وبلاگ مشرق

ورود خانواده‌های زباله‌گرد خارجی به ایران/ در شرایط کرونا به دنبال نظارت بر قیمت مسکن نباشید!

در شرایطی که زنگ حساب اصلاح‌طلبان فرا رسیده و باید بواسطه نتیجه حضورشان در دولت، مجلس دهم و شورای شهر به مردم پاسخگو باشند اما آنها خواندن انشاهای بدمضمون را برگزیده‌اند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

انشاهای بدمضمون اصلاح‌طلبان در "زنگ حساب"

سهیلا جلودارزاده، از فعالان اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس دهم که در دولت آقای روحانی هم دارای سمت بوده است،‌ به تازگی در بخشی از یک مصاحبه تفصیلی با روزنامه آرمان ملی، در اشاره به وضعیت کشور،  حاکمیت و اصولگرایان مجلس یازدهم اعتراضاتی را مطرح کرده است که در ادامه بخش‌هایی از آنرا می‌خوانید:

_ یک جریان می‌تواند با فشار برخی نهادها به قدرت برسد.

_ بی‌اخلاقی در جامعه نه تنها از بین نرفته بلکه به نوعی نهادینه هم شده است، به‌طوری که شاهد هستیم فساد و بی‌اخلاقی همه‌جا ایجاد شده است. ظهور و بروز این جریانات اصلا طبیعی نیست و نشانگر این است که پشت این بی‌اخلاقی‌ها و فسادها یک سقوط وجود دارد.

_ می‌توان گفت صدای مردم به جایی نمی‌رسد.

_ مشکلات اقتصادی گلوی مردم را به سختی می‌فشارد.

_ حضرت امام (ره) بارها در دوران حیات خود به این موضوع اشاره کرده‌اند که مبادا روزی فرابرسد که شاهد یوم‌ا... دیگر باشیم، زمانی فرا برسد که مردم قیام کنند و باعث برچیده شدن حکومت شود.

_ ما قوانینی داریم که به ظاهر به نفع مردم، اما در باطن به زیان آنهاست. وقتی به موجب این قوانین اقتصاد مردم ضعیف بشود حق حیات از آن گرفته می‌شود.

_ در خصوص مجلس یازدهم باید گفت که هنوز تحت‌تاثیر فضای انتخاباتی هستند، همچنان از آن دوران بیرون نیامده‌اند و بیشتر از آن تحت تاثیر افراد خاص و نهادهای خاص قرار دارند که با حمایت‌ آنها به راس امور تکیه داده‌اند اما باید این موضوع را یادآور شد که نباید رابطه خود را با مردم قطع کنند، چراکه اگر با مردم تعامل داشته باشند، پی به مشکلات آنها می‌برند اما اگر متکی به رفت‌ و آمد با حامیان خود باقی بمانند در حد همان عمل ویترین یعنی شعار دادن باقی خواهند بود.[1]

*ما قضاوت درباره اظهارات این مقام مسئول در مجلس و دولت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم و البته این نکته را بیان می‌کنیم که خانم جلودارزاده بایستی توضیح می‌داد که چرا و چگونه عملکرد اکثریتی اصلاح‌طلبان در دولت، مجلس و شورای شهر طی سال‌های اخیر منتج به این مشکلات شده است؟

نه اینکه به وصف ذهنی خود از اوضاع کشور بپردازد!

اگر پاسخ این سؤال داده نشود یا مردم آنرا از اصلاح‌طلبان مطالبه نکنند؛ بسا که در انتخابات آینده نیز مجددا اصلاح‌طلبان در رأس کار قرار گیرند و بر عمق مشکلات افزوده شود...

***

در شرایط کرونا به دنبال نظارت بر قیمت مسکن نباشید!

حسین سلاح‌ورزی، ‌نایب‌رئیس اتاق ایران طی یادداشتی با عنوان "ضد حمله کرونا و اقتصاد لرزان" که در شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه همشهری (ارگان شهرداری تهران) منتشر شد؛ ضمن مرگبار توصیف کردن شرایط در اثر بیماری کرونا، دیر و بد بودن کمک‌های مردمی و احتمال بروز بحران در ساختار سیاسی کشور! به شرح اقداماتی که دولت باید در این شرایط تصویر شده انجام دهد، پرداخته و نوشته است:

"در این شرایط باید از مداخلات موردی در بازارها، به‌قصد اصلاح یک متغیر جزئی، جدا اجتناب کرد؛ چراکه هرج‌ومرج و نااطمینانی و نگرانی، میوه‌ای جز کنترل ناپذیری بیشتر نخواهد داشت."[2]

*جدای از اینکه سیاه‌نمایی و ضعیف کردن افکار عمومی در جریان مشکلات کشور؛ اقدامی نابخشودنی است و آثاری مخرّب‌تر از حتی کرونا بر جای خواهد گذاشت اما توجه به این نکته در اظهارات فرد مذکور ضروری است که گویی او قصد دارد یگانه امیدهای مردم در شرایط فعلی را نیز از دسترس خارج کند!

آیا اگر در شرایط فعلی و با همکاری دولت و مجلس؛ امیدی برای نظارت بر "قیمت مسکن" ایجاد شود و قیمت‌های این متاع؛ اعم از اجاره و خرید و... کاهش یابد؛ موجب نااطمینانی خواهد بود یا سبب التیام خاطر؟

اگر در شرایط مقابله کشور و مردم با بیماری کرونا، این خبر هم برسد که دولت توانسته با وضع قوانینی؛ افزایش روزافزون قیمت لبنیات را کنترل کند و حتی آنرا واقعی‌سازی کند؛ این رخداد موجب هرج و مرج می‌شود؟

بدیهیات مسئله لزوم نظارت بر قیمت‌ها آنقدر هست که در هر شرایطی؛ هیچ امکان خدشه‌ای برای آن نباشد فلذا بایستی به هر قلم و لسانی که در شرایط فعلی موجب انکسار امید و مقاومت مردم و کشور است با دیده انتقاد یا حتی تردید نگریست.

***

ورود خانواده‌های زباله‌گرد خارجی به ایران

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به تازگی در سخنانی گفته است: تعداد زیای از اتباع غیر ایرانی هستند که به شکل خانوادگی برای انجام کار خیابانی و زباله گردی وارد ایران شده‌اند!

به گزارش ایسنا،‌ او همچنین در ادامه این صحبت‌ها پیرامون زباله‌گردها تصریح می‌کند: حس ترحم و انسان دوستانی مردم گاهی موجب تشدید این موضوع می‌شود.  براساس پژوهش انجمن حمایت از حقوق کودکان در مورد زباله‌گردی گفته شد که 2.5 تا 3 درصد از سود ناشی از زباله گردی به کودک می‌رسد و بقیه آن به واسطه‌ها و... می‌رسد. این کار یک برده‌داری نوین است و از مردم خواهش می‌کنم از دادن پول به کودکان پرهیز کنند. می‌توانند به آنها خوراکی بدهند، اما دادن پول موجب تشدید سوء استفاده از کودکان می‌شود.

مسعودی فرید با بیان اینکه مهم این است که نه پول به کوکان بدهیم و نه به آنها توهین کنیم، توضیح داد: این کودکان به ویژه اتباع بیگانه هیچ تقصیری ندارند و شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور مبداء موجب حضور آنها شده است.

معاون سازمان بهزیستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه در تهران 600 کودک کار دارای خانواده ایرانی شناسایی و فرایند توانمندسازی آنها شروع شده است، گفت: 55 درصد کودکان کار، غیر ایرانی‌اند که این میزان در تهران به بیش از 80 درصد می‌رسد.[3]

*ورود نه چندان غیر ممکن اتباع بیگانه به ایران؛ خاصّه از مرزهای شرقی کشور مسئله‌ای است که وزارت کشور در قبال آن بایستی اقدامات جدی‌تری را صورت دهد.

خاصّه اینکه همیشه کسانی که وارد کشور می‌شوند، می‌توانند زباله‌گرد نباشند و این مسئله تبعات امنیتی خاصّ خود را نیز دارد.

رونق کسب و کار خیابانی در ایران، نبود ساز و کارهای مالیاتی و نظارتی در برخی ابعاد اقتصاد و عدم تفکیک فرهنگی و قانونی مناسب بین کودکان کار ایرانی و غیر ایرانی؛ از دلائلی است که موجب شده خیابان‌های ایران به یک هدف اقتصادی برای اتباع خارجی باشد.

***

1_http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/291929

2_http://newspaper.hamshahrionline.ir/id/104247

3_https://www.isna.ir/news/99041712496/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان