطعات آن، که هزینههای مستقیم کار رانندگان است، هزینههای رانندگان هم افزایش پیدا کرده است و قیمتها باید به شکلی باشد که انجام سفر برای آنها هم توجیهپذیر باشد و انگیزه قبول سفرها را داشته باشند.»
دمیرچی تاکید دارد که افزایش قیمتها باعث نشده که درخواستهای تپسی کمتر شود و آنها با افزایش درخواست هم مواجه بودند. او ارتباط بین گران شدن نرخها به خاطر گرانی بنزین که در سال گذشته رخ داده را نیز رد میکند: «ما مثل هر سال افزایش قیمت جزیی داشتیم و همانطور که گفتم قیمتها بین 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.»
او تاکید میکند سرویس تپسیلاین یا همان اشتراک سفر، تا پیش از ایام شیوع کرونا در سراسر تهران فعال شده بود اما حال با توجه به لزوم مراقبتهای بهداشتی، این سرویس متوقف شده است. دمیرچی اما تاکید دارد که ارائه سرویسهای اقتصادی جدیدی را برای کاربران خود در نظر گرفتهاند که پس از رفع بحران کرونا، به تدریج به سرویسهای آنان اضافه خواهد شد.
کاربران در روزها اخیر و در شبکههای اجتماعی، از افزایش قیمت در تاکسیهای اینترنتی گلایه میکنند.
گفتنیست تپسی چندی پیش برای برخی کاربران خود ویژگی خرید بستههای سفر را در نظر گرفته بود که خرید این بستهها برای برخی کاربران فعال شده بود؛ با این حال ارائه این بستهها در روزهای جدید کمتر شده و احتمالا یکی از برنامههای تپسی برای کاهش هزینههای سفر، فروش مجدد همین بستههای سفر خواهد بود.
گفتنیست پیشتر عضو اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی، رضا الفت نسب درباره چرایی گران شدن نرخ تاکسیهای اینترنتی به دیجیاتو گفته بود: «حتی اگر در نظر بگیریم که صد درصد بنزین رانندگان ناوگان تاکسیهای اینترنتی به شکل سهمیهای تامین بشود که نمیشود، باز هم باید یادمان باشد که بنزین هزار تومانی به هزار و پانصد تومان افزایش قیمت داشته و یک رشد 50 درصدی را تجربه کرده است. با این حساب چطور میتوان گفت که نرخ تاکسیهای اینترنتی نباید چند درصد افزایش پیدا کند؟»
هر دو بازیگر اصلی در حوزه تاکسیهای اینترنتی کشور ادعا میکنند که هزینههای سفر آنها بین 15 تا نهایتا 20 درصد افزایش یافته، با این حال کاربران در شبکههای اجتماعی بر این باور هستند که درصد رشد کرایهها بیشتر از این ارقام است، شما چه فکر میکنید؟ نظر و تجربهتان را با ما در میان بگذارید.