تحقیقات ناسا و بوئینگ روی شکست پرتاب "استارلاینر" تکمیل شد

در ماه دسامبر بود که پرتاب آزمایشی کپسول "استارلاینر" با شکست روبرو شد و پس از پرتاب در مدار نادرست قرار گرفت.این مساله منجر به شروع تحقیقات توسط ناسا و بوئینگ برای پی بردن به چرایی آن شد.

تحقیقات ناسا و بوئینگ روی شکست پرتاب "استارلاینر" تکمیل شد

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک تیم بررسی مستقل، تحقیقات خود را در مورد پرتاب ناکام کپسول "استارلاینر" متعلق به ناسا و ساخته شده توسط شرکت بوئینگ در دسامبر گذشته به پایان رسانده و در مجموع 80 توصیه برای ماموریت‌های آینده در چند دسته ارائه شده است. ضمن اینکه هر دو سازمان، تحقیقات داخلی خود را نیز انجام داده‌اند.

در تاریخ 20 دسامبر سال 2019، "استارلینر" برای انجام یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین پرتاب شد. قرار بود "استارلینر" در این پرواز به ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) متصل شود، اما پس از بروز یک نقص، در مدار اشتباه قرار گرفت. دو روز بعد، تیم کنترل، آن را کاملا ایمن به زمین بازگرداند.

ناسا و بوئینگ برای فهمیدن اینکه دقیقاً چه اشتباهی رخ داده است و چگونه می‌توان از آن در آینده جلوگیری کرد، یک تیم بررسی مستقل مشترک تشکیل دادند. آنها به طور خاص سه ناهنجاری اصلی را که باعث این نقص شد، پیدا کردند که شامل دو اختلال نرم افزاری و یک اختلال ارتباطی بود.

تحقیقات مربوط به دو مشکل نرم افزاری چندی پیش به پایان رسید و اکنون تیم بررسی به بررسی سومین نقص نیز پایان داده است. به نظر می‌رسد که پیوند ارتباطی فضا به زمین به طور متناوب قطع شده و همین امر مانع از امکان کنترل تیم کنترل ماموریت در جلوگیری از اشکالات نرم افزاری در حین پرواز شده است.

در نتیجه، تیم بررسی 80 توصیه برای اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه را برای انجام توسط بوئینگ و ناسا گزارش کرده است. فهرست کامل این توصیه‌ها به دلیل برخی حساسیت‌ها اعلام نشده، اما حداقل دسته بندی‌های آن اعلام عمومی شده است.

از میان این توصیه‌ها، 21 مورد مربوط به آزمایش و شبیه سازی است که شامل آزمایش‌های دقیق‌تر برای چگونگی یکپارچه سازی نرم افزار و سخت افزار و انجام آزمایش‌های کامل پرتاب شبیه سازی شده قبل از هر پرواز است.

10 توصیه دیگر به ارزیابی مجدد نیازهای نرم افزاری اختصاص یافته است که شامل به روزرسانی مستندات و و فرآیندهای بررسی داخلی، به روزرسانی کد نرم افزار و تغییر در ساختارهای گزارش ایمنی و اضافه کردن فرکانس RF خارجی برای کاهش تداخل است.

ناسا عوامل سازمانی در ناسا و بوئینگ را مورد بررسی قرار داد که ممکن است در این ناکامی نقش داشته باشند. تیم بررسی توصیه کرده است که ناسا همکاری نزدیکی با پیمانکاران خود داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که برنامه‌ها و آزمایش‌های آنها به درستی تأیید می‌شوند.

"استیو جورزیک" یکی از مدیران ناسا می‌گوید: ناسا و بوئینگ حجم عظیمی از کار را انجام داده‌اند تا موضوعاتی را که در این پرواز آزمایشی موجب ناکامی "استارلاینر" شده است، بررسی کنند. در نهایت آنچه پیدا کردیم به ما کمک می‌کند تا با پیشرفت در آزمایش این فضاپیما، در آینده از عملکرد آن اطمینان پیدا کنیم.

بوئینگ متعهد شده است که "استارلاینر" با هزینه این شرکت مجددا پرتاب شود تا نشان دهد که این فضاپیما قابل اعتماد است. البته هنوز زمان این پرتاب مجدد و همچنین تأثیر آن بر روی ماموریت سرنشین دار نهایی اعلام نشده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان