مشکلات بارداری در عصر جدید

جامعه ما به سمتی می‌رود که سن چاقی به‌شدت رو به کاهش است و یکی از جدی‌ترین مشکلات زنان در دوران بارداری، چاقی است که البته به‌شدت روی باروری زنان تأثیر می‌گذارد.

مشکلات بارداری در عصر جدید

د‌کتر لاد‌ن گیاهی - متخصص تغذیه

تحریریه زندگی آنلاین : جامعه ما به سمتی می‌رود که سن چاقی به‌شدت رو به کاهش است و یکی از جدی‌ترین مشکلات زنان در دوران بارداری، چاقی است که البته به‌شدت روی باروری زنان تأثیر می‌گذارد. این یک واقعیت است که وزن بالا شانس باروری را به‌شدت پایین می‌آورد و اگر در خانمی ناباروری تشخیص داده شود و چاق باشد، به وی گفته می‌شود که 10 درصد کاهش وزن امید به باروری و درمان را در او 50 درصد بالا می‌برد. برخی زنان به شدت نگران افزایش وزن در بارداری‌اند و برای خودشان محدودیت‌های دریافت غذایی در دوران باردای می‌گذارند. یکی از مشکلات دوران بارداری برای زنان همین است که همه‌چیز را با وزن می‌سنجند، درحالی‌که این امر صحیح نیست.

 امکان دارد خانمی وزنش در دوران بارداری متناسب باشد، اما گرسنگی سلولی داشته باشد. به عبارت بهتر یکی از جدی‌ترین مشکلات خانم‌ها در دوران باروری، حساسیت بیش ‌از اندازه به لاغر ماندن است. این خانم‌ها از ترس چاق نشدن، به‌اندازه کافی غذا مصرف نمی‌کنند، درنتیجه مواد مغذی یا ویتامین‌ها به‌اندازه کافی به آن‌ها نمی‌رسد؛ بنابراین مشکلات تغذیه در دوران باروری از یک‌سو چاقی و از سوی دیگر گرسنگی سلولی ناشی از غذا نخوردن به‌اندازه کافی است که هر دو این موارد، روی کیفیت باروری اثر منفی می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

ملاحظات بارداری در مبتلایان به التهاب روده‌

یک خانم باردار بر اساس وزن شروع بارداری، میزان وزن‌گیری مطلوب در دوران بارداری برایش مشخص می‌شود؛ یعنی خانمی که با وزن طبیعی باردار شده با خانمی که با چاقی باردار می‌شود، وزن گیری متفاوتی دارند. تعداد جنین نیز مهم است؛ یعنی اینکه در بارداری چند قلویی محدوده افزایش وزن طبیعی طبعاً متفاوت است. نکته بعدی اینکه وقتی خانمی زایمان می‌کند تا یک‌سالگی بچه‌اش، فرصت دارد که وزن خودش را به وزن قبل از زایمان بازگرداند. اگر خانمی که زایمان می‌کند، شیردهی خوبی داشته باشد که البته این‌ یک اتفاق مبارک است که تمامی مادران بتوانند شیردهی خوبی داشته باشند، تا 6 ‌ماهگی که بچه به دو برابر وزن تولد برسد، به مادر رژیم کاهش وزن نمی‌دهند، زیرا بهترین روش کاهش وزن، شیردهی مناسب در مادران است؛ اما اگر مادری هم‌زمان که به بچه‌اش شیر می‌دهد، وزنش بالا برود، یعنی بدغذا می‌خورد و زیاده‌روی می‌کند.

تأکید بر این است که اگر مادر تا سن 6‌ ماهگی نوزاد، شیردهی خوبی داشته باشد، نیازی به رژیم ندارد، زیرا در این مدت به‌صورت معمول وزن کم می‌کند و اگر این روال ادامه داشته باشد، مادر تا سن یک‌سالگی بچه، به‌سادگی به وزن مطلوب قبل از زایمان و بدون آنکه نیاز به مراقبت داشته باشد، باز می‌گردد.

امید است بانوان ایرانی با بهره‌گیری از مشاوره درست تغذیه‌ای جهت بارداری آمادگی جسمی و روحی لازم را کسب و از این طریق سلامت خود و جنین را تضمین نمایند.

بیشتر بخوانید:

عصبانیت ناشی از بارداری و مدیریت آن

مصرف کافئین در حاملگی

نحوه نشستن در دوران بارداری

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان