پرواز خگستر با بال نقدینگی

دنیای اقتصاد، ‌امین خدابخش : در طول دو سال و نیم گذشته و همراه با رشد قابل توجه نماگر‌های بازار سرمایه در بورس و فرابورس نمادهای بسیاری توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده‌اند

نماد یاد شده که در تابلوی اصلی بورس تهران معامله می‌شود از ابتدای سال جاری تاکنون بازدهی برابر با 386 درصد داشته و توانسته از قیمت 261 تومان به ازای هر سهم تا حدود هزار و 270 تومان افزایش یابد. این در حالی است که بورس تهران در همین مدت بازدهی 284 درصدی داشته است. با این حال نگاهی دقیق‌تر به تغییرات قیمت «خگستر» حکایت از آن دارد که این نماد در طول دو سال گذشته یعنی از مرداد ماه97 در کف قیمت 191 تومان معامله شده و تاکنون بازدهی 17 هزار و 538 درصدی را رقم زده است. بازده یک ساله این نماد نیز 3 هزار و 950 درصد است.  دلیل کسب این بازده،‌ جذابیت افزایش سرمایه نماد یاد شده از محل اندوخته بوده که در نهایت توانست در روزهای پایانی سال 98 سرمایه این شرکت را به میزان 1550 درصد افزایش دهد. این به آن معنا است که پس از تعدیل قیمت سهام، بهای 191 تومانی یاد شده در مرداد ماه 97 به 7 تومان و 2 ریال کاهش یافته و هم اکنون بازده محاسبه شده با قیمت تعدیل شده به دست آمده است.

نگاهی به معاملات «خگستر» از ابتدای سال جاری تا پایان روز گذشته به خوبی نشان می‌دهد که بیشتر روزهای معاملاتی در این نماد که هم اکنون 40 درصد از سهام آن شناور است، با صف خرید طی شده. با این حال در روزهای اخیر کاهش دسته جمعی قیمت‌ها در بازار سرمایه توانست تا حدودی بر روی خگستر 6/ 39 میلیارد سهمی نیز اثر بگذارد و این نماد را که میانگین حجم معاملات ماهانه آن به 326 میلیون سهم در روز می‌رسد با افت قیمت مواجه کند. البته افت یاد شده در نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو پایدار نماند و روز گذشته ضمن جمع شدن صف فروش در این نماد شاهد افزایش 91/ 1 درصدی قیمت آن تا محدوده هزار و 230 تومان بوده‌ایم.

بررسی تغییرات قیمت در «خگستر» حکایت از فاصله قابل توجه بهای این نماد با درآمد حاصل از آن در 12 ماه گذشته دارد، به‌طوری‌که نسبت قیمت به درآمد آن در پایان معاملات روز گذشته به حدود 170 واحد رسید و ضریب قیمت به خالص ارزش دارایی‌های آن از 3/ 1 فراتر رفته است. با این حال ارزش دفتری دارایی‌های شرکت در مقایسه با میانگین 8/ 14 واحدی بازار همچنان 4 واحد کمتر است که نزدیک بودن ارزش دارایی‌های آن به قیمت‌های روز را نشان می‌دهد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان