درمان کمردرد بدون عمل جراحی توسط متخصص درد

گاهی کمردرد به دلایل مختلفی می‌تواند تبدیل به دردی مزمن ‌شود. در این مواقع بسیاری از افراد به دلیل ترس از جراحی و عوارض پس از آن، از اقدامات درمانی خودداری می‌کنند.

درمان کمردرد بدون عمل جراحی توسط متخصص درد

اغلب ما کمردرد را تجربه کرده‌ایم و در اکثر مواقع برای درمان کمر درد نیاز به مراجعه به پزشک نداشته‌ایم. با راهکارهای خانگی از جمله مصرف مسکن بدون نسخه و استفاده از کمپرس گرم و سرد توانسته‌ایم کمردرد خود را با روش‌های خانگی درمان کنیم.

خوشبختانه امروزه به لطف وجود متخصصین درد و راهکارهای غیر جراحی می‌توان کمردرد را بدون نیاز به عمل جراحی و با روش‌هایی موثر درمان کرد.

هدف از درمان‌هایی که توسط متخصص درد انجام می‌گیرد، کاهش یا تسکین درد است. در ادامه راهکارهای درمانی که برای تسکین کمردرد پیشنهاد می‌شود را برای شما ذکر خواهیم کرد.

شل کننده‌های عضلانی

این دارو می‌تواند به عنوان یک تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مرکزی عمل کند و منجر به تحرک ماهیچه‌های منقبض شود، همچنین درد ناشی از گرفتگی یا اسپاسم عضلانی را تسکین ‌دهد. این روش درمانی تاثیر چندانی بر دردهای شدید ندارد.

داروهای مسکن

داروهای مسکن ارسال سیگنال‌های درد به مغز را تضعیف می‌کند و درک فرد از درد تغییر پیدا خواهد کرد. داروهای مسکن اغلب برای درمان دردهای شدید و کوتاه مدت مانند درد حاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به ندرت ممکن است این روش درمانی برای مصرف طولانی مدت تجویز شود؛ زیرا، عوارض جانبی زیادی دارد و همچنین اعتیادآور است.

ماساژ درمانی

با ماساژ درمانی می‌توان اسپاسم‌های عضلانی که معمولا منجر به کمردرد می‌شود را درمان کرد. علاوه بر این با ماساژ دادن جریان خون به کمر افزایش پیدا می‌کند و با رساندن مواد مغذی و اکسیژن به عضلات آسیب‌دیده منجر به تسریع روند بهبودی می‌شود.

استفاده از بریس

برخی از بیماران با استفاده از بریس می‌توانند کاهش درد در ناحیه کمر را تجربه کنند. شواهد اینگونه است که استفاده از بریس سبک به صورت روزانه، همراه با برنامه فیزیوتراپی می‌تواند روند بهبودی را تسریع کند و درد را کاهش دهد.

تزریق داروی استروئید اپیدورال

تزریق دارو همراه اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی برای هدایت سوزن به قسمت صحیح وارد می‌شود. هدف از تزریق، تسکین موقت درد با کاهش التهاب در اطراف ریشه عصبی فشرده است. 

راهکارهای درمانی پزشکی اغلب با ترکیب یکدیگر انجام می‌شود تا تاثیر بیشتری داشته باشد. به‌طور مثال ممکن است تزریق داروهای استروئیدی همراه با فیزیوتراپی به بیمار توصیه شود.

بلوک عصبی

هدف از بلوک عصبی، تسکین درد مزمن با مسدود کردن مسیر درد از طریق عصب است. این روش می‌تواند با تزریق یک داروی بی حسی، استروئیدی یا ضد التهابی باشد که به سمت عصب یا گروه خاصی از اعصاب هدف قرار می‌گیرد.

هدف از این روش، توقف سیگنال درد است که از یک ناحیه خاصی می‌آید یا التهاب آن قسمت را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، بلوک عصبی، از تحریک دائمی عصب آسیب جلوگیری می‌کند، در نهایت امکان بهبودی فراهم می‌شود.

پس از اینکه سایر روش‌های غیر جراحی مانند مصرف داروها و فیزیوتراپی برای شما موثر نبود، متخصص درد ممکن است بلوک عصبی را به شما پیشنهاد دهد.

درمان کمردرد بدون عمل جراحی توسط متخصص درد

رادیو فرکوئنسی

در این روش از جریان الکتریکی برای گرم کردن و تخریب ناحیه کوچکی از بافت عصبی استفاده می‌شود تا سیگنال‌های درد متوقف شود. ممکن است این روش برای افراد که کمردرد و گردن دارند، تسکین خوبی ایجاد کند.

برخی از افراد 6 تا 12 ماه و برخی دیگر مدت زمان بیشتری تسکین درد را تجربه می‌کنند.

تحریک طناب نخاعی

یک دستگاه کوچک در نزدیک ستون فقرات گذاشته می‌شود که تکانه‌های الکتریکی خفیفی تولید می‌کند. این تکانه‌ها در پیام‌های درد منتقل شده توسط اعصاب تداخل ایجاد می‌کند.

تحریک طناب نخاعی فعالیت عصبی را مسدود می‌کند یا تغییر می‌دهد تا احساس درد به مغز را به حداقل برسد.

این روش درمانی تنها در صورتی انجام می‌شود که راهکارهای ذکر شده قبل از آن موثر عمل نکند.

لیزر دیسک

از دیگر اقداماتی که به صورت غیر جراحی برای درمان کمردرد و بیرون زدگی دیسک کاربرد دارد، لیزر دیسک است.

طی این روش انرژی و حرارت بالایی به قسمت مرکزی دیسک بیرون زده از طریق سوزن وارد می‌شود. لیزر دیسک باعث کاهش حجم و قطر دیسک بیرون زده می‌شود.

در نهایت با لیزر دیسک کمر فشار وارد شده از عصب برداشته خواهد شد. از دیگر نکات مهم این روش این است که بیمار طی درمان نیاز به بیهوشی ندارد.

فوق تخصص درد دکتر دلشاد

این موارد ذکر شده بخشی از راهکارهای درمانی مهم است که توسط متخصص درد برای بیمار در نظر گرفته می‌شود. برای شروع ابتدا راهکارهای ساده‌تری مانند دارو تجویز می‌شود، در صورت عدم درمان، راهکارهای موثرتری مانند بلوک عصبی، تزریق داروهای استروئیدی و... در نظر گرفته خواهد شد.

در مرحله نهایی امکان کاشت پمپ‌های تزریق در نزدیکی نخاع برای بیمار بسته به شرایط او و صلاحدید پزشک وجود دارد. با این روش پمپ کوچکی در نزدیک نخاع قرار داده می‌شود تا با تزریق داروهای مسکن به نخاع بیمار تسکین درد را تجربه کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان