صنعت سینما در مسیر متفاوتی حرکت خواهد کرد

پایان عصر غول‌ها در سینمای جهان؟

دنیای اقتصاد : سرانجام سال ۲۰۲۱ از راه رسید و صنعت سینما نیز مانند باقی چیزهای جهان در انتظار بازگشت به زندگی عادی است

حالا با فرا رسیدن سال 2021 علاقه‌مندان زیادی  می‌پرسند تکلیف سینما در سال جدید چه خواهد شد و چه مسیری را طی می‌کند؟ پاسخ به این پرسش اما امکان‌پذیر نیست و باید منتظر ماند تا گذشت زمان تکلیف را روشن کند. با این حال اما نخستین روزهای سال جدید در شرایطی آغاز شده است که ساخت واکسن و تزریق آن به مردمان برخی کشورها به مهم‌ترین بحث‌های جهان تبدیل شده و امیدهای فراوانی را برای عادی شدن اوضاع شکل داده است. هرچند باید در نظر گرفت که در یک سال گذشته در صنعت سینما اتفاقاتی افتاد که موجب خواهد شد تا شادی بعد از کرونا هم ادامه پیدا کند. به‌عنوان مثال اینکه استودیوهای بزرگ سینمایی همچون دیزنی، یونیورسال و وارنربرادرز به سرویس‌های پخش آنلاین روی آوردند و تا حدود زیادی هم نتیجه گرفتند. به گزارش خبرآنلاین وقتی «وارنرمدیا» تصمیم گرفت که سال 2021 تمام فیلم‌هایش را در سرویس «اچ‌بی‌او مکس» منتشر کند با اعتراضات شدیدی روبه‌رو شد ولی اعتنایی نکرد و بر تصمیم خود استوار است. البته «اچ‌بی‌او مکس» فقط در آمریکای شمالی فعال است و فرآیند اکران فیلم‌های این کمپانی در دیگر نقاط جهان چندان واضح نیست و این باعث شده بهانه‌ای باشد برای منتقدان.

مهم‌ترین نکته‌ای که در فعالیت جدی کمپانی‌های بزرگ برای پخش آنلاین وجود دارد نبرد پیش‌رو برای فتح بازارهای جهانی است. بازارهایی که تا پیش از این در اختیار نتفلیکس و آمازون بود و حالا با ورود بازیگران تازه در این میدان؛ صنعت سرگرمی رقابتی‌تر خواهد شد. ورود شرکت‌های تازه‌کار به این بازار از آنجا آغاز شد که در نخستین ماه‌های شیوع کرونا که اغلب کسب و کارها از ضررهای جبران‌ناپذیر حرف می‌زدند نتفلیکس اعلام کرد که 16 میلیون نفر در سه ماه نخست سال 2020 به جمع مشترکانش اضافه شده‌اند تا افزایش مشترکان نتفلیکس دو برابر پیش‌بینی‌های این شرکت در آغاز سال شود که این موضوع در 13 سال گذشته بی‌سابقه است. در همان ایام گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه سهام نتفلیکس به بالاترین ارزش تاریخ خود یعنی 499.50 دلار به ازای هر سهم رسید. این خبرها برای رقیبان بسیار بااهمیت به نظر می‌رسید تا وارد میدان شوند و با غول‌ها رقابت کنند. حالا پیش‌بینی می‌شود برخی از شرکت‌هایی که تازه به میدان آمده‌اند توان رویارویی با غول‌ها را پیدا کرده‌اند و می‌توانند بازار را به نفع خود مصادره کنند.

پیش‌بینی می‌شود عصر غول‌ها در سینمای دنیا به سر آمده و شاید یکی از مهم‌ترین نشانه‌های آن اکنون اتفاق افتاده است. ماجرا از این قرار است که در سال 2020 از لحاظ فروش یک اتفاق عجیب هم افتاد و چین از آمریکای شمالی پیشی گرفت و عنوان دار بزرگ‌ترین بازار سینمای جهان شد. در سال‌های پیش همیشه از رشد سریع بازار سینمای چین و پیشی گرفتن احتمالی آن از آمریکای شمالی صحبت می‌شد اما بدون کرونا قطعا به این زودی‌ها چنین چیزی ممکن نبود. چین که در روزهای نخست سال میلادی دچار همه‌گیری شده بود، کم‌کم در اوایل تابستان درهای سالن‌های سینما را به روی مردم باز کرد. چین در ماه‌های باقیمانده به لطف فروش فیلم‌های هالیوودی مثل «تنت» و فیلم‌های چینی چون «هشت صد» پرفروش‌ترین گیشه سال را از آن خود کرد. پرفروش‌ترین فیلم سال هم «هشت صد» شد. ادامه صدرنشینی چین در سال پیش‌رو به چند عامل وابسته است که مهم‌ترینش موفقیت کنترل بیماری در آمریکای شمالی و اروپا است. اگر آنها در کنترل بیماری موفق شوند و به زندگی عادی برگردند احتمالا دوباره چین به جایگاه دوم برمی‌گردد، اما در غیر این‌صورت شاید جایگاهش را یک سال دیگر هم حفظ کند. این اتفاق یک زنگ خطر برای غول‌های سینمایی است و به نظر می‌رسد دوره جدیدی در تاریخ سینما رقم خورده است؛ دوره‌ای که در آن تازه از راه رسیده‌ها غول‌ها را کنار بزنند و میدان را در نظر بگیرند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان