ماهان شبکه ایرانیان

آنژین صدری چیست (۱)

آنژین صدری و سکته قلبی هردو یک علت دارند و آن هم تصلب شرائین یا آترواسکلروزیس است.

آنژین صدری چیست (1)

دکتر مجید ملکی؛ متخصص قلب و عروق

آنژین صدری احساس درد یا ناراحتی است که معمولاً در قفسه سینه یا پشت جناغ سینه احساس می‌شود. این درد زمانی آغاز می‌‌شود که خونرسانی به عضله قلب کمتر از میزان مورد نیاز آن باشد و در نتیجه اکسیژن و مواد غذایی کافی به عضله قلب نرسد.

احساس درد و ناراحتی غالباً در حین فعالیت یا هیجانات روحی، یعنی زمانی که ضربان قلب و فشار خون افزایش می‌یابد و عضله قلب نیاز به اکسیژن بیشتری دارد، ایجاد می‌شود.

تفاوت آنژین با حمله قلبی

دردهای آنژین صدری معمولاً چند دقیقه (1-5 دقیقه) طول می‌کشد و ممکن است به صورت احساس سنگینی، فشار و یا سوزش بیان شود. محل آن معمولاً در پشت جناغ است و گاهی به دست‌ها، گردن، پشت و یا فک تحتانی نیز انتشار می‌یابد. پاره‌ای از اوقات نیز ممکن است باعث احساس خواب‌رفتگی در شانه، بازو و مچ شود.

آنژین صدری با حمله قلبی یا سکته متفاوت است. اگرچه هر دو مربوط به اختلال خون در شریان‌های کرونر هستند، اما یک اختلاف اساسی بین آنها وجود دارد. در آنژین صدری جریان خون کاهش می‌یابد؛ به‌خصوص زمانی که قلب باید کار بیشتری انجام دهد. این کاهش جریان خون عضله قلب، موقت است و منجر به احساس درد و ناراحتی سینه می‌شود.

درد سینه

در سکته یا انفارکتوس قلبی جریان خون عضله به طور ناگهانی در اثر انسداد کامل شریان کرونر قطع می‌شود و درد سینه‌ای که در این حالت عارض می‌شود، شدیدتر و طولانی‌تر است و با نشانه‌های دیگری از قبیل تهوع، استفراغ، عرق سرد، سرگیجه و تنگی نفس نیز ممکن است همراه باشد.

در آنژین صدری آسیب دائمی به عضله قلب وارد نمی‌شود، ولی در انفارکتوس این اتفاق می‌افتد و بخشی از عضله قلب دچار نکروز یا آسیب دائمی می‌گردد. هنگامی که یک شریان کرونر دچار تنگی شدید شده و خونرسانی به بخشی از عضله قلب دچار اشکال می‌شود، شریان‌های دیگر کرونر نزدیک به محل و یا شاخه‌های نازک عروق کرونر بازتر و وسیع‌تر می‌شوند تا خون بیشتری را به ناحیه مبتلا برسانند.

این حالت به نام جریان خون جانبی یا فرعی نامیده می‌شود. چنانچه این جریان خون فرعی به خوبی توسعه یابد، علائم آنژین صدری ممکن است کاهش یافته یا حتی خاتمه یابد. این جریان خون فوق‌العاده به عضله قلب می‌تواند از بروز حملات قلبی جلوگیری کند یا در صورت بروز آن از شدت آسیب دائمی در عضله قلب بکاهد.

علت

آنژین صدری و سکته قلبی هردو یک علت دارند و آن هم تصلب شرائین یا آترواسکلروزیس است.

شروع این پدیده معمولاً از دوران کودکی است و هر کس ممکن است درجاتی از این حالت را در سنین میانسالی داشته باشد؛ اما برخی عوامل می‌توانند روند پیشرفت آن را تسریع کنند.

تشخیص

معمولاً پزشک قادر است با توضیحاتی که بیمار راجع به ناراحتی خود می‌دهد، آنژین صدری را تشخیص دهد. در این موارد ممکن است معاینه قلبی و یا حتی نوار قلب که در حالت استراحت گرفته شده کاملاً طبیعی باشد؛ در نتیجه پزشک انجام تست ورزش را توصیه می‌کند؛ زیرا در حالت ورزش و فعالیت نیاز عضله قلب به اکسیژن افزایش می‌یابد.

در صورتی که تنگی در عروق کرونر وجود داشته باشد ممکن است تغییراتی در نوار قلبی بیمار ایجاد شود. برخی اوقات تشخیص آنژین صدری حتی بعد از معاینه، گرفتن شرح حال و حتی تست ورزش مشکل است...

برای خواندن بخش دوم- آنژین صدری چیست- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان