دولت در بن‌بست

گروه سیاست سایت فردا – پاسخ اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت به این سوال که آیا قرار است قیمت‌ها کاهش پیدا کند یا نه، آنقدر غیر موجه بود که صدای همه را در آورد. از فضای مجازی تا رسانه‌های مکتوب. از سیاسیون تا شهروندان و ... همه از این نوع برخورد شاکی شده و لب انتقاد گشودند. مثلا محمدصادق کوشکی فعال سیاسی اصولگرا به «جهان‌صنعت» گفت: «مدت‌هاست که مردم از دولت آقای روحانی تعابیری با همین مضامین می‌شنوند یعنی ما از دولت یک برنامه و تصمیم هوشمندانه برای مهار وضعیت فعلی یا بهبود آن نمی‌بینیم. دوستان دولتی نیز معمولا از عبارتی استفاده می‌کنند که یا در روحیات جامعه اثر منفی دارد یا بی‌اثر است. حداقل من یادم نمی‌آید که در این مدت اخیر عبارتی از مسوولان دولتی شنیده باشیم که یا روحیه جامعه را افزایش دهد یا حاکی از این باشد که دولت یک برنامه عالمانه و هوشمندانه برای ساماندهی وضعیت فعلی دارد.» وی افزود: «دعا همیشه لازم و مفید است، اما تعالیم دینی همیشه گفته در عین حال که دعا می‌کنید، همه کار‌ها را با نهایت دقت و کیفیت انجام دهید. صحبت آقای جهانگیری به این معنی نیست که واقعا بروید دعا کنید. معنای دقیق حرف ایشان آن است که ما نمی‌توانیم کاری کنیم. در واقع حکایت از ناامیدی کامل دولت و رسیدن آن به بن‌بست دارد.»
سیدمصطفی هاشمی‌طبا فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در پاسخ به این سوال که برداشت شما از این حرف آقای جهانگیری چیست گفت: «معنای این حرف این است که نمی‌توانیم و نمی‌دانیم.» وی توضیح داد: «کاهش تورم با توجه به امکانات مختلف مقدور نیست و دولت نمی‌تواند اینکه قیمت‌ها کاهشی خواهد شد را تایید کند. از طرفی نمی‌خواهد به صراحت رد کند. برای همین هم این‌طور جواب می‌دهد. الان به خاطر مسائل مختلف از جمله واردات و ارز نمی‌توان قیمت‌ها را کاهش داد بنابراین دولت نمی‌تواند کار کند.»
روزنامه اعتماد نیز در واکنش به آنچه «درخواست عجیب اسحاق جهانگیری از مردم برای کاهش قیمت‌ها» خواند، نوشت: «این پاسخ نه چندان موجه، توجه رسانه‌ای بسیاری در پی داشت و همزمان اغلب کاربران در فضای مجازی نسبت به این اظهارنظر واکنش نشان دادند؛ چنانچه برخی اظهارنظر جهانگیری را تعجب‌انگیز خواندند و بعضی حتی از این نوشتند که باید به‌خاطر شرایط فعلی از مردم عذرخواهی کرد.... درشرایطی که یک روز بیماران انسولینی با کمبود دارو مواجهند، یک روز روغن و کره نایاب می‌شود، یک روز نان و پیاز و گوجه با افزایش قیمت مواجه می‌شوند و مردم از پسِ برآورده کردن نیاز‌های اولیه‌شان برنمی‌آیند، معاون اول رییس‌جمهوری از مردم می‌خواهد که برای کاهش قیمت‌ها دعا کنند.»
روزنامه اصولگرای وطن امروز نیز واکنش قابل توجه اسحاق جهانگیری در مقابل سوال احتمال کاهش قیمت‌ها را بهانه عکس یک خود کرد و با تیتر «لعن و دعا» نوشته است: «دولتی که روزگاری نه‌چندان دور شیوه حکمرانی خود را مبتنی بر روش‌های نوین مدیریتی می‌دانست و رقبای سیاسی خود را متهم به اداره کشور با استخاره می‌کرد، حالا خود در واکنش به هر ضعف و بحرانی تنها نسخه دعا و نفرین می‌پیچد.»
نکته قابل تامل‌تر را، اما روزنامه «آفتاب یزد» مطرح کرد. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «آقای جهانگیری! چه کردید با یک جریان ریشه دار؟» به انتقاد از آقای معاون اول می‌پردازد. روزنامه نزدیک به عارف با یادآوری بخشی از سخنان جهانگیری در جریان مناظرات انتخاباتی سال 96 که گفته بود «این کار غیر طبیعی است که یک جریانی به نام جریان اصلاح‌طلب را از همه حقوق محرومشان کرده‌اید و می‌گویید که نباید بیایند، من به عنوان یک جریان اصلاح‌طلب آمده‌ام که بگویم که بعضی‌ها چه کرده‌اند با یک جریان ریشه‌دار؟» در نقد عملکرد وی در چهار سال گذشته نوشت: «جهانگیری وقتی چنین پاسخ‌هایی می‌دهد آیا یادش رفته است که او نماینده «جریان ریشه‌دار اصلاح‌طلب» است؟ آیا معاون اول رئیس جمهور بعد از چهار دهه حضور در سیاست نمی‌داند اولین جملاتی که مردم بعد از دیدن این خبر بر زبان می‌آورند چیست؟ با چنین رویکردی او چگونه می‌تواند هنوز گزینه‌ای برای 1400 باشد؟ اما تنها اتفاق دیروز نیست بلکه در چندین نوبت دیگر نیز عملکرد جهانگیری ضربه‌هایی اساسی به اعتماد حامیان اصلاحات وارد کرده است.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان