تولیدکننده نماها در بهین یاب جا خوش کرده‌اند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، وزارت صمت با هدف ساماندهی بازار محصولات اساسی مانند محصولات پتروشیمی و به تازگی فولاد، سامانه «بهین یاب» را طراحی و عملیاتی کرد، اما از همان ابتدا به دلیل کاستی‌های فراوانی که در این سامانه وجود داشت، مشخص بود که نه‌تنها مشکلات این بخش حل نمی‌شود بلکه بیشتر هم خواهد شد. درواقع این سامانه خود عاملی برای تولید رانت جدیدی شده است که از اختلاف بالای قیمت‌های دستوری تا بازار آزاد به وجود می‌آید.

در همین زمینه حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: راه‌اندازی سامانه بهین یاب حرکتی مثبت بود که می‌توانست باعث شفافیت بیشتر معاملات محصولات فولادی و پتروشیمی شود، اما ایرادات و مشکلاتی که در این سامانه وجود دارد، باعث شد تا اهداف پیش‌بینی‌شده محقق نشود.

وی افزود: در هر سیستمی ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد و از همان ابتدای کار هم انتقاداتی به سامانه بهین یاب وجود داشت اما باوجود این کاستی‌ها، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ملزم به استفاده از آن هستند.

صالحی در مورد راهکارهای اصلاح سامانه بهین یاب گفت: تکمیل این سامانه از اهمیت زیادی برخوردار است. تمام زنجیره‌های تأمین صنعت باید در نظر گرفته شوند و قیمت‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای انجام شود که هم اطلاعات دقیق از صنایع کشور ارائه شود و هم به ایجاد ظرفیت‌هایی ناشناخته کمک کند.‌

به گفته وی، یکی از علل عدم موفقیت سیستم‌ها در بدو فعالیت، این است که برای راه‌اندازی آن سیستم، از نظرات تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی و فعالان صنعت استفاده نمی‌کنند. مشکلات هر سیستم و راهکارهای رفع آن مشکلات را، اهالی صنعت بهتر از هر نهادی می‌شناسند و اگر از نظرات تشکل‌های صنفی جهت اصلاح سیستم استفاده شود، حتماً به سیستم کارآمدتری دست خواهیم یافت. ضمن اینکه معتقدم اگر «رقابت‌پذیری» محور همه فعالیت‌ها در صنایع و اقتصاد ما باشند، قطعاً سوءاستفاده کنندگان نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و به مسیر درست هدایت می‌شوند.

وی ادامه داد: تولیدکننده پایین‌دستی، همیشه نگران است که مواد اولیه به آن‌ها نرسد و به‌هرحال این امکان وجود دارد که شاهد عرضه های کافی در بازار نباشیم و به این ترتیب تولیدکنندگان پایین‌دستی ناچار به خرید مواد اولیه از دلال‌ها شوند.‌

صالحی با اشاره به اینکه این مشکل و نگرانی همیشه بوده و هست، گفت: اما تولیدکنندگان واقعی باید به دور از این مسائل بتواند مشکلات خود را حل کنند و با توجه به اشکالاتی که بهین یاب دارد و نقدهایی که به آن وارد می‌شود، مسئولان باید نسبت به اصلاح وضعیت و حذف دلالان اقدام کنند تا منافع صاحبان صنایع و تولیدکنندگان حفظ‌شده و تأمین مواد اولیه، تسهیل شود.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: علاوه براین، انتقاداتی به سهمیه‌ها وارد است و اینکه برخی خریدارانی که به‌واسطه تأیید بهین یاب از سهمیه برخوردار هستند، تولیدکننده واقعی نیستند و در واقع تولیدکننده نما هستند. این در حالی است که وزارت صمت با تکیه بر ابزارها و امکانات خود، توان تشخیص تولیدکنندگان واقعی و میزان تولید هر واحد را دارد و امیدواریم این اصلاحات به زودی و با قدرت اجرایی شود

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان