رکنا: غلامحسین حقدادی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص پرونده عسل گفت : متاسفانه خبری که به اورژانس اجتماعی داده شد بعد از فوت این کودک بوده و پس از این خبر با بیمارستان تماس گرفتیم آنها اعلام کردند که کودک در بدو ورود به بیمارستان فوت کرد و لذا فرصتی برای تماس با اورژانس اجتماعی نبود.
او در خصوص عملکرد اورژانس اجتماعی افزود: با توجه به گزارش رئیس اورژانس اجتماعی مشهد در 24 ساعت قبل از وقوع حادثه هیچ تماسی در خصوص این کودک و این آدرس به 123 اعلام نشده و تنها تماس پس از فوت کودک بوده است.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: لازم است در این خصوص برای روشن شدن ذهن مردم اعلام کنیم مرکز تلفن 123 یک مرکز ساده نیست، این مرکز تلفن استان خراسان رضوی را پوشش میدهد و روزانه به صورت میانگین 750 تماس دریافت میکند و با تمام ظرفیت انسانی و تجهیزات پاسخگوست. حدود 40 درصد تماسها متاسفانه ارتباطی به 123 ندارند و در اثر عدم اطلاع شهروندان از وظایف اورژانس اجتماعی است بنابراین باید وظایف اورژانس اجتماعی برای مردم بیشتر تبیین شود، اما در خصوص 60 درصد باقی تماسها کارشناسان خط وظیفه اساسی دارند و پیگیریهای لازم را انجام میدهند.
حقدادی بیان کرد: کارشناسان خط براساس شرایط و وضعیتی که تماس گیرنده اعلام میکند تماسها را به صورت آنی، فوری و غیرفوری تقسیمبندی میکنند سپس اقدام لازم را انجام میدهند، در حال حاضر روزانه 25 تماس در خصوص موضوع کودک آزاری با اورژانس اجتماعی داریم.
او تصریح کرد: در خصوص عسل که تماسهای اولیه در تاریخ اردیبهشت 98 منجر به جداسازی شده و حدود 3 و نیم ماه حضور او در بهزیستی بوده و پرونده کودک آزاری نیز تا اواخر اسفند ماه 98 در جریان بود ، بنابراین مددکاران بهزیستی تا برگزاری جلسه دادگاه موضوع را در دستور کار داشتند از اسفند به بعد در این خصوص و این اسم و آدرس هیچ تماسی اعلام نشده است و تنها شهروندی پس از فوت عسل با 123 تماس میگیرد و تقاضای پیگیری میکند که اقدامات لازم پس از تماس انجام شده و ادعای همسایهها مبنی بر تماس با 123 صحت نداشته و چنانچه تماس صورت گرفته است بیان موضوع و ارائه اطلاعات کامل و کافی نبوده کما اینکه درصد زیادی از مردم اطلاعات دقیقی به اورژانس اجتماعی نمیدهند و با اطلاعات ارائه شده امکان بررسی موضوع وجود نداشته است.
بوستانی کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی 123 بهزیستی خراسان رضوی در مورد وظایف اورژاس اجتماعی گفت: اورژانس اجتماعی به عنوان یکی از خطوط اورژانس کشور به افراد آسیب دیده از جمله کودکان آزار دیده، همسران آزار دیده، دختران و پسران فراری از منزل، افرادی که اقدام به خودکشی کردهاند، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابانی و اختلافات حاد خانوادگی ارائه خدمات میکند.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ به اینکه آیا اورژانس اجتماعی در پرودنه عسل اهمال کرده است یا خیر، تاکید کرد: خیر چرا که تماس برقرار شده در حد یک ادعا بوده و بر فرض صحت برقراری تماس، نحوه بیان، میزان اطلاعات داده شده، برداشت طرف مکالمه از اورژانسی بودن یا نبودن آن باید بررسی شود.
حقدادی در بیان پرونده قبلی عسل و جداسازی او از خانواده، اظهار کرد: براساس گزارش اورژانس اجتماعی و عدم همکاری خانواده در تاریخ 29 اردیبهشت 98 از سوی دادیار شعبه 5 دادسرای عمومی انقلاب ناحیه 5 مشهد دستوری به کلانتری گلشهر مشهد مبنی بر اقدام به مراجعه منزل مددجو و جداسازی و تحویل کودک به بهزیستی صورت گرفت که در 31 اردیبهشت 98 کودک به خانه موقت دختران شبه خانواده استان جهت پذیرش معرفی شد.
او افزود: در تاریخ 2 خرداد 98 کودک مورد معاینه پزشکی قانونی قرار گرفت که کبودی و جراحت در بازو و صورت وی اعلام شد و کودک فاقد هرگونه مشکل ارتباطی، روحی و روانی تشخیص داده شد و در تاریخ 13 خرداد ماه دادگستری به مدت یک هفته و سپس به مدت یک ماه دستور به مرخصی کودک دادند و در این مدت کودک و خانوادهاش مراجعات حضوری داشتند و یا مددکار تماسهای تلفنی و یا حضوری با خانواده وی برقرار میکرد.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به شرایط مورد بررسی در طول این مدت و اعلام رضایت کودک در طول مدت مرخصیها، دادیاری مربوطه دستور تحویل کودک به پدر را طی نامهای در تاریخ 9 شهریور 98 صادر کرد و موضوع کودک آزاری مطرح شده توسط اورژانس اجتماعی که از سوی دایره سرپرستی در تاریخ 1 بهمن ماه به دادگاه کیفری اعلام شده بود در تاریخ 3 اسفندماه مورد بررسی قرار گرفت و به دلیل اظهار ندامت پدر و ارزیابیهای انجام شده و به جهت عدم کفایت دلیل اثباتی تحقق بزه محرز نبود و دادگاه منع تعقیب را برای پدر و مادر صادر کرده است.
کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی 123 بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ به نحوه مداخله اورژانس اجتماعی ادامه داد: با توجه به لزوم بررسی و تایید صحت و سقم اطلاعات ارائه شده توسط تماس گیرنده، ابتدا تیم سیار به محل مراجعه نموده و با توجه به مشاهدات صورت گرفته چنانچه اهمیت موضوع محرز گردد نسبت به ارائه گزارش به مقام قضایی و سپس جداسازی کودک و نگهداری در مراکز مورد تایید اقدام میشود لیکن در موارد غیر حاد، مداخلات سرپایی و سپس ارجاع کودک و خانواده به مرکز مداخله در بحران صورت میگیرد تا با ارائه خدمات تخصصی و آموزشی از تکرار موضوع کودک آزاری پیشگیری شود.
حقدادی بیان کرد: مهمترین موضوع مصلحت کودک و امنیت جانی وی و سپس تربیت و رفاه کودک است در ابتدای اقدامات تاکید بر حفظ امنیت کودک میباشد که اگر در خانواده قابل اطمینان نباشد به بهزیستی تحویل میشود و مصلحت کودک در آن است که هر زمان شرایط امن فراهم شد به خانواده برگردد، ولی تمام تمهیدات لازم از جمله معاینات روانشناسی و روانپزشکی و بازدید از منزل و رای قاضی و برداشت مددکاران همه موید آماده بودن خانواده میباشد.
او تصریح کرد: در این پرونده همه این موارد با دقت انجام شده لازم است تاکید شود که کودک مخصوصا اگر سن بالاتری داشته باشد با توجه به محدودیت قانونی فرزند خواندگی و امین موقت برای فرزندان بد سرپرست و همچنین کم بودن متقاضیان فرزند خواندگی برای سن بالای 6 سال تمامی این کودکان مجبورند در صورت عدم تحویل به خانواده تا 18 سالگی در مرکز بهزیستی باقی بمانند و این خلا خانواده برای کودک ضربه زننده بوده و از دیدگاه صاحب نظران آخرین اقدام خواهد بود