تابناک هر روز بستهای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری میکند.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی تقدیم مجلس شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ معاونان جدید در بانک مرکزی منصوب شدند، پرداخت تسهیلات در بانکها متوقف شده است؟ رشد مصرف بنزین نسبت به دوران اوج کرونا و برآورد وزیر صنعت از رقم صادراتی ایران تا پایان سال را در بر دارد.
برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی تقدیم مجلس شد
رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 کل کشور در پاسخ به این که هفته گذشته کمیسیون تلفیق از دولت درخواست کرد که اگر دولت بنای حذف ارز 4200 تومانی را دارد، برنامه مکتوب آن را به مجلس ارائه کند تا نمایندگان بتوانند درباره آن تصمیم بگیرند، آیا دولت این برنامه را به مجلس ارسال کرده یا نه؟ گفت: دولت برنامه اجرایی حذف ارز ترجیحی و شیوه جبران تاثیرات آن در معیشت مردم را به کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تقدیم کرد. این برنامه در کمیسیون تلفیق و در کارگروه مشترکی با دولت بررسی خواهد شد و این کمیسیون نظر نهایی خود را درباره اجرای آن و در راستای تقویت معیشت مردم در صورت حذف این ارز اعلام خواهد کرد. زارع با تاکید بر لزوم حفظ آرامش معیشتی مردم بیان کرد: اولویت اصلی مجلس کمک به دولت برای تقویت معیشت مردم است و چنانچه در بررسی برنامه مکتوب دولت به این جمع بندی برسیم که دولت قدرت توامان برای حذف ارز ترجیحی و حمایت دقیق و اطمینان بخش از معیشت مردم را دارد، به قوه مجریه برای اجرای آن کمک خواهیم کرد.
ارزش سهام عدالت چقدر شد؟
در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به 10 میلیون و 266 هزار و 645 تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته 0.7 درصد معادل 72 هزار و 778 تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش 60 درصد قابل فروش سبد 532 هزار تومانی سهام عدالت به 6 میلیون و 159 هزار و 987 تومان رسیده است.
برآورد جدید بانک جهانی از اقتصاد ایران
بانک جهانی در جدیدترین بروزرسانی گزارش «چشمانداز اقتصادی جهان»، برآورد خود از رشد اقتصادی ایران در سال 2021، سال گذشته میلادی را افزایش داد. صندوق بینالمللی پول پیش از این اعلام کرده بود ایران در سال 2021 رشد اقتصادی 2.5 درصدی خواهد داشت، اما بانک جهانی در بروزرسانی گزارش خود اعلام کرد، رشد اقتصادی ایران در این سال 3.1 درصد بوده است. بانک جهانی در گزارش قبلی خود رشد اقتصادی ایران در سال 2021 را 2.1 درصد پیشبینی کرده بود. صندوق بین المللی پول، نرخ رشد اقتصادی در سال 2020 را نیز 3.4 درصد اعلام کرده است. IMF در گزارش خود که در پاییز 99 منتشر کرده بود، نوید رشد اقتصادی 3.2 درصدی در سال 2021 را برای ایران داده بود. همچنین براساس گزارش بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران در سال 2022 یعنی سال بعدی میلادی 2.4 درصد پیش بینی شده است. طبق این گزارش، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2019 برابر با منفی 6.8 و در سال 2018 برابر با منفی 6 عنوان شده است.
معاونان جدید ارزی، نظارت و بینالملل بانک مرکزی منصوب شدند
علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در احکامی جداگانه، افشین خانی را به سمت معاون ارزی، ابوذر سروش را به سمت معاون نظارت و محسن کریمی را به سمت معاون بینالملل بانک مرکزی منصوب کرد.
پرداخت تسهیلات در بانکها متوقف شده است؟
اخیرا اخباری مبنی بر توقف پرداخت تسهیلات در برخی بانکها منتشر شده است که دبیر شورای هماهنگی بانکهای دولتی، ضمن رد این ادعا از رشد منابع و تسهیلات بانکها در سال جاری خبر داد. علیرضا قیطاسی در گفتوگو با ایبِنا با تاکید بر عدم توقف پرداخت تسهیلات در بانکها اظهار کرد: بانکها از صبح که فعالیت خود را آغاز میکنند تا پایان ساعات کاری به ارائه خدمات امور بانکی اعم از دریافت سپرده و اعطای تسهیلات مشغولند و توقف پرداخت تسهیلات به هیچ عنوان صحت ندارد. دبیر شورای هماهنگی بانکهای دولتی و نیمه دولتی تصریح کرد: بانک ها در سال با توجه به منابع و مصارفی که دارند و براساس سیاست اعتباری خود، به پرداخت تسهیلات میپردازند و توقف در تسهیلات معنی ندارد. ممکن است منابع بانکی کاهش یابد یا زمان اعطای تسهیلات کمی بیشتر شود اما توقفی وجود ندارد. وی ادامه داد: در واقع بانکهای دولتی و نیمه دولتی که عضو شورای هماهنگی هستند براساس بخشنامه بانک مرکزی، سیاست اعتباری خود و سیاست دولت اقدام به پرداخت تسهیلات میکنند؛ ضمن اینکه تمام تکالیفی که توسط مجلس و دولت به بانک ها تکلیف میشود هم با برنامهریزی اعتباری در حال انجام است.
برآورد وزیر صنعت از رقم صادراتی ایران تا پایان سال
سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در یازدهمین اجلاس هفتمین دوره هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران اظهار داشت: برآورد ما این است که رقم صادرات تا پایان سال به 45 میلیارد دلار برسد. وی افزود: ارتقای صادرات یعنی افزایش تولید و افزایش درآمد کشور و انشاءالله سال آینده رونقی را در اقتصاد شاهد خواهیم بود؛ در حقیقت افزایش صادرات شاخصی است که بهبود فضای اقتصادی کشور را نشان میدهد.
بار اصلی درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده بر دوش بخش خصوصی است
شافعی رئیس اتاق ایران گفت: در لایحه بودجه که توسط دولت تدوین شده است شاهدیم که مالیات بر شرکتهای غیردولتی با رشد 146 درصدی به میزان 112,1 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. در مقابل برای شرکتهای دولتی تنها با رشد 83 درصد نسبت به سال قبل مبلغ 7.5 هزار میلیارد تومان هدفگذاری شده است. به علاوه برای مالیات بر ارزش افزوده که مستقیم مردم و کسبوکارها را تحت تأثیر قرار میدهد رشد 70 درصدی پیشبینیشده است. این اعداد نشاندهنده آن است که بار اصلی درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده بر دوش بخش خصوصی قرار داده شده است. در کنار این افزایش فشار بر بخش خصوصی، شاهد آن هستیم که در بندهای مختلف بودجه سیاست حذف معافیتهای مالیاتی موجود در دستور کار قرار گرفته است که به نوع دیگر فشار را بر فعالان بخش خصوصی افزایش میدهد. باید در نظر داشت که حذف یکباره معافیتهای مالیاتی در نظر گرفته شده در قوانین بالادستی مانند معافیت مالیاتی صادرات طی قوانین بودجه سالانه، باعث تغییر گسترده در برنامهریزی بنگاههای فعال در بخش خصوصی و کاهش پیشبینی پذیری اقتصادی میشود. این مساله به نوبه خود از طریق افزایش ریسک سرمایهگذاری هزینه تأمین مالی را برای فعالیتهای تولیدی و بازرگانی مولد افزایش میدهد. در حقیقت همچنان این سؤال قابل طرح است که آیا از طریق بودجه سالانه میتوان تعهدات قانونی بلندمدت دولت را نادیده گرفت؟ با روش فعلی چه اطمینانی باید به دیگر قول و قرارهای دولت داشت؟!
وزیر اقتصاد: تحقق درآمدهای مالیاتی در سال آینده از محل شناسایی فراریان مالیاتی و مودیان جدید
وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: ما میخواهیم به سمت دریافت مالیات از فراریان مالیاتی، مودیان جدید و کسانی که بیشتر از چند هزار نفر نمیشوند؛ اما با داشتن درآمدهای بالا بیرون از تور شناسایی سازمان امور مالیاتی قرار دارند و یا از طرق روابط فسادآلود، مالیات خود را نپرداخته و خود را ایمن میکردند، درآمد مالیاتی را محقق کنیم.
سفیر سابق ایران در مسکو: بانک مرکزی ما تعهد به حفظ ارزش دلار در بازارهای آمریکا دارد
سید محمود رضا سجادی، سفیر سابق ایران در مسکو گفت: به نظر من آنقدر که بانک مرکزی ما تعهد به حفظ ارزش دلار در بازارهای آمریکا دارد، تعهد به حفظ بازارهای ایران و عدم کاهش ارزش ریال ندارد که این ساختار فکری است که از قبل از انقلاب شروع شده و ادامه پیدا کرده است و هیچ دولتی هم نتوانسته روی این ساختار تأثیر قابل توجهی داشته باشد. برای مثال، شما ارز ترجیحی دریافت میکنید که گندم وارد کنید و روسیه آن طرف دریای خزر است، گندم را هم میفرستد به بنادر شمالی ایران اما یک ماه میماند و ارز بهموقع تحویل نمیشود و دوباره گندم به روسیه برگشت میخورد و الان طوری شده که تجار روسی به محض اینکه تاجر ایرانی میبینند، واکنش نشان میدهند و بر این باورند که ایرانیها قصد کار کردن با تجار روسی را ندارند، این در حالی است که تاجر ایرانی قصد همکاری با تجار روس را دارد؛ اما بانک مرکزی بر اساس همان دیدگاهی که نسبت به تجارت با روسیه دارد، اجازه این اتفاق را به تاجر ایرانی نمیدهد. سجادی با اشاره به اینکه روسیه کشوری است که در سال 40 میلیون تن نسبت به نیاز بازار داخلی، مازاد گندم دارد، افزود: حتی مصر نیز از گندمهای روسیه خریداری میکند اما برای روسها این سوال مطرح است، چرا ایران که این طرف دریای خزر است و مشکلی هم برای جابهجایی واردات گندم ندارد، اما بانک مرکزی حاضر نیست تجارت ادامه پیدا کند و ارز ترجیحی را بهموقع برای تجار روس تأمین نمیکند از روسیه گندم نمیخرد؟ /ایرنا
رشد مصرف بنزین نسبت به دوران اوج کرونا
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی از رشد 12 درصدی مصرف بنزین نسبت به دوران کرونا خبر داد. جلیل سالاری در گفت و گویی تلویزیونی با بیان اینکه یکی از دلایل رشد مصرف، افزایش ترددهاست، افزود: از این نکته نیز نباید غافل شد که در سالهای گذشته، بند تبصره 11 که مربوط به جایگزینی خودروهای فرسوده بود، اجرا نشده است. وی با بیان این که در سالهای گذشته، صرفا تعداد خودروها اضافه شده و در ازای آن خودروی فرسودهای اسقاط نشده است، گفت: هم اکنون میانگین بین 84 تا 85 میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داریم که رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل پیدا کرده است. معاون وزیر نفت با بیان این که تولید بنزین در کشور نسبت به سالهای گذشته تفاوتی نکرده است افزود: تولید به همان میزان سالهای گذشته است و فقط یک درصد افزایش تولید داشته ایم. سالاری درخصوص بحث مدیریت مصرف هم گفت: هرچند سیاست قیمتی عاملی است که میتواند بر مدیریت مصرف بنزین اثرگذار باشد، باید به استانداردسازی خودروها هم توجه کنیم. در بحث مدیریت مصرف سوخت باید وقتی مصرف کننده، کالایی مثل بنزین را با قیمت واقعی خریداری میکند، امکان استفاده از خودرویی با استاندارد جهانی هم داشته باشد.
دولت هیچ برنامهای برای افزایش قیمت بنزین ندارد
سید محمد هادی سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد درباره اظهارات برخی از کارشناسان مبنی بر تبعات تورمی طرح جدید بنزینی گفت: معتقدم اساسا این طرح برای جامعه به درستی تبیین نشده است. مردم توجه داشته باشند در این طرح قرار نیست قیمت بنزین افزایش پیدا کند و دولت هیچ برنامهای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. در طرح جدید تنها قرار است ساز و کار اختصاص بنزین تغییر کند و به جای تخصیص بنزین یارانهای به خودرو این بنزین به افراد و خانوار اختصاص داده شود. حتی در ابتدا بنا براین بود که در ماه اول، سهمیه بنزین خودرو همچنان بماند و علاوه بر آن به افراد فاقد خودرو، سهمیه بنزین اختصاص پیدا کند.
معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد با بیان اینکه اساسا در این طرح بنزینی، هیچ برنامهای برای تغییر نرخ بنزین وجود ندارد، اظهار داشت: در شرایطی که در این طرح صحبتی از افزایش قیمتها نشده، صحبت از آثار تورمی آن نادرست است. در طرح جدید قرار بر این است، افرادی که پیش از این سهمیه بنزین نداشتند این سهمیه را دریافت کنند و بتوانند از سهمیه خود به هر ترتیبی استقاده کنند؛ بنابراین، صحبت از تبعات تورم طرح جدید یارانه بنزین یک بحث انحرافی است.
سبحانیان درباره سازو کار فروش بنزین برای افراد فاقد خودرو و طراحی سامانه مورد نیاز برای آن گفت: این طرح ابتدا به صورت پایلوت در دو منطقه کیش و قشم به اجرا میرسد و وزارت نفت در اجرای این طرح بسیار موثر است و کار اجرایی این طرح را دو وزارتخانه نفت و نیرو باید انجام دهند و وزارت اقتصاد به عنوان یک هماهنگ کننده نقش خود را ایفا میکند؛ اما همانطور که گفتم عملیات اجرایی بر عهده دو وزارت نفت و نیروست و بستر و سازو کار خرید و فروش بنزین یارانهای هم برای مردم مشخص و فراهم خواهد شد.
وی درباره کاهش سهمیه بنزین خانوار دو یا سه نفره که با احتساب 15 لیتر بنزین به کمتر از 60 لیتر برای یک خانوار میرسد، تاکید کرد: در ابتدا باید بگویم آنچه برای طرح جدید بنزینی مصوب و ابلاغ شده، اختصاص 20 لیتر بنزین سهمیهای به هر کد ملی است که ممکن است با نظر وزارت نفت تغییر کند، اما در نهایت آنچه از تصویب آن اطلاع دارم، 20 لیتر بنزین سهمیهای است.
در ادامه باید بگویم هر سیاستی که در کشور به اجرا برسد، منتفعین و متضررانی دارد. در این طرح، دولت انبوهی از افرادی را که خودرو ندارند و از این یارانه محروم هستند، میبیند. این سیاست در راستای اجرای عدالت است. امروز انبوهی از مردم در کشور خودرو ندارند و از یارانه بنزین استفاده نمیکنند، حال اینکه ممکن است یارانه بنزین خانوار دو یا سه نفره با فرض اختصاص بنزین 15 لیتری از یارانه 60 لیتری گذشته کمتر شود که این میزان برای خانواده سه نفره به حدود 45 هزار تومان میرسد که اندک و قابل اغماض است، اما در مقابل انبوهی از مردم از این طرح منتفع خواهند شد. /ایلنا
خودرویی میلیونی که میلیاردی عرضه می شود
یک میلیارد و 750 میلیون تومان، قیمت رسمی محصول جدید چری با برند ناشناس فونیکس در بازار ایران است. انتشار ارزش این خودرو در بازار ایران باعث شده، کاربران در فضای مجازی، با مقایسه قیمت این خودرو با نمونههای خارجی از گرانی آن انتقاد کنند. این خودرو در چین ساخته و در نسخههای متفاوت به بازار عرضه میشود. نسخه پیشرفتهتر این خودرو در چین قیمتی نزدیک به 160 هزار یوان دارد. یعنی با احتساب نرخ 4400 تومانی یوان در بازار آزاد ارز کشورمان نیز قیمت به روزترین چری تیگو 8 پلاس در چین به 705 میلیون تومان نمیرسد. با یک حساب سر انگشتی مشخص میشود این خودرو یک میلیارد و 750 میلیون تومانی، با قیاس دلاری، 67 هزار دلار میشود.
در اینجا ما پنج مورد از خودروهایی که قیمت جهانی آنها تا 67 هزار دلار است در ادامه بررسی می کنیم؛
* ولو V60 سال 2021: ولوو V 60 یک خودروی 5 نفره است که در 4 تریم عرضه میشود. محبوبترین مدل T 8 Recharge پلاگین هیبرید Polestar eAWD است که از 68 هزار و 395 دلار شروع میشود و با موتور Plug-In Hybrid 2.0 L I 4 S/C و موتور توربو و All Wheel Drive عرضه میشود. ولوو S60 Recharge سال 2022: ولوو S 60 Recharge یک خودروی 5 نفره است که در 4 سطح عرضه میشود. محبوبترین سبک پولستار است که از 65 هزار و 845 دلار شروع و با موتور پلاگین هیبریدی 2.0 L I 4 S/C و موتور توربو و All Wheel Drive عرضه میشود.
* پولستار 2 سال 2021: پولستار 2 یک خودروی برقی هاچ بک پنج سرنشینه و قدرتمند با فناوری با سیستم چهارچرخ محرک و ظاهری ظریف است. رانندگی با آن آسان است و در برابر خودروهای برقی مجهز به مشابه به خوبی میایستد. پولستار 2 یک خودروی 5 نفره است که در یک سطح عرضه میشود. محبوبترین سبک، Launch Edition Fastback است که از 61 هزار و 200 دلار شروع میشود و با موتور الکتریکی و All Wheel Drive عرضه میشود.
* جنسیس G80 سال 2022 : جنسیس G 80 یک خودروی 5 نفره است که در 2 تریم عرضه میشود. محبوبترین مدل 3.5 T Sport AWD است که از 64 هزار و 795 دلار شروع میشود و با موتور 3.5 لیتری V 6 توربو و تمام چرخ متحرک عرضه میشود.
* آئودی A6 آلرود سال 2022: آئودی A 6 آلرود جایگزین یک خودرو SUV است که تجمل و سبک را در بستهای با قابلیت آفرود متوسط ترکیب میکند. آئودی A 6 آلرود یک وسیله نقلیه 5 نفره است که در 2 سطح عرضه میشود. محبوبترین مدل پرستیژ است که از 67 هزار و 945 دلار شروع میشود و با موتور 3.0 لیتری V 6 توربو و تمام چرخ متحرک عرضه میشود.
حال کمی قیمت این خودرو را با خودروهای موجود در بازار داخل مقایسه کنیم؛ اینکه چه خودروهای وارداتی با این قیمت میتوان خرید؟ از جمله خودروهایی که میتوان با مبلغ یک میلیارد و 750 خرید، رنو تلیسمان 2018، کلئوس 2017، هیوندای سانتافه 2016، الانترا 2018، سوناتا هیبرید 2018، توسان 2017، تویوتا راو 4 مدل 2016، سی چی آر 2017، کمری هیبرید 2016، هایلوکس 2 کابین 14 یا 15، کیا اپتیما جی تی لاین 2017، اسپرتیج 2017، سورنتو جی تی لاین 2016 و میتسوبیشی اوتلندر 2018 است.
اما این موارد تنها موارد قابل مقایسه نیست و حتی با این مبلغ، میتوان پژو 508 مدل 2017، نیسان ایکس تریل 2017، هوندا سی آر وی 2016، مرسدس بنز سی 200 مدل 2012، دی اس 6 مدل 2018، بی ام و ایکس 3 مدل 2013، بی ام و 523 مدل 2011 یا 12 و بی ام و ایکس 1 مدل 2014 خریداری کرد.
گفته شد تیگو 8 پلاس را میتوان با یوان 4400 تومان 705 میلیون تومان خرید و با تیگو 8 اختلاف قیمت یک میلیارد و 45 میلیون تومانی با نمونه مشابه آن در چین دارد، اما این قیمت گذاری چه توجیهی دارد؟ /منبع:باشگاه خبرنگاران جوان