ویژه‌های مشرق؛

زیباکلام: برجام ۱۴۰۰ یعنی کاهش بُرد موشک‌های ایران/ فائزه هاشمی: مردم نان ندارند بخورند، کوچه‌ها پر از فقیر شده

تناقض‌گویی‌های اصلاح‌طلبان درباره مسائل کلانی همچون سیاست خارجی و اقتصاد، بیش از پیش ثابت می‌کند که این جماعت هیچ طرح و برنامه‌ای برای اداره کشور ندارد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

********

** زیباکلام: برجام 1400 یعنی کاهش بُرد موشک های ایران

«صادق زیباکلام» در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «مشکلات ایران و آمریکا؛ اختلاف بر سر چیست!؟» نوشت: «نه تنها بخش قابل توجهی از مردم ایران، بلکه می‌توان گفت، حتی کم نیستند خود آمریکایی‌ها و احتمالا مردم منطقه که آنها نیز این روزها بی‌صبرانه منتظرند تا ببینند، آیا ایران و آمریکا به توافق می‌رسند یا خیر؟ ...اختلاف از اینجا شروع می‌شود که آمریکایی‌ها نگاه بلندمدت و ایرانی‌ها نگاه کوتاه‌مدت به برجام 1400 دارند. ایرانی‌ها می‌خواهند، هرچه سریع‌تر تحریم‌ها برداشته شود، حتی کمترین دارایی‌های ایران آزاد شود و ایران بتواند حداقل یک میلیون بشکه نفت صادر نماید، بدون آنکه مشکلی برای او به وجود بیاید اما آمریکایی‌ها به دنبال اهداف دیگری هستند».

زیباکلام در ادامه نوشت: «آنها می‌خواهند کل برنامه هسته‌ای ایران با دقت کافی زیر نظر آژانس قرار بگیرد تا کشورهای دیگر منطقه که نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند، اطمینان پیدا کنند، فردا برای آنها خطری به وجود نمی‌آید...دوم به برنامه‌های نظامی ایران باز می‌گردد. آمریکایی‌ها نگران هستند که با پیشرفت‌هایی که در برنامه تسلیحات دور برد ایران به دست می‌آورد ... ایران تا به امروز توانسته است، به تسلیحات دور بردی با برد بیش از 2 هزار کیلومتر دست پیدا کند. اگر این برد بیشتر شود، تنها اسرائیل و عربستان نیستند که در خطر قرار خواهند گرفت. تنها کشورهای حوزه خلیج فارس نیستند، بلکه حتی ممکن است به تدریج کشورهای اروپایی نیز در برد تسلیحات ایران قرار بگیرند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه نوشت: «مسأله سوم، آنچه آمریکایی‌ها به آن حضور نظامی می‌گویند اما ایرانی‌ها نام حضور مستشاری در سوریه و برخی کشورهای دیگر را بر آن قرار می‌دهند، خواهد بود. آمریکایی‌ها خواهان آن هستند که این حضور پایان یابد. در مرحله بعدی باید از آزادی زندانیان دو تابعیتی به عنوان خواسته چهارم آمریکاییها صحبت کرد...نه تنها اروپایی‌ها بلکه چهره‌های معتدل و میانه‌رویی که در کاخ سفید حضور پیدا کرده‌اند، به علاوه اعتدالیون در ایران نیز معتقدند، می‌توان به توافقی دست یافت».

زیباکلام: برجام 1400 یعنی کاهش بُرد موشک‌های ایران/ فائزه هاشمی: مردم نان ندارند بخورند، کوچه‌ها پر از فقیر شده

صادق زیباکلام- 27 دی 94- در مقطعی که دولت اوباما در آمریکا بر سر کار بود در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفته بود: «مردم آمریکا نمی گذارند رئیس جمهور بعدی شان(دونالد ترامپ) برجام را تحت الشعاع قرار دهد»!

زیباکلام همچنین- تیر 94-  در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «اصولگرایان بارها اعلام کرده بودند که هسته‌ای بهانه و خاکریز اول غربی‌ها است. اگر ما در زمینه هسته‌ای کوتاه بیاییم و توافق کنیم غربی‌ها سر وقت پرونده‌های دیگر از جمله حقوق بشر و بهانه‌های دیگر خواهند رفت. از این بابت هم روشن خواهد شد که آنها در اشتباه بوده‌اند و مسائل حقوق بشر یا سیاست‌های ایران در منطقه خاورمیانه ارتباطی با موضوع هسته‌ای پیدا نمی‌کند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از این تحلیل دقیق منتقدان برجام درخصوص زیاده خواهی غرب و بهانه بودن موضوع هسته ای و تلاش آمریکا و هم پیمانانش برای خالی کردن دست ایران از مولفه های قدرت ساز را به تمسخر گرفته بود، حالا در اظهارنظری که 180 درجه با اظهانظر قبلی وی در تناقض است با رونمایی از برجام 1400 مدعی شده است که باید بُرد موشک های ایران و اقدامات منطقه ای کشورمان نیز به برجام ضمیمه شود.

زیباکلام در حالی درباره برجام 1400 به اظهارنظر پرداخته که پیش از این اذعان کرده بود که اصلا متن برجام را مطالعه نکرده است.

تناقض گویی های اصلاح طلبان درباره مسائل کلانی همچون سیاست خارجی و اقتصاد، بیش از پیش ثابت می کند که این جماعت هیچ طرح و برنامه ای برای اداره کشور ندارد.

صف های طویل خرید مرغ و وضعیت نامناسب حوزه مسکن و خودرو، تنها بخشی از دستپخت اصلاح طلبان برای معیشت مردم است.

این طیف علیرغم اینکه هیچ برنامه ای برای اداره کشور ندارد، اصرار دارد که مولفه های قدرت ایران نیز یکی پس از دیگری از کار بیفتد، دیروز تاکید داشتند که در قلب راکتور هسته ای بتن ریخته شود و امروز از کاهش بُرد موشک های ایران سخن می گویند.

** فائزه هاشمی: مردم نان ندارند بخورند، کوچه ها پر از فقیر شده

«فائزه هاشمی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «مردم نان ندارند بخورند، کوچه پر از فقیر شده است».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «من که رد صلاحیت می‌شوم. یعنی هر زنی که بخواهد کاندیدای ریاست‌جمهوری شود احتمالا رد صلاحیت می‌شود. به نظر شما این درست است که خانم ها را رد صلاحیت می‌کنند؟...من فکر می‌کنم، برای اینکه زنان فرصت کاندیداتوری داشته باشند، باید اعتراض کنند، آن‌قدر اعتراض کنند، آن‌قدر درباره‌اش صحبت کنند، تا این مشکل حل شود و حکومت بفهمد این زن‌ها هم حق دارند و باید فکری برای این حق کرد».

زیباکلام: برجام 1400 یعنی کاهش بُرد موشک‌های ایران/ فائزه هاشمی: مردم نان ندارند بخورند، کوچه‌ها پر از فقیر شده

اصلاح طلبان با مسئله حقوق زنان کاملا بیگانه هستند. پرونده قتل همسر دوم «محمد علی نجفی» شهردار اسبق اصلاح طلب تهران و قهرمان سازی اصلاح طلبان از «قاتلِ یک زن»، پیشنهاد شرم آور عقیم سازی زنان کارتن خواب، حضور دکوری و نمایشی زنان در لیست شهرداری تهران در دوره شورای شهر اصلاح طلب پنجم تهران و...تنها بخش کوچکی از کارنامه اصلاح طلبان در مسئله دفاع از حقوق زنان است.

اصلاح طلبان البته با مطالبات و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نیز کاملا بیگانه هستند. فائزه هاشمی در مصاحبه مذکور مدعی شده است که «مردم نان ندارند بخورند و کوچه ها پر از فقیر شده»؛ اما اصلا به این مسئله اشاره نمی کند که وضع موجود نتیجه حضور همفکران وی در قوه مجریه است.

اصلاح طلبان در 8 سال اخیر قوه مجریه با امکانات و اختیارات بسیار گسترده را در دست گرفتند اما نه تنها اقدام مثبتی برای معیشت مردم انجام ندادند، بلکه ارزش پول ملی را به شدت کاهش و سفره مردم را کوچک کردند.

** جهانگیری و ظریف، کاندیداهای مطلوب از نگاه اصلاح طلبان

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: «تاکنون افراد مختلفی با برچسب اصلاح‌طلبی وارد میدان شده‌اند اما اینان همان کاندیداهای مطلوب و نهایی اصلاح‌طلبان نیستند و هنوز چهره‌های شاخص تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده‌اند. گویا فعلا مرحله رایزنی همچنان ادامه دارد. فعلا چهره‌هایی متعددی مطرح هستند اما ظاهرا سیدحسن خمینی تا حدودی بیش از دیگران توانسته مورداجماع طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب باشد. هرچند هم او و هم اغلب گزینه‌های جدی چون اسحاق جهانگیری و محمدجواد ظریف تاکنون حاضر به اعلام کاندیداتوری نشده و هر کدام به‌نحوی یا از پاسخگویی صریح طفره رفته‌اند یا همچون ظریف به صراحت کاندیداتوری خود را رد کرده‌اند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلبی بحث درباره تعیین مصداق برای کاندیدای مطلوب در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو را آغاز کرده‌اند. آنان می‌خواهند کاندیدایی را به میدان بفرستند که هم بتواند مورد توجه و اقبال مردم باشد و هم از فیلتر شورای نگهبان عبور کند. این روزها اصلاح‌طلبان دو دغدغه مشارکت مردم در انتخابات و تصمیمات شورای نگهبان را دارند».

زیباکلام: برجام 1400 یعنی کاهش بُرد موشک‌های ایران/ فائزه هاشمی: مردم نان ندارند بخورند، کوچه‌ها پر از فقیر شده

حمله به شورای نگهبان توسط طیف اصلاح طلب، صرفا ترفندی برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت هاست. ریزش پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان، کارنامه ضعیف دولت و مشارکت اصلاح طلبان با دولت روحانی در ایجاد وضع موجود اقتصادی از جمله این واقعیت هاست؛ مسائلی که اصلاح طلبان از آن آگاهی دارند ولی تعمدا در پی آن هستند تا این واقعیت ها به حاشیه برود.

طیف اصلاح طلب، اشخاصی همچون جهانگیری و ظریف را گزینه های مطلوب برای ریاست جمهوری در سال 1400 می داند. این در حالی است که این اشخاص حداقل از سال 92 تاکنون به هیچ عنوان نتوانسته اند کارنامه قابل قبولی به افکارعمومی ارائه دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان