کارزار انتخاباتی «زمور» آغاز شد

استارت انتخاباتی ترامپ فرانسه

نبرد دوگل پوپولیست برای فتح الیزه

اریک زمور، نامزد راست افراطی ریاست‌جمهوری فرانسه، مبارزه انتخاباتی خود را در حضور هزاران هوادار تشویق‌کننده در مراسمی در پاریس که در جریان سخنرانی‌اش با درگیری همراه شد، آغاز کرد. به گزارش الجزیره، زمور، نویسنده 63ساله و مفسر تلویزیونی کهنه‌کار، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در انتخابات آوریل آینده شرکت خواهد کرد و به میدان رقبایی خواهد پیوست که به دنبال برکناری امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور میانه‌روی این کشور هستند.

او اولین رویداد انتخاباتی خود را در یک مرکز نمایشگاهی در حومه پاریس برگزار کرد. او در این سخنرانی در برابر هزاران نفری قرار گرفت که با هر اشاره‌اش به کاهش مهاجرت مورد تشویق قرار گرفت و هر بار هم که نام مکرون را آورد، صدای «هو» شنید. زمور در جمع حاضران گفت: «مخاطرات بسیار زیاد است: «اگر من برنده شوم، شروعی برای پیروزی‌های پیاپی زیباترین کشور جهان خواهد بود.»

اما اولین رویداد انتخاباتی زمور چندان بی‌سر و صدا نبود و مشخص است که فرانسه وارد یک جنگ تمام‌عیار شده است. او در این رویداد شاهد درگیری مخالفان و موافقان خود بود. درگیری زمانی آغاز شد که فعالان ضد راست‌افراطی با شعار «نه به نژادپرستی» روی تی‌شرت‌هایشان در این رویداد حضور پیدا کردند؛ اما طرف مقابل شروع به پرتاب صندلی‌هایشان به سمت آنها کردند و دست‌کم دو نفر از آنها هنگام بیرون راندن از سالن در حال خونریزی مشاهده شدند. گروهی از برنامه خبری شبانه تلویزیونی محبوب اما انتقادی «Quotidien» نیز در این رویداد حضور پیدا کرده بودند؛ اما توسط نیروهای امنیتی به بیرون هدایت شدند؛ زیرا خصومت با رسانه‌ها یکی از ویژگی‌های سخنران این مراسم است. این تجمع به‌عنوان فرصتی برای زمور در نظر گرفته‌شده تا دوباره جایگاه خود را به‌دست آورد؛ زیرا نظرسنجی‌ها نشان داد که حمایت از او در ماه گذشته کاهش یافته است؛ زیرا او تلاش می‌کرد درباره نیات خود فعلا سخنی نگوید. زمور که دو محکومیت درباره سخنان نفرت‌پراکنانه دارد، مدعی شد که 15هزار نفر در این تجمع حضور داشتند؛ اگرچه سازمان‌دهندگان قبلا از 12هزار نفر صحبت کرده بودند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای‌دهندگان در حال حاضر بر این باورند که مارین لوپن، رهبر کهنه‌کار حزب راست افراطی ملی، رئیس‌جمهور شایسته‌تری نسبت به زمور خواهد بود. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اگر انتخابات هم‌اکنون برگزار می‌شد، او در دور اول حذف می‌شد و مکرون از لوپن پیشی می‌گرفت؛ اما تحلیلگران هشدار می‌دهند که نتیجه در آن زمان این‌گونه نخواهد بود. جمعیت حاضر در این سخنرانی مردان بیشتر از زنان حاضر بودند - با شور و شوق بیشتری به لفاظی‌های زمور درباره مهاجرت، نژاد و مسلمانان واکنش نشان دادند. او قول داد در صورت انتخاب شدن، مهاجرت را تقریبا به صفر برساند، روند اخذ تابعیت را به‌طرز چشم‌گیری دشوارتر و پناهجویان رد صلاحیت‌شده و مهاجران غیرقانونی را اخراج کند. زمور بار دیگر بر خطر «جایگزینی» فرانسوی‌ها با مهاجران تاکید کرد و نظریه‌ای به نام «جایگزینی بزرگ» را تکرار کرد که در میان برتری‌طلبان سفیدپوست محبوبیت دارد. در این شرایط حزب راست‌گرای جمهوری‌خواه فرانسه، والری پکرس، رئیس منطقه پاریس را به‌عنوان نامزد خود در روز شنبه پس از انتخابات مقدماتی که با بحث درباره مهاجرت و جرم و جنایت برگزیده بود، انتخاب کرد.

  زمور، دوگل امروز فرانسه است؟

اریک زومر با کراوات سیاه، با چشمانی که به دوربین نگاه نمی‌کند و پشت یک میکرفون قدیمی در حال خواندن از روی یک ورقه است؛ درست مانند شارل دوگل که در سخنرانی معروفش در 18 ژوئن سال 1940 در لندن از آغاز تلاش‌ها برای آزادی فرانسه سقوط‌کرده سخن گفت. زمور یک ژنرال قدرتمند نیست و فرانسه هم به زانو در نیامده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، زمور، مجادله‌گر راست‌افراطی که هفته گذشته نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده اعلام کرد، نشان داد که قدرت تصاویر تحریک‌آمیز و خاطره‌ساز را درک می‌کند. جسارت و گستاخی تاکنون نامزدی وی را به پیش برده است. ویدئوی راه‌اندازی کمپین انتخاباتی‌اش یک فراخوان ملی‌گرایانه برای شکوه دوباره فرانسه بود. از ژاندارک گرفته تا جانی هالیدی خواننده، از ناپلئون بناپارت تا بریژیت باردو، از ولتر تا ورسای، از نوتردام تا ناقوس‌های کلیسا، بینندگان و طرفداران زمور را ‌میهمان تور خیالی‌اش کرد. فرانسه به گفته زمور، روزنامه‌نگار یهودی‌تبار آفریقای شمالی که خانواده‌اش 70 سال پیش وارد فرانسه شده‌اند، توسط مهاجران، مسلمان، وندالیسم و نخبگان بد دهن، به بدترین شکست اخیر خود رهنمون شده است. پاسکال پرینو، استاد علوم اجتماعی می‌گوید: «دیدگاه فاجعه‌بار او حاکی از بدبینی عمیق فرانسوی است. ما یکی از بدبین‌ترین کشورهای دنیا هستیم. این را با بیزاری از طبقه سیاسی، ناسیونالیسم درون‌گرا و تمایل فرانسوی‌ها به زدن به زیر میز ترکیب کنید و به پدیده زمور خواهید رسید.»

اینکه آیا زمور می‌تواند از حمایت فعلی طرفداران خود، واجد شرایط برای حضور در دوم رآی‌گیری در آوریل باشد یا خیر، مشخص نیست. بر اساس نظرسنجی‌ها، حمایت از او در حدود 12 تا 15درصد است و اگر این رقم را حفظ کند می‌تواند به دور دوم رقابت‌ها برسد؛ اما به هر طریقی، او بر نتیجه انتخابات تاثیر می گذارد، سهم راست افراطی از آرا را تقسیم و بنابراین میدان را باز می‌کند. قبلا این مرد بدون حزب نشان داده است که فرانسه تا چه اندازه به سمت راست کشیده شده است. کارشناسان می‌گویند اگر فرانسه برای این پیغام ملی‌گرایانه آماده نبود، پدیده زموری هم وجود نداشت، همان‌طور که اگر ایالات متحده برای پیام ملی‌گرایانه ترامپ آماده نبود، دونالد ترامپی هم وجود نداشت.

ادامه در صفحه7

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان