ماهان شبکه ایرانیان

حذف بیتی درباره شهادت از کتب درسی!

پس از حذف درس مربوط به حسین فهمیده از کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم بیتی از شعر معروف مصطفی رحماندوست با عنوان ایران زیبا درباره جهاد و شهادت نیز از کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی حذف شده است.

روزنامه جوان: در حالی که رئیس دولت اعلام می‌کند که سند2030 برای ایران الزام‌آور نیست، ولی جرح و تعدیل‌هایی که در کتاب‌های درسی اتفاق افتاده نشان می‌دهد که امضای این سند در کشور عملیاتی شده است. سال گذشته بود که حذف بی‌سروصدای درس مربوط به حسین فهمیده با واکنش رسانه‌ها مواجه شد. دولت یازدهم خیلی شیک و البته در سکوت خبری شهید فهمیده را از کتاب‌های درسی حذف کرده بود. آن زمان هنوز امضای سند محرمانه 2030 رسانه‌ای نشده بود و مردم نمی‌دانستند که دولت چنین سندی را امضا کرده و به شکلی نرم در مدارس در حال اجراست. سال‌های گذشته درس پانزدهم کتاب هدیه‌های آسمانی پایه ششم با عنوان «رهبران کوچک» به معرفی شهدایی همچون حسین فهمیده، بهنام محمدی، مهدی باکری، ابراهیم همت، عباس بابایی، حسن باقری، علی صیاد‌شیرازی و... اختصاص داشت.
 
در این درس به چگونگی آغاز جنگ میان ایران و عراق اشاره شده بود. در کتاب هدیه‌های آسمانی پایه ششم در سال تحصیلی 96- 95 درس «رهبران کوچک» حذف و به جای آن درس «سرزمین‌های همیشه سبز» اضافه شده است. به نظر می‌رسد حذف موضوعاتی که با فرهنگ جهاد و شهادت ارتباط دارد، اولین گام برای اجرایی کردن این سند از سوی وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم به شمار می‌رود؛ اقدامی که بدون تردید با نص و روح قانون اساسی کشور مغایرت کامل دارد. یونسکو موضوعاتی نظیر جهاد و شهادت را معادل خشونت‌طلبی و جنگ‌طلبی تعبیر و تفسیر می‌کند و وجود چنین عباراتی را در کتاب‌های درسی مغایر سند 2030 می‌داند.
 
حذف بیتی از شعر مصطفی رحماندوست در کتاب فارسی دوم ابتدایی که در آن نام «شهیدان» آمده است چیزی نیست که دولت یازدهم بتواند آن را انکار کرده و توجیه نماید. شعر کودکانه با عنوان ‌ای خانه ما که با این بیت آغاز می‌شود: «خوب و عزیزی ایران زیبا، پاینده باشی‌ای خانه ما» برای بسیاری از دانش‌آموزان نوستالژیک است. بیت «در هر کجایت خون شهیدان، پیوسته جاری است ‌ای خاک ایران» حذف شده است. حسن روحانی سند2030 را توطئه مخالفان خود می‌داند، اما ظاهراً توطئه‌ای علیه فرهنگ ما تدارک دیده شده که حسن روحانی یا از آن بی‌خبر است یا خدای ناکرده از آن خبر دارد و می‌خواهد مجری آن باشد!
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان