بیشترین جست‌ و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

هالک ایرانی؛ پدیده عجیبی که فضای مجازی را متأثر کرد

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «سوئیفت چیست؟»، «عید مبعث»، «شهره لرستانی»، «سجاد غریبی هالک ایرانی»، «عبدالحمید ریگی»، «علیرضا جهانبخش»، «اوکراین»، «شوروی سابق» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

استعفای یحیی گلمحمدی؛ بحث داغ فضای مجازی/ زنده شدن دوباره نام و یاد مهرداد میناوند و علی انصاریان/ جام جهانی قطر در کانون توجه فوتبال دوستان ایرانی

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری در جریان ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو شده و بیان دیگر ترند‌های گوگل در چهل و هشت ساعت اخیر اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «سوئیفت چیست؟»، «عید مبعث»، «شهره لرستانی»، «سجاد غریبی هالک ایرانی»، «عبدالحمید ریگی»، «علیرضا جهانبخش»، «اوکراین»، «شوروی سابق» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

سوئیفت چیست؟

سوئیفت و به‌طور کامل جامعهٔ جهانی ارتباطات مالی بین بانکی، یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ماه مهٔ 1973 میلادی توسط 239 بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه‌اندازی شد و هدف از آن جایگزینی روش‌های ارتباطی غیر استاندارد کاغذی یا از طریق Telex در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد شدهٔ جهانی بود.

 در حال حاضر بیش از 9٬700 (عنوان) بانک و مؤسسهٔ مالی در 209 کشور جهان عضو آن انجمن می‌باشند. لازم است ذکر شود که در سال 2018 به‌طور روزانه بیش از 28 میلیون پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله گردیده‌است.

 مرکز اصلی شبکهٔ سوئیفت در کشور بلژیک بوده و طبق قوانین آن کشور عمل می‌ کند و کشورهای آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتیبان اعضا فعالیت دارند.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین و پیامدهای متفاوتی که این اتفاق داشت، خبر رسید که اتحادیه اروپا، آمریکا و متحدانشان درباره قطع دسترسی بعضی از بانک‌های روسی به سیستم اصلی پرداخت‌های بین‌المللی-سوئیفت- توافق کردند و این موضوع سبب شد تا سوئیفت بار دیگر در کانون توجهات قرار بگیرد و به یکی از ترندهای اصلی گوگل تبدیل شود.

در توضیح این خبر افزوده شد که همچنین دارایی‌های بانک مرکزی این کشور مسدود خواهد شد که با این اقدام دسترسی روسیه به منابع ارزی خارج از این کشور محدود خواهد شد.

همچنین در بیانیه‌ای که این کشورها منتشر کرده‌اند هدف "منزوی کردن بیشتر روسیه از سیستم مالی بین‌المللی" اعلام شده است.

بیشتر بخوانید 

عید مبعث

همزمان با نزدیک شدن به سالروز عید مبعث و به پیامبری مبعوث شدن حضرت محمد (ص)، عبارت عید مبعث نیز به یکی از ترندهای اصلی گوگل تبدیل شده است.

«مبعث» حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)، روزی است که آن حضرت از سوی خدا – به عنوان آخرین پیامبر الهی – برای هدایت و راهنمایی همیشگی انسان‌ها برانگیخته شد و مطابق با نظر شیعه، بعثت پیامبر اسلام در 27 رجب سال چهلم عام الفیل و در چهل سالگی ایشان واقع شد.

امام حسن عسکرى علیه السّلام در توصیف بعثت نبى اکرم صلّى اللّه علیه و آله بود، می فرماید: «… تا این که به چهل سالگى رسید، و خداوند قلب کریمش را بهترین و والاترین و خاشع‌ترین و مطیع‌ترین قلب‌ها یافت. پس به درهاى آسمان اجازه داد و آنها بازشدند و به ملائکه اجازه داد و آنها نازل شدند و در این حال محمد صلّى اللّه علیه و آله به آنها مى‌نگریست. پس رحمت از طرف عرش بر وى نازل شد و او به روح الامین (جبرئیل) نگاه مى‌کرد، جبرئیل نزد او فرود آمد و دستش را گرفت و تکان داد و گفت: اى محمد! بخوان، محمد فرمود: چه چیزى را بخوانم؟ گفت: اى محمد! «اِقْرَاْ بِاسْمِ رَبِّک الَّذی خَلَقَ * خَلَقَ الْاِنسانَ مِنْ عَلَقَ * اِقْرَا وَ رَبُّک الْاَکرَمُ * اَلَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ…». (قرآن را) به نام پروردگارت -که هستى را آفرید- بخوان، همو که انسان را از خون بسته آفرید. بخوان که پروردگارت از همه ارجمندتر است. همو که با قلم تعلیم داد و آن چه را که انسان نمى‌دانست به او آموخت.

بیشتر بخوانید 

شهره لرستانی

شهره لرستانی یکی بازیگران مشهور سینما و تلویزیون ایرانی است که به تازگی در سوگ پدر نشسته است و همین مسئله سبب شد تا در روزهای گذشته نام او نیز به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شود.

مستند به این خبر روز گذشته شهره لرستانی، با انتشار چند عکس در صفحه شخصی اینستاگرام خود، خبر از دست دادن پدرش را تایید کرد.

فیلم های روز حادثه ارشا اقدسی چه شد؟ - تابناک ؛ TABNAK

گفتنی است، شهره لرستانی که متولد 1345 است، از دهه 60 و از دوره تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا، روی صحنه تئاتر رفت، یکی دو سال بعد، بازی در تلویزیون را تجربه کرد و در سال 1370 با فیلم «نیاز»، پا به عرصه سینما گذاشت. او افزون بر بازیگری، چندین تله‌فیلم، تئاتر و ... را هم کارگردانی کرده است.

بیشتر بخوانید 

سجاد غریبی هالک ایرانی

سجاد غریبی نام یکی از ورزشکاران تناسب اندام ایرانی است که به تازگی حضور او در دوبی و جدالش با مارتین فورد یکی از معروف ترین وزرشکاران پرورش اندام جهان مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است.

سجاد غریبی که از او به عنوان هالک یا هرکول ایرانی نیز یاد می شود، در اسفند 1400، در دبی با فورد رویارو شد اما نتوانست فورد را به زمین بزند.

در این رابطه ورزش سه نوشت: مضحکه سوپراستار اینستاگرامی در امارات، ویدیوی منتشر شده از رویارویی سجاد غریبی با مارتین فورد توجه بسیاری را به فیزیک بدنی او جلب کرده است.

به گزارش "ورزش سه"، دیدار رسمی این دو نفر قرار است دوم آوریل در سالنO2  برگزار شود اما این دو نفر که در دوبی حضور دارند روز پنجشنبه برای اولین رو در روی یکدیگر قرار گرفتند.

زندگی خصوصی سجاد غریبی؛ هالک ایرانی! - تابناک ؛ TABNAK

در این تقابل هر دو آماده بودند تا با دیگری مقابله کنند اما این هالک ایرانی بود که موفق نشد فورد را به زمین بزند.

او بعد از این اتفاق در توضیحی گفت که قرار بود در دیدار پنجشنبه فقط با مارتین فورد رو در رو شود و قرار نبود که حتی دستشان به هم بخورد، ولی مارتین فورد به صورت ناجوانمردانه و بدون اطلاع قبلی او را به عقب پرت کرده است.

بیشتر بخوانید 

دختر عبدالحمید ریگی

دختر عبدالحمید ریگی یکی از تروریست های مشهورد گروه جندالظلم که سه سال پیش در مورد زندگینامه او فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد ساخته شده بود، اخیراً در گفت و گو با شاهین صمدی یکی از مستندسازان کشورمان صحبت های تکان دهنده ای را بر زبان آورده است.

مونا ریگی نام یکی از دختران عبدالحمید ریگی است که در این مصاحبه با اشاره اینکه در 13 سالگی به اجبار ازدواج کرده است، از ماجرای کودک همسری و پیامدهای ویرانگر آن برای خود و کودکان هم سن و سالش گفته است که در فیلم زیر می بینید.

گفتنی است عبدالحمید ریگی در سال 1378 زمانی که 21 ساله بود با فائزه 14 ساله ازدواج می‌کند. در سال 1382 پسرش و در سال 1386 نیز دو دخترش به دنیا می‌آیند. محمد متین، مونا و مبینا (دوقلو) سه فرزند او هستند. عبدالحمید ریگی قسم می‌خورد که چون به‌شدت تحت تأثیر القائات عبدالمالک قرار گرفته بود دست به چنین جنایتی زده و همسرش را کشته‌است.

بیشتر بخوانید 

علیرضا جهانبخش

علیرضا جهانبخش یکی از بازیکنان با کیفیت و موثر تیم ملی فوتبال ایران است که در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است.

در تازه ترین خبرها پیرامون او خبر رسیده که تیم باشگاهی اش یعنی فاینورد در برابر آلکمار مغلوب شده و همین موضوع او جهانبخش را نیز به یکی از ترندهای گوگل تبدیل کرده است.

در همین رابطه رسانه ها نوشتند: در حساس‌ترین بازی هفته بیست و چهارم لیگ اردیویسه هلند، تیم فوتبال فاینورد در حالی که برخلاف انتظار علیرضا جهانبخش ستاره ایرانی گلزن خود را در ترکیب ابتدایی نداشت و روی نیمکت می‌دید، از ساعت 14:45 امروز در ورزشگاه آفاس به مصاف آلکمار رده چهارمی رفت. یاران جهانبخش که در مسابقه رفت مقابل آلکمار به پیروزی رسیده بودند، در دیدار امروز دور از انتظار ظاهر شدند و در نیمه اول 2 گل خوردند و یک گل دیگر هم دریافت کردند که داور پس از بازبینی ویدئویی آن را نپذیرفت تا 45 دقیقه ضعیف را پشت سر گذاشته باشند. فاینورد که در پنج مسابقه اخیرش به پیروزی رسیده و نمی‌خواست بازی امروز برابر یکی از حریفان بالای جدولی خود را واگذار کند، در دقیقه 52 یکی از گل‌های خورده را جبران کرد و از دقیقه 73 نیز علیرضا جهانبخش را به ترکیب آورد تا کار را به تساوی بکشد، اما تلاش بازیکنان این تیم مقابل آلکمار نتیجه‌ای نداشت. تیم فوتبال فاینورد در دیدار خارج از خانه امروز با نتیجه 2 بر یک شکست خورد؛ این باخت آنها را 51 امتیازی و در جایگاه سوم جدول لیگ اردیویسه هلند نگه داشت و موجب شد تا آلکمار به سه امتیازی‌شان برسد. علیرضا جهانبخش که در مسابقه رفت مقابل آلکمار و باشگاه سابق خود به‌عنوان یار جانشین بازی کرده بود، امروز هم در حضور تعویضی خود نتوانست کار خاصی انجام بدهد و مثل بازی هفته قبل گلزنی کند.

اوکراین (نبرد جزیره مار)

اوکراین و روسیه و به ویژه اوکراین همچنان در صدر اخبار ایران و جهان قرار دارند و به کرات نام این کشور و عبارت های مرتبط با آن در گوگل جست و جو می شود.

اوکراین از جمله کشورهای جدا شده از اتحادیه جماهیر شوروی سابق است که پس از استقلال پیوسته و به واسطه برخی مطالبات مردمی و نخبگانی گرایش های غرب گرایانه داشته است و همین مسئله و نیز تمایل این کشور برای پیوستن به ناتو نگرانی های فراوانی را در میان رهبران روسیه در مورد آینده اوکراین و عواقب پیوستن این کشور به ناتو ایجاد کرده بود.

اوکراین که به صورت کلی یک کشور در حال توسعه و دارای مشکلات بسیار زیاد در حوزه های مختلف نظیر اقتصادی و سیاسی است، اخیراً آماج حملات روسیه قرار گرفته است و همین مسئله به ترند شدن نام این کشور در سطح فضای مجازی ایران و جهان منجر شده است.

توضیح مختصر در مورد اوکراین اینکه اوکراین کشور درحال توسعه‌ای است که رتبه 74م را در شاخص توسعه انسانی دارد و از نرخ بالای فقر و همچنین فساد شدید رنج می‌برد با این حال، اوکراین به دلیل زمین‌های حاصلخیز وسیعش، یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان است و نیز از این کشور به عنوان گلوگاه انرژی و مکمل ژئوپلیتیکی روسیه یاد می شود.

همچنین نبرد جزیره مار نیز در این روزها مورد توجه کاربران قرار داشته است؛ جزیره ای که یک جزیره صخره ای کوچک در سواحل جنوبی کشور اوکراین است که به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی رومانی و در حاشیه آب‌های سرزمینی اوکراین در دریای سیاه، از نظر استراتژیک برای اوکراین مفید است و حدود ساعت 18:00 به وقت محلی در 24 فوریه 2022، گارد مرزی دولتی اوکراین اعلام کرد که جزیره مار، واقع در آب‌های سرزمینی اوکراین در دریای سیاه، در اولین روز از تهاجم روسیه در سال 2022 مورد حمله کشتی‌های نیروی دریایی روسیه قرار گرفته‌است. اوکراین رزمناو مسکوا و قایق گشتی واسیلی بیکوف با استفاده از تفنگ‌های عرشه خود در این حمله شرکت داشتند.

بیشتر بخوانید 

شوروی سابق

جنگ روسیه با اوکراین و حملات شدید روسیه به کشور اوکراین که روزی در قالب اتحاد جماهیر شوروی تعریف می شد، حالا به ترند شدن نام شوروی نیز کمک کرده است؛ حکومتی که در سال 1991 یعنی بیش از 30 سال پیش فروپاشید ولی حالا و به مدد حمله نظامی روسیه به اوکراین دوباره یادش زنده شده است.

اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی یا به‌طور خلاصه شوروی، حکومت سوسیالیست فدرال بود که در سال 1922 به‌وجود آمد و در 1991 ازمیان رفت. این حکومت اتحادیه‌ای متشکل از روسیه و چندین جمهوری دیگر در شمال اوراسیا بود که نظام تک‌حزبی داشت و توسط حزب کمونیست شوروی اداره می‌شد.

پایتخت آن مسکو در جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه شوروی، بزرگترین جمهوری خود قرار داشت. از دیگر مراکز مهم این اتحادیه می‌توان به لنینگراد (روسیه شوروی)، کی‌یف (اوکراین شوروی)، مینسک (بلاروس شوروی)، تاشکند (ازبکستان شوروی) و آلما آتا (قزاقستان شوروی) اشاره کرد. شوروی از نظر مساحت بزرگترین کشور جهان بود و فاصله شرق به غرب آن بیش از 10 هزار کیلومتر و شمال تا جنوب آن بیش از 7٬200 کیلومتر بود و نیز 11 منطقه زمانی داشت.

قلمرو آن شامل بیشتر اروپای شرقی، مناطقی از اروپای شمالی و همه آسیای شمالی و مرکزی بود. پنج منطقه آب و هوایی آن شامل تندرا، تایگا، استپ، بیابان و کوهستان داشت. جمعیت گوناگون آن در مجموع با عنوان مردم شوروی شناخته می‌شد.

بیشتر بخوانید 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان