باشگاه خبرنگاران جوان: بازار خودروخالقی دبیر خانه صنعت و معدن ایران ، با اشاره به دلایل اصلی نوسانات بازار خودرو بیان کرد: در حال حاضر قیمت خودرو رو به افزایش است و هر چقدر قیمت بالا میرود توان خرید مردم پایین میآید با وجود اینکه تقاضا در بازار هست، ولی میتوان گفت این تقاضا عمدتا کاذب است.
وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه امسال مجوز داده شد که قیمت خودرو با تورم سال گذشته افزایش پیدا کند البته قیمت نزدیک به تورم سال گذشته، ولی هم اکنون به دلیل اینکه خودروسازان به قیمت تورم امسال نرسیدهاند تقاضای افزایش قیمت مجدد دارند.
خالقی اظهار کرد: همین مسئله باعث شده تا افرادی که پول در حساب بانکی دارند به سراغ این بازار بیایند، چون میدانند قیمتها در آینده افزایش پیدا خواهد کرد و آنها برای حفظ ارزش پولشان و سود بیشتر اقدام به خرید کاذب خودرو میکنند در صورتی که به آن نیاز ندارند.
وی ادامه داد: روش قرعهکشی برای خودروهای ثبت نامی روش نسبتاً عادلانه ای است، اما باز هم افرادی که پول دارند میتوانند خود را ثبت نام کنند و بستری فراهم میشود برای سوداگری در بازار خودرو و افراد دلال در این بازار سود میکنند.
دبیر خانه صمت ایران گفت: روش قیمتگذاری 10 درصد زیر قیمت بازار هم روشی است که باعث میشود کارخانههای خودروساز دست به سوداگری زده و بازار را تحریک کنند تا سود بیشتری نصیبشان شود که این هم میتواند تبعات زیادی برای مردم و بازار خودرو داشته باشد.
وی ادامه داد: با شرایط فعلی واردات خودرو هم راهکار مناسبی نیست چرا که ارزی وجود ندارد برای این واردات و درست نیست در شرایط تحریم فعلی نفت بدهیم و خودرو وارد کنیم این اقدام اوج بی تدبیری است.
این مقام مسئول ادامه داد: از نظر دیگر هم این قسمت باید حفظ شود چرا که علاوه بر اشتغالزایی در شرکتهای خودروساز صنایع پایین دستی زیادی اشتغالزایی شان به خودرو وابسته است، مثل پتروشیمی، فولاد، شیشه، قطعهسازان و خدمات پس از فروش خودرو اشتغال شان در گرو فعالیت خودروسازان است پس در نتیجه این صنعت حتماً باید حفظ شود.
راهکار متناسب سازی قیمت خودرو در ایران
خالقی در پاسخ به این سوال که راه خروج از شرایط فعلی خودرو چیست؟ گفت: نکته اول این است که خودروسازان زمانی که قیمتگذاری انجام داده و شیوه درست قیمتگذاری را طی کردند مشروط شوند که ایرادات کیفی خود را برطرف کنند و پس از آن قیمت خودرو را با قیمت جهانی که بسیار پایینتر از قیمت خودروهای داخلی است همسان کنند تا بتوانند بازار رقابتی فراهم کنند و دولت هم کمکم حمایتهای تعرفه خود را از بازار خودرو بردارد تا خودروهای ارزان قیمت خارجی طی سالهای آینده وارد بازار شود و خودروساز داخلی و خارجیها رقابت کنند.
دبیر خانه صنعت و معدن ایران تاکید کرد: راه حل دوم هم این است که ما به خودروسازان اجازه دهیم که محصولاتشان را مثلاً با 10 درصد زیر قیمت بازار به فروش برساند به طور مثال خودرویی که 100 میلیون بوده و در بازار 180 میلیون است را 150 میلیون بفروشند و 50 میلیون باقی مانده وارد صندوقی شود که زیرساختهای حمل و نقل عمومی را تأمین کند و این پول اضافه نباید به جیب خودروساز برود که هم قیمت بازار کنترل شود و هم حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند. تا زمانی که خودروساز بداند حمایت تعرفهای از آن میشود نه کیفیت خود را بالا میرود و نه قیمتها به ثبات میرسد.
خالقی در خصوص خودروهای خارجی دپو شده در گمرک هم گفت: این خودروها به صورت قاچاق نیامدند و اگر هم قاچاق باشند تعدادشان کم است برخی از آنها خودروهایی هستند که در گذشته به ازای پول نفت وارد شده اند، ولی هنوز مراحل ترخیص شان به اتمام نرسیده است و برخی هم از صاحبان این خودروها از عمد این خودروها را قطرهچکانی وارد بازار میکنند تا بتوانند با قیمت بالاتری به فروش برسانند.
قاچاق خودرو چگونه رخ می دهد؟
دبیر خانه صنعت و معدن ایران در خصوص ورود خودروهای قاچاق هم گفت: خودروهای قاچاق عمدتاً با تبانی از مبدا و غفلتهای داخلی وارد کشور میشوند، طرف خارجی راههای گمرک خارجی را میداند و طرف ایرانی هم سعی میکند خود را از گمرک وارد کند که دستگاههای ایکسری وجود ندارد تا هم از خطای انسانی و هم از تخلف انسانی استفاده کند این خودروها همچنین میتواند از طریق اسکلههای غیررسمی وارد کشور شود که نظارتی بر روی آنها نیست.