می‌خواهم باهوش‌تر باشم (۱)

معمولا پدران و مادران فرزند کوچک خود را زیباترین، بامزه‌ترین و باهوش‌ترین بچه روی زمین می‌دانند! و همیشه از هوش او پیش دوست و آشنا تعریف می‌کنند.

می‌خواهم باهوش‌تر باشم (1)

تحریریه دنیای سلامت

 

برای افزایش هوش کودکان چه کنیم؟

معمولا پدران و مادران فرزند کوچک خود را زیباترین، بامزه‌ترین و باهوش‌ترین بچه روی زمین می‌دانند! و همیشه از هوش او پیش دوست و آشنا تعریف می‌کنند. آنها هر چه می‌توانند برای راحتی و سلامت فرزندان‌شان انجام می‌دهند و برای او آرزوهای بزرگ دارند که یکی از آنها باهوش‌تر شدن هر چه بیشتر اوست.

جدا از عوامل ژنتیک که تغییر ناپذیرند، شما به عنوان پدر و مادر هم می‌توانید با رعایت نکات و انجام کارهایی هوش کودک‌تان را افزایش دهید.

افزایش هوش در دوران نوزادی

شاید از این عنوان تعجب کنید و با خودتان بگویید که مگر می‌شود هوش یک نوزاد را هم افزایش داد؟ بله امکان دارد و یکی از ساده‌ترین روش‌های آن تغذیه نوزاد با شیر مادر است. مطالعات نشان داده که این کار تأثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش هوش نوزاد دارد.

ولی راه‌های دیگری هم برای افزایش هوش نوزاد شما هست. حساس‌ترین دوران برای رشد هوش یک نوزاد، ماه‌های آخر نوزادی یعنی بین 8 تا 18 ماهگی است. در این دوران مغز او می‌آموزد که چطور محرک‌ها را دریافت و آنها را طبقه‌بندی کند.

پدید آوردن و افزایش فرصت‌هایی برای این کار باعث می‌شود که ارتباطات مغزی زیادتری در مغز او شکل بگیرد و همین هوش او را بالا می‌برد. والدین باید درباره محیط اطراف نوزاد با او صحبت کنند و اجازه دهند او خودش محیط اطرافش را کشف کند.

راه دیگر این است که وقتی او در حین رشد یا شناسایی محیط اطرافش موفقیت به دست می‌آورد، او را تشویق کنید و برایش دست بزنید یا بخندید. این کار نه تنها او را تشویق، بلکه به او کمک می‌کند بین مراکز مربوط به منطق در مغز و مناطق مربوط به احساس، ارتباط‌های عصبی برقرار کند.

فراهم کردن محیطی که در آن تعاملات اجتماعی معنادار در جریان باشد هم برای رشد بهره هوشی نوزاد مفید است. 

افزایش هوش در اوایل کودکی

کتاب خواندن برای کودکان زیر سن دبستان و بعد از آن باعث می‌شود که مهارت‌های زبانی او ارتقا پیدا کرده تمرکز او بهبود یابد. هر دوی اینها بر میزان بهره هوشی کودک تأثیر می‌گذارند.

همچنین اگر کودک در محیطی رشد کند که صدای موسیقی در آن شنیده شود، میزان بهره هوشی او در سال‌های پیش از دبستان بالا می‌رود. در اینجا به نمایش فیلم هیچ نیاز نیست، فقط اگر در محیطی که کودک در آن بازی می‌کند موسیقی ملایمی شنیده شود، کافی است.

همچنین اگر برای کودک‌تان اسباب ساده موسیقی مانند طبل تهیه کنید هم به رشد IQ او کمک کرده‌اید. 

افزایش هوش کودک در اواخر کودکی و بعد از آن 

با وجودی که افزایش هوش کودکان در سال‌های اوایل کودکی راحت‌تر و موثرتر است، ولی همواره جای رشد وجود دارد. یک روش برای رسیدن به این هدف در سال‌های پایان کودکی این است که برای او تمرینات و سوالات هوش تهیه کنید.

مسائل هوش ریاضی، بازی با کلمات و بازی با شطرنج یا تست‌های حافظه از این نمونه هستند. فعالیت فیزیکی یکی دیگر از روش‌های افزایش بهره هوشی در هر سن است. حرکات فیزیکی باعث افزایش جریان خون در مغز می‌شود که اکسیژن بیشتری را به مغز می‌رساند.

همچنین اگر به غذاهای‌تان کمتر افزودنی اضافه کنید، به افزایش هوش کودک‌تان کمک کرده‌اید. تغییر رژیم غذایی می‌تواند در افزایش بهره هوشی کودک مؤثر باشد. 

به غیر از این روش‌ها، راه‌های ساده‌تری هم برای افزایش بهره هوشی کودک وجود دارند که تعدادی از آنها را در زیر می‌خوانید:

 کاری کنید کودک‌تان شب‌ها زودتر و سر ساعت‌9 بخوابد. کودکان نیاز دارند که حداقل 10 ساعت بدون وقفه بخوابند و ثابت شده که با خواب منقطع و نامنظم کیفیت عملکرد مغز کاهش می‌یابد.

 هرگز به فرزند‌تان فشار نیاورید! چون ممکن است نتیجه عکس بدهد. از کودک‌تان انتظارات معقول داشته باشید و هرگز برای نتیجه گرفتن عجله نکنید. نباید از او بخواهید که مثل یک نابغه رفتار کند و نتیجه بگیرد. 

 هر روز با کودک خردسال‌تان حرف بزنید و برایش آواز و شعر بخوانید و به او محبت کنید. 

 کودک‌تان را دوست بدارید و برای کارهای مثبتش از او تعریف کنید. 

 وقتی کودک به تماس جسمی شما نیاز دارد، نوازشش کنید تا به او آرامش و اطمینان خاطر دهید. 

 بهتر است پیش از 30 سالگی صاحب فرزند شوید، چرا که والدین جوان‌تر انرژی و توان جسمی بیشتری دارند و می‌توانند برای فرزندشان بیشتر و بهتر وقت بگذارند.اسباب‌بازی‌هایی برای‌شان بخرید که قدرت خلاقیت و ابتکار آنها را افزایش دهد و مهارت‌های فیزیکی آنها را نیز بهبود بخشد...

 

برای خواندن بخش دوم - می‌خواهم باهوش‌تر باشم - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان