بانیفیلم:
سینما از ابتدای ظهورش تا امروز، توجهی خاص و نگاهی ویژه به قهرمانان فیلمهایی داشته که فارغ از ژانرهای سینمایی، رفتاری معکوس با نقش مثبتهای کلاسیک داشتند!
شاخصه بازی هر کدام از هنرپیشههای ایفاگر نقش قهرمانان عاصی با یکدیگر متفاوت است؛ از جیمز دین به عنوان هنرپیشه شاخص نقش قهرمان عاصی تا مارلون براندو، استیو مککویین و…
مککویین یک ویژگی منحصر به فرد در مقایسه با دیگر هنرمندان ایفاگر نقش قهرمان عاصی داشت؛ اینکه حضور او در فیلمهایی که حتی اگر نقش اولش را نداشت، خصوصیت تماتیک یک قهرمان عاصی را در بازیاش حفظ میکرد.
استیو مککویینِ «عشقِ موتورسواری» و «اتومبیلرانی»، درست مانند هنرپیشه همدورهاش، پل نیومن، تا سالها در سایه بازیگرانی قرار گرفتند که هالیوود توجه بیشتری به آنها داشت!
با اینکه پل نیومن پس از سالها توانست خود را از این سایه سنگین بیرون بکشد و بازیگر فیلمهای متفاوتی شود، در مورد استیو مککویین اما این موضوع چندان صادق نبود؛ مککویین در شمار زیادی فیلمهای رده «ب» بازی داشت که بارزترین ویژگیشان، حضور استیو مککویین بود؛ فیلمهایی اغلب تجاری که تعدادشان در کارنامه او کم نیست!
شاید اگر نقشهای سینمایی بهتری به استیو مککویین میشد، او هم مانند براندو و دیگر نمادهای ماندگار سینما، بیشتر در حافظه تاریخی دوستداران فیلم، ماندگار میشد. استیو مککویین را از این دیدگاه میتوان نماد ناکام قهرمانان عاصی دانست.
عکس امروز؛ مربوط به فیلم «فرار بزرگ» جان استروجس (1963) است؛ صحنه معروف فرار استیو مککویین با موتور سیکلت از اردوگاه نازیهاست البته با یک پرش بلند!
اشتراک گذاری در: