بچه‌دار شدن، ماهانه چقدر خرج برمی‌دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد خانواده‌هایی که فرزند دارند هزینه کمتری در بخش مسکن پرداخت می‌کنند و این نشان می‌دهد زوج‌های ایرانی تا وقتی صاحبخانه نشده‌اند، به بچه‌دار شدن فکر نمی‌کنند.

وب‌سایت فرارو: زندگی دو نفره شیرینی دارید و پیش خودتان فکر می‌کنید وقتش رسیده نفر سوم را هم در آن شریک کنید؟ پس بهتر است بدانید این بچه قرار است با خود کلی هزینه به زندگیتان تحمیل کند. گزارش‌های مرکز آمار می‌گویند، بچه ماهانه به‌طور متوسط 580 هزار تومان به هزینه‌های خانواده اضافه می‌کند و هزینه یک خانواده دو نفره را از سالانه 56 میلیون و 500 هزار تومان به 63 میلیون و 100 هزار تومان می‌رساند.

بچه‌دار شدن چقدر خرج روی دست زوج‌های جوان می‌گذارد؟

این رقم مربوط به هزینه‌های بلندمدت است و طبیعتا هزینه ماه‌های اول تولد بچه خیلی بیشتر از این حرف‌ها به نظر می‌رسد. برای همین در کنار محاسباتمان، خبری هم از قیمت پوشک، شیر خشک و دیگر مواردی که برای عضو جدید خانواده لازم هستند گرفته‌ایم.

هزینه‌های حمل و نقل و ارتباطات؛ دو میلیون و 300 هزار تومان

شاید برایتان عجیب به نظر برسد، ولی بیشترین هزینه‌ای که بچه اول بر دوش خانواده می‌گذارد، مربوط به حمل و نقل است. بررسی‌ها نشان می‌دهد یک خانواده دو نفره سالانه سه میلیون و 530 هزار تومان برای حمل و نقل هزینه می‌کند و وقتی پای نفر سوم به میان می‌آید، هزینه حمل و نقل خانواده به طور ناگهانی به پنج میلیون و 405 هزار تومان می‌رسد و این یعنی یکی از سنگین‌ترین هزینه‌های بچه اول، بخش مربوط به حمل و نقل است که معادل ماهانه آن می‌شود حدود 156 هزار تومان. این فرزند همچنین 370 هزار تومان به هزینه‌های سالانه ارتباطات مثل هزینه‌های اینترنت، تلفن همراه، قبض موبایل و ... اضافه می‌کند که تقریبا معادل 30 هزار تومان در ماه است.

هزینه‌های خوراکی؛ یک میلیون و 900 هزار تومان

یک خانواده دو نفره سالانه حدود 13 میلیون و 300 هزار تومان برای خرید خوراکی هزینه می‌کند. به عبارتی این خانواده ماهانه یک میلیون و 100 هزار تومان از درآمدشان را به محصولات خوراکی اختصاص می‌دهند که می‌شود نفری حدود 550 هزار تومان. فرزند خانواده هزینه کمتری در این زمینه دارد، اما به هر صورت حدود 160 هزار تومان به این رقم اضافه می‌کند و هزینه ماهانه خانواده برای خرید محصولات خوراکی را به یک میلیون و 260 هزار تومان می‌رساند. این هزینه 160 هزار تومان در ماه، معادل یک میلیون و 910 هزار تومان در سال است. طوری که هزینه‌های سالانه یک خانواده سه نفره برای خرید خوراکی‌ها حدود 15 میلیون تومان است و 24 درصد از کل هزینه‌های 63 میلیونی خانواده را تشکیل می‌دهد.

هزینه‌های پوشاک؛ 840 هزار تومان

فرزند اول خانواده تقریبا 840 هزار تومان به هزینه‌هایی که سالانه برای خرید پوشاک و کفش می‌شود، اضافه می‌کند. خانواده‌های دو نفره در سال رقمی حدود یک میلیون و 150 هزار تومان از درآمدشان را به خرید پوشاک و کفش اختصاص می‌دهند که این رقم در خانواده‌های سه نفره، تحت تاثیر فرزند اول به یک میلیون و 980 هزار تومان می‌رسد. این اختلاف 840 هزار تومانی نشان می‌دهد هزینه‌های خرید پوشاک و کفش برای فرزند اول ماهانه حدود 70 هزار تومان است.

هزینه‌های لوازم منزل؛ 700 هزار تومان

بچه‌دار شدن چقدر خرج روی دست زوج‌های جوان می‌گذارد؟

خانواده‌های سه نفره لوازم بیشتری نسبت به زوج‌های دونفره احتیاج دارند. بررسی داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد خانواده‌های دو نفره سالانه حدود دو میلیون تومان برای خرید لوازم منزل هزینه می‌کنند. از این رقم حدود 350 هزار تومان برای مبلمان و فرش، 390 هزار تومان برای لوازم برقی، 150 هزار تومان برای ظروف آشپزخانه و 980 هزار تومان برای کالا‌های مصرفی خانه هزینه می‌کنند.

وقتی فرزند اول به جمع خانواده اضافه می‌شود، هزینه خرید لوازم مصرفی خانه 370 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و در مجموع کل هزینه‌های لوازم و اثاث خانه به دو میلیون و 700 هزار تومان می‌رسد که نشان می‌دهد با فرزند سوم، خانواده در سال 700 هزار تومان بیشتر برای تهیه لوازم خانه هزینه می‌کند.

هزینه‌های تفریح؛ 100 هزار تومان

زوج‌هایی که هنوز به فکر بچه‌دار شدن نیافتاده‌اند، سالانه میانگین 250 هزار تومان برای تفریح هزینه می‌کنند. توجه داشته باشید که رفتن به رستوران و ... در این حوزه جای نمی‌گیرد و این هزینه برای تفریحات فرهنگی مثل سینما و... است. وقتی پای فرزند اول به میان می‌آید، با خودش حدود 100 هزار تومان به هزینه‌های تفریح خانواده اضافه می‌کند. طوری که خانواده‌های سه نفره در سال 350 هزار تومان از بودجه‌شان را به تفریحات فرهنگی اختصاص می‌دهند.

هزینه بهداشت و درمان؛ 80 هزار تومان

هزینه‌های درمانی برای خانواده‌های دو نفره بیشتر از سه نفره است. بخش بزرگی از هزینه‌های درمان خانواده مربوط به دوره بارداری است و احتمالا همین مورد باعث شده خانواده‌های دو نفره هزینه بیشتری برای بهداشت و درمان پرداخت کنند. آن‌ها سالانه حدود پنج میلیون تومان در این حوزه هزینه می‌کنند.

در خانواده‌های سه نفره هزینه‌های درمان 500 هزار تومان کمتر و سالانه چهار میلیون و 500 هزار تومان است. در طرف مقابل فرزند اول باعث افزایش هزینه‌های بیمه درمان می‌شود. دونفره‌ها در سال حدود یک میلیون و 600 هزار تومان پول بیمه می‌دهند، ولی وقتی فرزند اول به جمع آن‌ها می‌آید، هزینه بیمه به دو میلیون و 230 هزار تومان می‌رسد. این یعنی در مجموع هزینه‌های بیمه و درمان با وجود فرزند اول سالانه 80 هزار تومان بیشتر می‌شود که چندان رقم بزرگی به نظر نمی‌رسد.

هزینه‌های متفرقه؛ دو میلیون و 200 هزار تومان

شش درصد از هزینه‌های خانواده همان خرج‌هایی است که در هیچ‌کدام از موارد اصلی نمی‌گنجد. هزینه‌های متفرقه برای یک خانواده دو نفره سالانه سه میلیون و 710 هزار تومان است و با اضافه شدن فرزند اول به جمع خانواده، حدود دو میلیون و 200 هزار تومان به آن اضافه می‌شود و به پنج میلیون و 900 هزار تومان می‌رسد. از این دو میلیون و 200 هزار تومان، حدود 250 هزار تومان به هزینه‌های خدمات شخصی و آرایشی اختصاص دارد و 100 هزار تومان به لوازم زینتی مربوط می‌شود. یک میلیون و 800 هزار تومان از این هزینه‌ها به کلی نامشخص است و بین خرج‌های روزمره جای می‌گیرد.

مورد عجیب هزینه‌های مسکن

بچه‌دار شدن چقدر خرج روی دست زوج‌های جوان می‌گذارد؟

خانواده‌های دو نفره اغلب اجاره‌نشین هستند و احتمال خانه‌دار بودن خانواده‌های سه نفره بیشتر است. همین مورد می‌تواند عامل یک رابطه معکوس در گزارش مرکز آمار باشد. طوری که این گزارش نشان می‌دهد خانواده‌های دو نفره سالانه حدود 24 میلیون و 600 هزار تومان معادل ماهانه دو میلیون و 50 هزار تومان برای مسکن هزینه می‌کنند، ولی این هزینه برای خانواده‌های سه نفره که بخشی از آن‌ها از شر اجاره خانه خلاص شده و خانه خریده‌اند، به 22 میلیون و 600 هزار تومان در سال معادل ماهانه یک میلیون و 880 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. شاید بچه‌دار شدن تاثیری در خرید خانه نداشته باشد، ولی آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد خانواده‌هایی که فرزند دارند هزینه کمتری در بخش مسکن پرداخت می‌کنند و بخش بیشتری از درآمدشان صرف خرج‌های دیگر مثل خوراکی و پوشاک می‌شود.

هزینه‌های خرید پوشک، شیر خشک در بازار

اگر نوزاد در راه دارید، احتمالا لازم باشد بدانید که در آینده نزدیک چقدر باید برای خرید پوشک بچه هزینه کنید. در حال حاضر یک بسته 22 تایی پوشک پمپرز سایز 1 تقریبا 62 هزار تومان قیمت دارد. پوشک‌های ایرانی تا حد زیادی ارزان‌ترند. مثلا بسته 20 تایی پوشک سایز 1 اوی بیبی در بازار 21 هزار تومان است. بسته‌های 40 تایی مای‌بیبی هم 48 هزار تومان فروخته می‌شود. عموما پوشک‌های سایز 1 ایرانی هر کدام هزار تا هزار و 200 تومان و مدل‌های خارجی تقریبا دانه‌ای سه هزار تومان قیمت دارند.

در بین پوشک‌های سایز 2 برند‌های ایرانی هر پوشک هزار و 300 تا هزار و 600 تومان و مدل‌های خارجی تا پنج هزار تومان قیمت دارد. هر بار عوض کردن پوشک سایز 3 بچه با پوشک‌های برند داخلی دو هزار تومان و برند‌های خارجی تقریبا شش هزار تومان هزینه دارد. سایز 4 هم در بین برند‌های ایرانی دو هزار و 300 و خارجی حدود هفت هزار تومان است.

شیر خشک در قوطی‌های 400 گرمی هر کدام حدود 26 تا 30 هزار تومان قیمت دارد. مثلا شیر خشک ببلاک 26 هزار تومان است و شیر خشک نان نستله 28 هزار تومان فروخته می‎‌شود. هر قوطی شیر خشک آپتامیل جونیور هم حدود 30 هزار تومان است.

بچه‌دار شدن چقدر خرج روی دست زوج‌های جوان می‌گذارد؟

پودر بچه برند‌های خارجی مثل جانسون در بسته‌بندی‌های 100 گرمی 28 هزار تومان و 200 گرمی 35 هزار تومان است. برند‌های داخلی خیلی ارزان‌تر هستند. مثلا پودر بدن فیروز در بسته بندی‌های 200 گرمی تنها هشت هزار تومان خرج دارد.

شامپو بچه فیروز 500 میلی‌لیتری در بازار حدود 11 هزار تومان است. اگر بخواهید سراغ مدل‌‎های خارجی بروید، باید بگوییم شامپو بچه موستلا 200 میلی‌لیتری حدود 43 هزار تومان برایتان خرج خواهد داشت. شامپو بچه آیروکس 200 میلی‌لیتری هم تقریبا بین 16 تا 22 هزار تومان قیمت دارد.

روغن بچه در حجم 200 میلی‌لیتری فیروز حدود 10 هزار تومان فروخته می‌شود. مدل‌های خارجی مثل سانسوان قیمتشان به 30 هزار تومان می‌رسد. روغن ماساژ بچه موستلا 100 میلی‌لیتری هم حدود 60 هزرا توامن برایتان خرج خواهد داشت.

این موارد صرفا هزینه موارد مصرفی برای نگهداری نوزاد هستند و اگر به فکر فرزند هستید، باید هزینه‌های خرید سیسمونی را هم در نظر داشته باشید که حداقل حدود هفت میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان