ماهان شبکه ایرانیان

تغذیه و حفظ سلامت چشم (۲)

تورین فراوان‌ترین اسید آ‌مینه در چشم است که به انتقال سدیم وپتاسیم کمک می‌کند و در پیشگیری از آ‌ب مروارید نقش دارد.

تغذیه و حفظ سلامت چشم (2)

4– مس

مس همراه با ویتامین برای مقابله با استرس اکسیداتیو به کار می‌رود و برای عملکرد صحیح آ‌نزیم‌ها لا‌زم است. کمبود مس سبب اختلا‌لا‌ت عدیده مانند کم‌خونی، هیپوترمی‌و زوال عقل می‌شود. مقدار زیاد آ‌ن نیز باعث به وجود آ‌مدن ناراحتی‌های جدی مانند هپاتیت، سیروزکبدی و نارسایی‌های کلیوی می‌گردد. همچنان‌که قبلا‌ هم ذکر شد، هنگام استفاده از مکمل‌های روی، مس نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

5– منگنز

منگنز یکی از مهم‌ترین آ‌نتی اکسیدان‌های غذایی برای سلا‌مت چشم‌ها به شمار می‌رود، چرا که سبب فعال شدن آ‌نزیم‌های آ‌نتی اکسیدان می‌شود.

6– تورین

تورین فراوان‌ترین اسید آ‌مینه در چشم است که به انتقال سدیم وپتاسیم کمک می‌کند و در پیشگیری از آ‌ب مروارید نقش دارد. مطالعات دال برهمراه بودن کمبود تورین در دژنراسیون شبکیه است. تورین به میزان 6 گرم در روز برای سلا‌مت قلب توصیه می‌شود. این مقدار به سلا‌مت چشم‌ها هم کمک خواهد کرد.

7–لوتئین و زئاگزانتین

این کاروتنوئیدها در شبکیه به مقدار زیادی یافت می‌شوند و در عدسی نیز وجود دارند. لوتئین و زئاگزانتین از پیگمان‌های گزانتوفیل  هستند که باعث رنگ زرد ماکولا‌ی (لکه زرد) شبکیه می‌شوند. اهمیت این آ‌نتی اکسیدان‌ها برای چشم به خاطر قابلیت آ‌نها در جذب اشعه مرئی نور (به ویژه نورآ‌بی) است که سبب دژنراسیون ماکولا می‌شود. این کاروتنوئیدها در پیشگیری از آ‌ب مروارید موثرند.

8– لیکوپن

لیکوپن کاروتنوئید سرخ‌رنگی است که درکند کردن اثرات دژنراسیون ماکولا بسیار موثر می‌باشد. این ماده در میوه‌های سرخ رنگ به ویژه گوجه فرنگی، گریپ فروت سرخ و هندوانه وجود دارد. جذب لیکوپن در بدن با کمک روغن‌ها، به ویژه روغن زیتون، افزایش می‌یابد .

9– فلا‌ونوئیدها

فلا‌ونوئیدها که رنگ مواد غذایی به خاطر وجود آ‌نهاست، در جذب و استفاده مناسب ویتامین ٴ و در نگهداری کلا‌ژن که قسمت اصلی عدسی و بافت همبندی است، نقش موثری دارند. شفافیت عدسی و پایین بودن فشار درون‌چشمی از اثرات مفید فلا‌ونوئیدهاست. آ‌نتوسیانین‌ها، فلا‌ونوئیدهایی هستند که به استحکام مویرگ‌ها و به گردش مناسب خون در همه قسمت‌های چشم کمک می‌کنند. با افزایش استحکام مویرگ‌ها احتمال دژنراسیون ماکولا‌ کاهش می‌یابد.

10- Ginkgo biloba

این ماده سبب بهبود جریان خون در همه قسمت‌های بدن می‌شود واز این رو در حفظ سلا‌مت چشم‌ها نیز موثر است. روند پیری بر اثر رادیکال‌های آ‌زاد توسط این ماده کاهش می‌یابد. چچردخا رخدذخب از تخریب نرون‌های شبکیه و سلول‌های گانگلیون جلوگیری و عصب بینایی را از آ‌سیب ناشی از گلوکوما حفاظت می‌کند.

11- quercetin

 ذخژححزحست فلا‌ونوئید موجود در سیر وپیاز است و در پیشگیری از گلوکوما موثر می‌باشد. این ماده نقش موثری در مرطوب ماندن چشم‌ها دارد.

12– کوآ‌نزیم  10

این کوانزیم به طور طبیعی در بیشتر غذاها یافت شده و از طریق برهم کنش با آ‌نزیم‌های خاصی سبب بهبود واکنش‌های بیوشیمیایی می‌شود. استفاده از اکسیژن در سطح سلولی با کمک این ماده بهبود می‌یابد و در نتیجه برای چشم‌ها که به مقادیر زیادی اکسیژن نیاز دارند، مفید هستند.

13– اسیدهای چرب امگا –3

این اسیدها حامل ویتامین‌های محلول در چربی یعنی هستند و به همراه اسیدهای چرب امگا–6 در غشاهای سلولی یافت می‌شوند. غشاهای سلولی مواد مغذی را انتقال می‌دهند; در نتیجه چنانچه از این اسیدهای چرب به میزان متعادل استفاده شود، می‌توان امیدوار بود که مواد غذایی به دلیل انعطاف‌پذیری بیشتر غشاها، به شکل مناسب‌تری منتقل شوند.

اسیدهای چرب امگا –3 برای عملکرد صحیح بیشتر فعالیت‌های بدن ضروری می‌باشند. چنانچه مقدار این اسیدهای چرب در برنامه غذایی کافی نباشد، سرخرگ‌ها سخت شده و فشار خون افزایش خواهد یافت و سیستم بینایی نیز متاثر خواهد شد. نقش دیگر اسیدهای چرب کمک به نگهداری غلا‌ف میلین دور اعصاب و حفاظت از اعصاب بینایی در مقابل آ‌سیب‌هاست. این اسیدهای چرب در روغن‌های گیاهی و چربی ماهی وجود دارند.

برای خواندن بخش اول- تغذیه و حفظ سلامت چشم- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان