بد غذایی در کودکان نوپا و کودکان به چه صورت است؟

برخی از کودکان به ویژه کودکان نوپا می‌توانند بد غذا نباشند. وقتی کودک شما بخواهد هر روز یک چیز را بخورد ممکن است ناامیدکننده باشد اما غیر معمول نیست

بد غذایی در کودکان نوپا و کودکان به چه صورت است؟

برخی از کودکان به ویژه کودکان نوپا می‌توانند بد غذا نباشند. وقتی کودک شما بخواهد هر روز یک چیز را بخورد ممکن است ناامیدکننده باشد اما غیر معمول نیست. بعضی از کودکان ذاتاً دستپاچه هستند. اما مواردی وجود دارد که می‌توانید کودک خود را تشویق کنید حداقل در هر وعده غذایی چند لقمه غذای مغذی امتحان کند. به دنبال دستورالعمل‌هایی باشید که حاوی موادی هستند که فرزند شما دوست دارد. کودکان تصمیم می‌گیرند که آیا آن را بخورند و چه مقدار از آن می‌خواهند بخورند. تغذیه مناسب و رژیم غذایی متعادل به کودک شما کمک می‌کند تا سالم رشد کنند. بهترین استراتژی‌ها برای بهبود تغذیه و تشویق عادات غذایی بدون مزاحمت عبارتند از:

  • وعده‌های غذایی منظم خانوادگی داشته باشید.
  • انواع غذا‌ها و میان وعده‌های سالم را سرو کنید.
  • الگوی مثبتی باشید.
  • بر سر غذا جنگ نکنید.
  • کودکان را درگیر برنامه‌ریزی و آماده‌سازی غذا کنید.

وعده‌های غذایی منظم خانوادگی داشته باشید

وعده‌های غذایی خانوادگی یک مراسم آرامش بخش برای والدین و فرزندان است. کودکان پیش بینی وعده‌های غذایی خانوادگی را دوست دارند و والدین فرصتی برای گفتگو با فرزندان خود پیدا می‌کنند. کودکانی که به طور منظم در وعده‌های غذایی خانوادگی شرکت می‌کنند. بیشتر از میوه‌ها، سبزیجات و غلات استفاده می‌کنند و کمتر به خوردن غذا‌های ناسالم می‌پردازند.

 

به کودک خوراکی و تنقلات سالم بدهید

با هدف رسیدن به 5 تا 6 وعده سبزیجات در روز و 2 وعده میوه در روز تا زمان بلوغ، میوه و سبزیجات را در برنامه روزمره قرار دهید.

انتخاب میان وعده‌های سالم را برای کودک خود آسان کنید. میوه‌ها و سبزیجات را آماده مصرف نگه دارید. از میان وعده‌های خوب دیگر می‌توان به ماست، آجیل یا کراکر غلات کامل و پنیر اشاره کرد.

گوشت‌های بدون چربی و سایر منابع خوب پروتئین مانند تخم مرغ و آجیل را سرو کنید.

نان و غلات سبوس دار را انتخاب کنید تا فیبر بیشتری برای کودک شما فراهم شود.

با اجتناب از غذا‌های سرخ شده و انتخاب روش‌های سالم پخت و پز مانند کباب کردن، برشته شدن و بخارپز و مصرف چربی را محدود کنید.

 

شما خودتان مواد غذایی سالم بخورید تا کودک یاد بگیرد

بهترین راه برای تشویق شما در تغذیه سالم این است که خودتان بخورید. کودکان از بزرگسالانی که هر روز می‌بینند پیروی می‌کنند. با خوردن میوه و سبزیجات و زیاده روی در مصرف غذا‌های کم مغذی پیام درستی ارسال خواهید کرد. درباره احساس سیری خود صحبت کنید. این امر به ویژه در مورد کودکان خردسال بسیار مهم است. والدینی که همیشه در رژیم هستند یا از بدن خود شکایت دارند ممکن است باعث ایجاد احساسات منفی در کودکان شوند. سعی کنید رویکرد مثبتی در مورد غذا داشته باشید.

سر غذا خوردن دعوا نکنید

والدین ممکن است خود را در چانه زدن یا رشوه دادن به کودکان ببینند تا غذای سالم را در مقابل خود بخورند. با گفتن اینکه فرزندتان اگر کلم بروکلی بخورد می‌تواند بیسکویت داشته باشد شما فقط ارزش بیسکویت را نسبت به سبزیجات تقویت می‌کنید. والدین کنترل می‌کنند که چه غذا‌هایی در دسترس کودک باشد و چه در زمان صرف غذا و چه بین وعده‌های غذایی. در اینجا چند دستورالعمل برای دنبال کردن آورده شده است:

 

یک برنامه قابل پیش بینی از وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها تنظیم کنید. کودکان دوست دارند بدانند چه انتظاری باید داشته باشند.

کودکان را مجبور نکنید بشقاب‌های خود را تمیز کنند. با این کار به بچه‌ها یاد می‌دهید که احساس سیری را کنار بگذارند.

به کودکان رشوه ندهید و با غذا به آن‌ها پاداش ندهید. از دادن دسر به عنوان جایزه غذا خودداری کنید.

از غذا به عنوان راهی برای نشان دادن عشق استفاده نکنید. وقتی می‌خواهید عشق نشان دهید آن‌ها را در آغوش بگیرید یا ستایش کنید.

کودکان را درگیر غذا کنید

در آشپزخانه وظایف متناسب با سن را انتخاب کنید تا کودک شما بتواند بدون آسیب دیدن و احساس ضعف آن را انجام دهد. در پایان غذا تمجید از آشپز را فراموش نکنید. ناهار مدرسه می‌تواند درس دیگری برای کودکان باشد. یک مکان خوب برای شروع ممکن است در سوپرمارکت باشد جایی که می‌توانید برای غذا‌های سالم و بسته‌بندی شده با هم خرید کنید. این می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا آن‌ها تصمیم بگیرند که به تنهایی در مورد غذا‌هایی که می‌خواهند بخورند نظر بدهند. این بدان معنا نیست که کودک شما ناگهان به جای چیپس سالاد می‌خواهد اما عادت‌های غذایی که اکنون ایجاد می‌کنید می‌تواند منجر به یک عمر انتخاب سالم‌تر شود.

 

منبع: www.pregnancybirthbaby.org.au

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان