صدسالگی مزداکارخانه کوچکی که در سال 1920 کار خود را با تولید چوبپنبه آغاز کرد، امسال به عنوان یکی از خودروسازان مطرح جهان صدمین سال تاسیس خود را جشن میگیرد. به این مناسبت، هفته گذشته مراسمی در دفتر مرکزی مزدا در شهر هیروشیما برگزار شد.
گفته میشود که مزدا به مناسبت صدسالگی خود مدل تازهای به بازار عرضه خواهد کرد
جوجیرو ماتسودا، موسس شرکت صنایع چوبپنبه سازی تویو، پس از کسادی تجارت چوبپنبه به فکر ساخت ماشینآلات و سپس موتورسیکلت افتاد.
ماتسودا که باورهای مذهبی داشت، نام جدید شرکت را از اهورا مزدا، پروردگار دین زرتشت گرفت. مزدا در زبان ژاپنی تلفظی مشابه با نام او داشت و آغاز فعالیت تازه به نام یکی از خدایان کهن، انتخابی خوشیمن بود.
اولین موتورسیکلت سهچرخه مزدا در سال 1931 ساخته شد
اولین موتورسیکلت سهچرخه مزدا به نام 'مزدا گو ' در سال 1931 به بازار آمد و به سرعت جای خود را در خیابانهای هیروشیما باز کرد. مزدا خود را برای تولید اولین ماشینش آماده میکرد که جنگ جهانی دوم آغاز شد.
در طول جنگ، کارخانه مجبور به ساخت اسلحه شد و با اینکه به سرعت پس از بمباران اتمی هیروشیما فعالیت خود را از سر گرفت، بیست سال طول کشید تا اولین ماشین خود را تولید کند.
عرضه مدل R360 کوپه در سال 1960 با رونق گرفتن اقتصاد کشور همزمان بود. مزدای کوچک اگرچه ظاهری عجیب داشت، اما قیمت مناسب و کاربردی بودنش آن را به ماشین محبوب خانوادههای ژاپن تبدیل کرد.
مدل R360 همزمان با رونق اقتصاد ژاپن به بازار عرضه شد
چند سال بعد، مزدا با ساخت یک مدل اسپرت به اعتباری جهانی دست یافت. مزدا کوزمو نه تنها ماشینی اسپرت با ظاهری چشمنواز بود، بلکه اولین ماشین جهان بود که از موتور وانکل نیرو میگرفت.
موتورهای درونسوز وانکل با روشی متفاوت از موتورهای پیستونی کار میکنند. این موتور در دهه پنجاه میلادی توسط فلیکس وانکل، مهندس آلمانی اختراع شد و به خاطر کوچک و کارآمد بودنش طرفداران زیادی پیدا کرد. اما ساخت آن پیچیده بود و همین باعث شد خودروسازان از مزایای آن صرفنظر کنند.
مزدا کوزمو اولین ماشین تولید انبوه جهان با موتور درونسوز وانکل بود
مزدا پس از کوزمو، مدلهای دیگری را با موتور وانکل به بازار عرضه کرد و به ستاره مسابقات اتومبیلرانی بدل شد. اوج موفقیت شرکت، کسب اولین پیروزی ژاپن در مسابقات استقامت لومان با ماشینی بود که از موتور وانکل استفاده میکرد.
مدل MX-5 هم از مشهورترین ماشینهای ساخت مزدا است. در سال 1989 و پس از سالها کسادی بازار ماشینهای دو نفره اسپرت، مزدا با عرضه این مدل به موفقیتی جهانی دست یافت. MX-5 با بیش از یک میلیون دستگاه فروش در سه دهه گذشته، موفقترین ماشین اسپرت جهان است.
مزدا در دهه نود اولین خودروسازی بود که نمایشگر لمسی و راهیاب ماهوارهای را در محصولاتش عرضه کرد، اما بحران اقتصادی نقشههای شرکت را برای ورود به بازار ماشینهای لوکس نقش بر آب کرد.
مزدا امسال اولین ماشین الکتریکی خود را به بازار عرضه میکند
مزدا با تولید حدود یک میلیون و ششصد هزار دستگاه به نسبت کارخانههایی نظیر تویوتا و فولکسواگن، شرکت کوچکی است. این کارخانه در بیست سال گذشته توانسته با تکیه بر نوآوریهای مهندسان و خلاقیت طراحانش از بحرانهای صنعت خودرو عبور کند و همزمان با کارخانههایی به مراتب بزرگتر از خود رقابت کند.
این شرکت امسال اولین مدل الکتریکی خود به نام MX-30 را به بازار عرضه کرده و گفته میشود که قصد دارد به مناسبت صد سالگیاش یک مدل اسپرت جدید رونمایی کند.
همزمان با برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو قرار است مدلهای مشهور مزدا در صد سال گذشته نمایش داده شود و مراسم ویژهای هم در بهار آینده در شهر هیروشیما برگزار خواهد شد.
هوش مصنوعی تراکتور کوبوتا با توجه به وضعیت هوا و مزرعه کار روزانه را تنظیم میکند
ربات کشاورز
کارخانه تراکتورسازی ژاپنی کوبوتا از کانسپتی رونمایی کرده که میگوید آینده کشاورزی را رقم خواهد زد. نام این کانسپت "تراکتور رویایی" است و به مناسبت صد و سیامین سال فعالیت کوبوتا ساخته شده است.
تراکتور رویایی کاملا خودران است و با قوای محرکه الکتریکی حرکت میکند. هوش مصنوعی این ماشین، فعالیت روزانه آن را با توجه به وضعیت هوا و نیاز مزرعه تنظیم میکند. این تراکتور همچنین اطلاعات کار روزانه را ذخیره کرده و با ماشینهای دیگر مزرعه به اشتراک میگذارد.
کوبوتا میگوید این تراکتور راه حلی برای مشکل کشاورزی در ژاپن است. سن کشاورزان ژاپنی رو به افزایش است و جوانان رغبت کمی به این شغل دارند. همین باعث شده شرکتهای ژاپنی به ساخت ماشینهای هوشمندی فکر کنند که بیست و چهار ساعته بدون نیاز به استراحت کار میکنند.
این شرکت هنوز برنامهای برای تولید این تراکتور ندارد، اما اعلام کرده که به طوری جدی درباره ماشینهای کشاورزی خودران در حال تحقیق است و احتمال داده که این ماشینها از ده سال آینده به بازار عرضه شوند.
هامر الکتریکی قرار است بهار آینده رونمایی شود
انقلاب بیصدا
جنرال موتورز رسما تولید شاسیبلندهای الکتریکی با نام هامر را تایید کرد. هامر یکی از زیرمجموعههای خودروساز آمریکایی بود که بین سالهای 1992 تا 2010 شاسیبلندهایی شبیه به ماشینهای ارتش آمریکا تولید میکرد.
ماشینهای هامر به سرعت مشهور شدند، اما افزایش قیمت بنزین از یک سو و نگاه بد طرفداران محیط زیست از سوی دیگر باعث شد مشتریهایش کم شود و در نهایت در پی بحران مالی جنرال موتورز تولید آن متوقف شد.
با رونق ساخت ماشینهای الکتریکی، شرکتهای تازهای مانند تسلا با محصولاتشان خودروسازانی مانند جنرال موتورز را به چالش کشیدهاند و با سرعت زیادی سهمشان را از بازار افزایش میدهند.
اولین مدل هامر با اصرار آرنولد شواتزنگر، هنرپیشه و فرماندار سابق ایالت کالیفرنیا ساخته شد
جنرالموتورز در واکنش به این چالش، دو سال پیش برنامهای را آغاز کرد تا در همه محصولات کارخانه از قوای محرکه الکتریکی استفاده شود. تولید هامر الکتریکی بخشی از این برنامه است. کارخانه آمریکایی امیدوار است با استفاده از اعتبار نام هامر بتواند رقیبان تازهوارد خود را شکست دهد.
هامر الکتریکی قرار است در روز 20 می (31 اردیبهشت) رونمایی شود. جنرالموتورز در آگهیهایی با عنوان "انقلاب بیصدا" اعلام کرده که این ماشین 1000 اسب بخار نیرو دارد و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعتش حدود سه ثانیه است.
هامر الکتریکی با ماشینهایی از شرکتهای تسلا و ریویان رقابت خواهد کرد.
اولین لینکلن الکتریکی براساس شاسیبلند ریویان ساخته میشود
لینکلن الکتریکی
فورد میگوید شاسیبلند الکتریکی که با همکاری شرکت ریویان میسازد را با نام لینکلن به بازار عرضه خواهد کرد. لینکلن بخشی از خودروسازی فورد است که ماشینهای لوکس میسازد. این شاسیبلند، اولین ماشین الکتریکی لینکلن خواهد بود.
ریویان یک شرکت تازه آمریکایی است که قرار است تا دو سال دیگر یک وانت و یک ماشین شاسیبلند الکتریکی به بازار عرضه کند. فورد پارسال با سرمایهگذاری 500 میلیون دلار در ریویان اعلام کرد که قصد دارد با همکاری این شرکت یک ماشین تولید کند.
تولید لینکلن MKZ از سال آینده متوقف خواهد شد
لینکلن سرمایهگذاری زیادی در استفاده از موتورهای الکتریکی کرده، اما تاکنون هدفش اضافه کردن موتور الکتریکی به موتور درونسوز و ساخت ماشینهای هیبرید-الکتریکی بود. همزمان با خبر تولید اولین مدل الکتریکی، لینکلن اعلام کرد ساخت مدل سدان MKZ را از سال آینده متوقف خواهد کرد.
به این ترتیب تنها ماشین سدان در محصولات لینلکن، مدل کنتینانتال خواهد بود. برخی رسانههای آمریکایی گزارش کردهاند که این مدل هم در خطر است و تولید آن ممکن است در سال آینده میلادی به پایان برسد.