مرجع کامل آزمایشات پیش از زایمان

تمام کسانی که می‌خواهند بچه‌دار شوند آرزو دارند که فرزندی سالم به دنیا بیاورند، اما نگران نبودن برای این مسئله چندان کار ساده‌ای نیست: اگر نوزاد یک مشکل جدی سلامتی داشت چه؟ چه باید بکنیم؟ آیا راهی برای پیشگیری از این مشکلات وجود دارد؟

مرجع کامل آزمایشات پیش از زایمان

تمام کسانی که می‌خواهند بچه‌دار شوند آرزو دارند که فرزندی سالم به دنیا بیاورند، اما نگران نبودن برای این مسئله چندان کار ساده‌ای نیست: اگر نوزاد یک مشکل جدی سلامتی داشت چه؟ چه باید بکنیم؟ آیا راهی برای پیشگیری از این مشکلات وجود دارد؟

نگرانی‌هایی مثل این کاملاً طبیعی هستند. خوشبختانه تست‌ها و آزمایشات مختلفی برای زنان باردار وجود دارد که آنها را در طول دوران بارداری از وضعیت فرزندشان مطلع کرده و به آنها اطمینان خاطر بدهد.

آزمایشات پیش از تولد نوزاد به تشخیص مشکلات جسمی که می‌تواند هم مادر و هم نوزاد را دچار خطر کند، که برخی از آنها قابل‌درمان نیز هستند، کمک می‌کند. اما،
این تست‌ها محدودیت‌هایی دارند. شما بعنوان والدینی که قرار است صاحب فرزند شوید باید از این آزمایشات آگاهی پیدا کنید و به این فکر کنید که اگر خدای ناکرده خودتان یا نوزادتان دچار یک مشکل جسمی بود، چه باید بکنید.

تست بدون استرس

چرا این تست انجام می‌شود؟

تست بدون استرس (NST) می‌تواند مشخص کند که بچه به محرک خوب واکنش می‌دهد یا خیر. این تست که معمولاً برای بارداری‌های پرخطر یا زمانیکه متخصص از حرکت جنین مطمئن نیست انجام می‌گیرد، در هر زمان در طول بارداری بعد از هفته 26 تا 28 که ضربان قلب جنین می‌تواند به‌خوبی با بالا رفتن و پایین آمدن واکنش دهد، قابل انجام است.

این تست همچنین وقتی از زمان مشخص‌شده برای وضع‌حمل گذشته باشد انجام می‌گیرد. این تست به دکتر کمک می‌کند مطمئن شود بچه اکسیژن کافی دریافت می‌کند و به محرک پاسخ می‌دهد. اما لزوماً بچه‌ای که به محرک پاسخ ندهد در خطر نیست و نیاز به تست‌های بیشتر است.

گاهی‌اوقات یک پروفایل بیوفیزیکی ایجاد می‌شود که زمانی است که تست NST و سونوگرافی انجام می‌شود و تنفس، حرکت، مقدار مایع آمنیوتیک و شکل جنین درکنار واکنش ضربان قلب بررسی می‌شود.

آیا باید این آزمایش را انجام دهم؟

اگر دچار بارداری پرخطر باشید یا در طول دوره بارداری شما نگرانی خاصی مشاهده شود، یا بارداری کم خطری داشته‌اید اما از زمان وضع‌حملتان گذشته باشد، متخصص این تست را تجویز خواهد کرد.

چه زمان باید این تست را انجام دهم؟

این تست در هر زمان بعد از 26 تا 28 هفتگی بارداری توصیه می‌شود.

این تست چگونه انجام می‌شود؟

دکتر واکنش ضربان قلب جنین را به هر حرکتی که ایجاد می‌کند، برحسب آنچه مادر گزارش می‌کند یا دکتر خود از طریق سونوگرافی مشاهده می‌کند، ارزیابی خواهد
کرد. اگر جنین در طول تست حرکت نکند، ممکن است خواب باشد و متخصص از یک زنگ برای بیدار کردن آن استفاده می‌کند. ممکن است از شما خواسته شود برای
تحریک بیشتر جنین چیزی بخورید یا بنوشید.

نتیجه تست چه زمان آماده می‌شود؟

بلافاصله.

تست استرس انقباض

چرا این تست انجام می‌شود؟

این تست رحم را با پیتوسین، یک نوع ترکیبی از اُکسی‌توکسین (هورمونی که حین تولد نوزاد ترشح می‌شود) تحریک می‌کند تا تاثیر انقباضات را بر ضربان قلب جنین تعیین کند. اگر تست بدون استرس یا پروفایل بیوفیزیکی مشکلی را نشان دهد، این تست توصیه می‌شود و می‌تواند مشخص کند که آیا ضربان‌قلب بچه طی انقباضات ثابت
می‌ماند یا خیر.

آیا باید این آزمایش را انجام دهم؟

این تست درصورتیکه تست بدون استرس یا پروفایل بیوفیزیکی مشکلی را نشان دهد، توصیه می‌شود.  اما می‌تواند وضع‌حمل را نیز تحریک کند.

چه زمان باید این تست را انجام دهم؟

اگر دکتر از واکنش بچه به انقباضات نگران باشد یا احساس کند این تس برای تعیین واکنش ضربان قلب بچه به محرک مناسب است، آن را تجویز خواهد کرد.

این تست چگونه انجام می‌شود؟

از طریق تزریق پیتوسین یا با فشردن نوک پستان‌های مادر (که موحب ترشح اُکسی‌توسین می‌شود)، انقباضات خفیفی ایجاد می‌شود و سپس ضربان قلب بچه اندازه‌گیری می‌شود.

نتیجه تست چه زمان آماده می‌شود؟

بلافاصله.

نمونه‌گیری خون بندناف از طریق پوست (PUBS)

چرا این تست انجام می‌شود؟

در این تست با وارد کردن سوزنی به داخل بندناف، از خون جنین نمونه گرفته می‌شود. این تست درکنار سونوگرافی و آمنیوسنتز درصورتیکه متخصص نیاز به چک کردن سریع کرموزوم‌های جنین برای تشخیص نقص‌ها و اختلالات داشته باشد و یا نگران باشد که فرزندتان مشکل دیگری مثل پایین بودن پلاکت‌های خون یا مشکل تیروئید داشته باشد، انجام می‌گیرد.

مزیت این روش سرعت آن است. موقعیت‌هایی هست (مثل زمان‌هایی که جنین علائمی از پریشانی نشان می‌دهد) که دانستن اینکه جنین نقص کروموزومی کشنده دارد، بسیار کمک می‌کند. اگر گمان رود که جنین دچار آنمی است یا تعداد پلاکت‌های خون او پایین است، این تست تنها راه تایید آن است زیرا به جای مایع آمنیوتیک، نمونه خون از جنین گرفته می‌شود. همچنین انتقال خون یا مایعات لازم را به جنین مقدور می‌سازد.

آیا باید این آزمایش را انجام دهم؟

این تست در موارد زیر انجام می‌گیرد:

•    پس از تشخیص ناهنجاری توسط سونوگرافی
•    وقتی نتایج تست‌های دیگر، مثل آمنیوسنتز، قطعی نیستند
•    اگر جنین بیماری Rh داشته باشد
•    اگر در معرض یک بیماری عفونی قرار گرفته باشید که می‌تواند بر رشد جنین تاثیر منفی بگذارد این تست خطراتی مثل سقط یا عفونت به همراه دارد، از اینرو باید درمورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود مشورت کنید.

چه زمان باید این تست را انجام دهم؟

پس از 18 هفتگی بارداری.

این تست چگونه انجام می‌شود؟

یک سوزن باریک از طریق شکم و رحم وارد بندناف می‌شود و از آنجا نمونه خون جنین گرفته می‌شود.

نتیجه تست چه زمان آماده می‌شود؟

معمولاً طی 3 روز.

حرف زدن با متخصص

برخی آزمایشات پیش از تولد بااسترس همراه هستند و ازآنجاکه خیلی از این آزمایشات قطعی نیستند، حتی یک نتیجه منفی ممکن است نتواند استرس و اضطراب شما را به کل از بین ببرد. چون زنان بسیاری که تست‌های ناهنجار دارند در آخر نوزادانی سالم به دنیا می‌آورند و چون بسیاری از مشکلاتی که تشخیص داده می‌شود، قابل درمان نیستند، برخی از زنان تصمیم می گیرند برخی از این تست‌ها را انجام ندهند.

یک نکته مهم که باید در نظر داشته باشید این است که در مواقعی که یک نقص مادرزادی یا ناهنجاری کوروموزومی تشخیص داده شد، چه باید بکنید. متخصص یا مشاور ژنتیک شما می‌تواند به شما برای تعیین اولویت‌ها، ارائه واقعیات مربوط و تصمیم‌گیری درمورد انتخاب‌های موجود، کمک کند.

همچنین خیلی مهم است که به خاطر داشته باشید که این تست‌ها اختیاری هستند نه اجباری. می‌توانید آزادانه از متخصص خود بپرسید که چرا تستی را برای شما تجویز کرده است و آن تست چه خطرات و فوایدی به دنبال دارد و مهمتر اینکه، نتیجه تست نشاندهنده چه چیزهایی خواهد بود.

اگر تصور می‌کنید که متخصص به‌خوبی به سوالات شما پاسخ نمی دهد، باید پاسخ منفی بدهید. اینها سوالاتی هستند که می‌توانید از متخصص خود بپرسید:

•    این تست تا چه میزان دقیق است؟
•    از نتیجه این تست دنبال چه هستید؟
•    گرفتن نتیجه تست چه مدت طول می‌کشد؟
•    آیا این عمل با درد همراه است؟
•    آیا این تست برای من یا جنین خطرناک نیست؟
•    آیا فواید این تست از خطرات آن بیشتر است؟
•    اگر این تست را انجام ندهم چه می‌شود؟
•    این تست چه مقدار هزینه دارد؟
•    آیا بیمه این آزمایش را پوشش می‌دهد؟
•    برای آماده شدن برای این آزمایش چه باید بکنم؟

پیشگیری از نقص‌های مادرزادی

بهترین کاری که مادرها می‌توانند برای جلوگیری از نقص‌های مادرزادی و مشکلات بارداری انجام دهند این است که به طرق زیر از خود و بدنشان مراقبت کنند:

•    سیگار نکشند (در معرض دود سیگار هم قرار نگیرند)
•    از مصرف الکل و موادمخدر خودداری کنند
•    درمورد ایمنی داروهای مورد استفاده خود با پزشک مشورت کنند
•    از قرار گرفتن در معرض دود، موادشیمیایی، پرتو و گرمای بیش از حد خودداری کنند
•    یک رژیم‌غذایی سالم داشته باشند
•    از ویتامین‌های پیش از تولد استفاده کنند—درصورت امکان مصرف آنها را پیش از بارداری آغاز کنند
•    ورزش کنند (پس از مشورت با دکتر)
•    میزان کافی استراحت داشته باشند

مراقبت‌های پیش از تولد را به خوبی انجام دهند—در صورت امکان، با یک ویزیت پیش از بارداری شروع کنند تا ببینند قبل از بارداری لازم به ایجاد تغییری هست یا خیر.

KidsPersia.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر