طرز تهیه خمیر نمکی و قالب گیری با قلب

طرز تهیه خمیر نمکی از این نظر که در منزل تهیه شده و در تهیه آن حتی برای رنگ کردن از مواد رنگی مجاز استفاده شده بسیار مناسب برای بازی های کودکان می باشد. شما می توانید آن را با اطمینان و به راحتی در منزل تهیه کنید.

طرز تهیه خمیر نمکی و قالب گیری با قلب

خمیر نمکی نیز از خمیرهایی است که در مجسمه سازی کاربرد دارد و حتی به عنوان خمیر بازی بچه ها از آن استفاده می شود. بعد از تهیه خمیر نمکی می توانید آن را تا چند ماه در فریزر یخچال قرار دهید. برای خشک کردن خمیر نیز آن را در معرض هوای آزاد یا روی اجاق گاز قرار دهید. لطفاً تا پایان با طرز تهیه خمیر نمکی ما را همراهی بفرمایید.

مواد لازم

  • رب(اختیاری): 2 قاشق
  • رنگ مجاز خوراکی(اختیاری)
  • آب: یک دوم تا سه چهارم فنجان
  • نمک: یک فنجان
  • آرد: 2 فنجان
  • قاشق
  • فنجان اندازه گیری
  • ظرف برای مخلوط کردن

طرز تهیه خمیر نمکی

در یک ظرف مناسب آرد و نمک را با هم مخلوط کنید.

مواد لازم جهت تهیه خمیر نمکی

ابتدا یک دوم از آب را به مواد اضافه می کنید. در مراحل بعدی نیز باید آب اضافه شود. مواد را بخوبی با هم مخلوط کنید.

طرز تهیه خمیر نمکی

مواد را ورز دهید. اگر خمیر کمی خشک یا نرم است به آن کمی آب اضافه کنید.

مخلوط کردن آرد و نمک به این ترتیب خمیر به دست آمده یک دست خواهد بود. این خمیر باید از انسجام کافی برخوردار باشد. در صورت تمایل می توانید یک تا 2 قاشق رب به آن اضافه کنید.

برش خمیر نمکی

اگر تمایل به تهیه خمیر رنگی دارید، می توانید چند قطره رنگ خوراکی به مواد اضافه کنید. برای رنگ طبیعی از مواد خوراکی مانند قهوه، زعفران، کاری و… می توانید استفاده کنید. برای پخش کردن رنگ، خمیر را به خوبی ورز دهید. برای نگه داری طولانی خمیر، آن را در بسته های پلاستیکی یا در زیپ کیپ داخل فریزر قرار دهید و حتما روی آن برچسب بزنید.

این خمیر اگر به خوبی بسته بندی و و ذخیره شده باشد، به مدت طولانی خواهد ماند. البته احتمال دارد در استفاده های بعدی به مقداری نمک، آب یا آرد نیاز داشته باشد. اگر کمی چسبناک شده باشد می توانید به آن آرد و آب بیفزایید و اگر خشک شده بود، مقدار کمی آب را با آن مخلوط کنید.

مراحل تهیه خمیر نمکی

خشک کردن خمیر نمکی

در ادامه روش تهیه خمیر نمکی برای خشک کردن دو راه وجود دارد. وقتی که شما قالب های خمیر را زدید، می توانید آن را در هوای باز قرار دهید یا در فر بپزید تا خشک شود.

خشک کردن با هوای آزاد بیرون مناسب قطعات کوچک خمیر است و این میزان خشک شدن حدود 2 تا 7 روز طول می کشد. البته سایز قطعه نیز عامل مهمی در تعیین این دوره است.

شما می توانید اشکال خمیر نمکی بدون رنگ را در فر با 90 درجه سانتی گراد بپزید. اگر درجه فر شما از 100 درجه بیشتر است، زمان پخت را کاهش دهید. صرف زمان برای پخت آن ها به سایز و اندازه بستگی دارد و بین 10 دقیقه تا چند ساعت متغیر است. برای پیش گیری از سوختن مرتب آن ها را چک کنید.

در ادامه طرز تهیه خمیر نمکی باید گفت که می توانید این خمیرها را در فویل بپوشانید. بعد از پخت اجازه دهید خنک شوند و البته می توانید آن ها را با اکرلیک رنگ آمیزی کنید.

روش دیگری از تهیه خمیر نمکی

خمیر نمکی خمیری فرم پذیر است که به راحتی می توان با حداقل موادی که در آشپزخانه وجود دارد آن را تهه کرد و برای ساخت ظروف تزئینی به کار برد، در اینجا با آموزش طرز تهیه این نوع خمیر به روشی دیگر آشنا می شوید.

مواد مورد نیاز

  • آرد سفید/ 2 پیمانه سر صاف
  • نمک آشپزخانه/ یک پیمانه سر صاف
  • آب/ سه چهارم پیمانه
  • روغن مایع طباخی/ 2 قاشق چای خوری

نحوه تهیه خمیر نمکی

آموزش تهیه خمیر نمکی

در ابتدا همه مواد را داخل ظرف بزرگی بریزید و با دست آنها را با هم مخلوط کنید تا خمیری بدست آید و آن را به مدت 10 دقیقه به طور کامل ورز دهید تا فرم بپذیرد، برای تست خمیر می توانید کمی از آن را در دست گلوله کنید، در صورتی که خمیر ترک نخورد و از هم نپاشید یعنی آماده است.

حال با استفاده از این خمیر می توایند فرم های تزئینی جالب و جذابی همچون قلب، ستاره و برگ بسازید، برای این منظور خمیر را با وردنه به قطر 6 میلی متر باز کنید و با استفاده از قالب های شیرینی و یا الگوهای مقوایی دست ساز طرح دلخواهتان را برش بزنید.

برای ساخت اشکال حجیم همچون خوشه های انگور، انواع میوه و … نیز می توایند خمیر را گلوله کرده و با انگشتانتان فرم دهید. برای چسبیدن خمیر به هم می توایند از مقداری آب استفاده کرده و با استفاده از قلمو این کار را انجام دهید.

برای رنگ آمیزی خمیر نیز می توان به دو شیوه عمل کرد؛ رنگ کردن خمیر قبل از ساخت مدلها که با افزودن مقداری رنگ گواش به خمیر و ورز دادن آن انجام خواهد گرفت و یا رنگ آمیزی بعد از ساخت و پختن مدل خمیری می باشد، می توانید بعد از پخت و سرد شدن مدل آن را با گواش و قلمو رنگ آمیزی کنید.

حال به منظور پخت مدلها، می توایند سینی فر را که داخل آن چرب کرده اید، آماده کرده و مدلها را داخل آن بچینید، سپس سینی را حدود 4 تا 10 ساعت بسته به ابعاد و قطر مدلهای خمیری با درجه حرارت خیلی کم (100 درجه سانتی گراد یا 250 درجه فارنهایت) داخل فر گذاشته تا بپزد و سخت شود. اگر درجه حرارت از 100 درجه بیشتر بود باید زمان پخت را کمتر کنید تا خمیر نسوزد.

دستور تهیه خمیر نمکی

در این مرحله از آموزش طرز تهیه خمیر نمکی و بعد از پخت خمیر، فر را خاموش کنید تا خمیر ها در داخل فر خاموش به تدریج سرد شوند. می توایند خمیر را در داخل مایکروفر نیز بپزید، همچنین روش دیگر خشک کردن مدلهای ساخته شده ازخمیر قرار دادن آن در مجاورت هوا می باشد، اما در این صورت وسایل ساخته شده از استحکام کمتری برخوردار بوده و شکننده تر می باشند.

همانطور که در بالا ملاحظه کردید، می توایند با استفاده از خمیر نمکی ظروف تزئینی زیبا و خلاقانه در منزل بسازید و لذت ببرید، ساخت شمع شنی نیز نمونه ای از خلاقیت در خانه است که با کلیک بر روی لینک آن می توایند روش درست کردن آن را به راحتی فرا بگیرید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان