وبلاگ مشرق

ایران؛ هاب "ترانزیت آب" در آینده/ شیشه‌های شکسته‌ خانه‌ رجایی و راهی که ادامه دارد

یکی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی اخیراً خاطره‌های جالب و کمتر گفته شده‌ای را از ساده‌زیستی شهید رجایی بیان کرده است. او در این خاطرات از سرما و شیشه‌های شکسته خانه رجایی می‌گوید.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

چرا باید سپاسگذار ولایت فقیه باشیم؟

هژمون ایران؛ هاب "ترانزیت آب" در آینده

ایران؛ هاب "ترانزیت آب" در آینده/ شیشه‌های شکسته‌ خانه‌ رجایی و راهی که ادامه دارد

مهدی صفری، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در قسمتی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته است: من همیشه گفته ام صدور خدمات مهندسی برای ما خیلی بهتر از صادرات است. البته نمی‌شود، گفت که این باشد و آن نباشد، اینها کامل کننده هم هستند و باید هر دو باشند.

او تصریح می‌کند:

"از همه مهمتر موضوع ترانزیت کشور است. این ترانزیت شامل ترانزیت حمل و نقل و انرژی از جمله انرژی برق است. یک زمانی هم فرصت شد و توانایی آن را داشتیم؛ شاید بتوانیم در آینده ترانزیت آب هم انجام دهیم."

صفری می‌افزاید: اگر توانایی‌مان مانند کشورهای دیگر بالا برود و آب‌شیرین‌کن داشته باشیم؛ با یک قدرت بالا می توانیم نیازهای کشورهای همسایه در این حوزه را تامین کنیم. ما در خلیج فارس و عمان دیر جنبیدیم، بقیه برداشت‌هایشان را کردند ما باید سرعت‌مان را بیشتر کنیم.[1]

*تحلیل‌هایی در سطح برخی اندیشکده‌های جهانی مطرح است مبنی بر اینکه در آینده؛ "آب" بعنوان یک رکن مهم در تعیین قدرت‌های جهانی است.

بدیهی است که در این میان مسئله "ترانزیت آب" در ایران نیز از اهمیتی صد چندان برخوردار هست و خواهد بود. زیرا ایران اسلامی هم از سواحل گسترده برخوردار است و هم با برخورداری از دانش هسته‌ای می‌تواند آب‌شیرین‌کن‌های هسته‌ای پیشرفته و فراوانی را در سواحل خود راه‌اندازی کند.

راهبردی که نه تنها می‌تواند آب شرب و غیر شرب ایران را در صورت کمبود تأمین کند بلکه نیاز دیگر کشورها را نیز تأمین کند و منتفع شود.

دقت شود که اگر ما از فناوری هسته‌ای برخورد نبودیم؛ بیان این قبیل سخنان تنها "لاف در غریبی" می‌نمود فلذاست که باید همه از ولایت فقیه سپاسگذار باشند که مجاهدانه پای فناوری هسته‌ای ایستاد و در مقابل انواع فشارهای دولت‌ها و برخی خواص سیاسی ایستادگی کرد تا سر مردم ایران افراشته باشد و پرچم ایران در اهتزاز...

***

شیشه شکسته‌های خانه‌ی رجایی و راهی که ادامه دارد

ایران؛ هاب "ترانزیت آب" در آینده/ شیشه‌های شکسته‌ خانه‌ رجایی و راهی که ادامه دارد

مرتضی الویری، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه اعتماد به ذکر خاطراتی جالب از ساده‌زیستی شهید رجایی پرداخته است.

او در این باره می‌گوید:

"من خاطرات زیادی از شهید رجایی دارم اما چیزی که برای من قابل توجه بود در همان ایام نخست‌وزیری آقای رجایی که در زمان جنگ بود یک روز ما جلسه‌ای داشتیم و قرار شد که نتیجه‌ای جلسه را به اطلاع آقای رجایی برسانیم؛ تعدادی از نمایندگان مجلس بودند به اضافه آقای بهزاد نبوی. ما به منزل رجایی زنگ زدیم و به آنجا دعوت شدیم که پشت مدرسه رفاه بود. گمان می‌کنم در دی ماه و هوا بسیار سرد بود. شهید رجایی با یک بارانی قدیمی که داشت آمد و در میان ما نشست اتاق خیلی سردی هم داشتند و عذرخواهی کرد که به دلیل نرسیدن سهمیه نفت نتوانسته‌اند خانه را گرم کنند. یک شیشه شکسته هم وجود داشت که با نوار چسب آن را چسبانده بودند تا فرو نریزد. رجایی به مفهوم واقعی یک چهره ساده‌زیست و مردمی بود که حرف و عمل او با هم منطبق بود. یادم هست زمانی را که رجایی تازه نخست‌وزیر شده بود و در جلسه‌ای صبح زود در منزل یارمحمد نماینده بم در امیریه تهران شرکت کرد. جلسه که تمام شد، می‌بایست سریع به دفتر نخست‌وزیری برود. چون کوچه باریک بود و میسر نبود اتومبیل و محافظ جلوی منزل بیاید، ترک یک موتورسوار شد تا او را سریع به مقصد برسانند.[2]

*"ساده زیستی" با شهادت رجایی تمام نشد و همچنان در زندگی کسانی از رجال نامی نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله زندگی مقام معظم رهبری جاری و ساری است.

رجالی که حتی دشمن خارجی هم به پاکدستی و ساده‌زیستی آنها اذعان و اعتراف دارد.

این حقیقت باید در گوش جامعه و نسل‌های جدید زمزمه شود که ساده‌زیستی در نظام جمهوری اسلامی با شهادت رجایی؛ اتقان و استمرار بیشتری یافت.

مردم ایران امروز فرزند سرداری را دیده‌اند که در محور مقاومت شهید شد، فرزند معاون استانداری را می‌شناسند که در نبرد با اشرار به شهادت رسید، فرزندان رهبری را می‌شناسند که هیچ فعالیت سیاسی یا اقتصادی ندارند و مبارزه عمومی با حقوق‌های نجومی را نیز درک و لمس کرده‌اند.

مسائلی که در کنار برخی اشتباهات و کژ روی‌ها اما نویدبخش برجا ماندن سنت ساده‌زیستی در میان مدیران ایرانی است. سنتی که با توجه مردم و مسئولان شیوع بیشتری خواهد یافت.

***

باهنر: مواظبت کنیم وعده‌های ناممکن داده نشود

ایران؛ هاب "ترانزیت آب" در آینده/ شیشه‌های شکسته‌ خانه‌ رجایی و راهی که ادامه دارد

محمدرضا باهنر، فعال اصولگرا و از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی اخیرا در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، گفته است:

"در سفرهای استانی یکی از بحث‌هایی که من دارم و به دولت هم برنمی‌گردد این است که ما مطالبات غیر ممکن خیلی داریم و همه ما هم مقصر هستیم؛ نمایندگان مجلس، صدا و سیما ، وزرا دائم درحال پوشش دادن مطالبات غیرممکن هستند، آقای رئیس جمهور وقتی سفر می‌روند این کار خیلی ارزشمندی است که یکی از عوامل بازگرداندن سرمایه اجتماعی است ولی باید مواظبت کرد وعده‌های ناممکن داده نشود."[3]

*هشدار باهنر حتما بایستی مورد توجه کنشگران سیاسی قرار گیرد و خاصّه مدیران اجرایی کشور درباره آن اقتراح کنند.

ایجاد امید و پرداختن به مطالبات عمومی اگر در مجرای معقولات نباشد حتما سبب انکسار امید و ایجاد بی‌اعتمادی می‌شود.

"معقول‌سازی مطالبات" و توضیح از بابت غیر ممکن‌ها رسالتی است که یکان یکان ما در هر تنگه احدی که در اختیار داریم؛‌ باید آنرا انجام بدهیم وگرنه تندباد خواسته‌های ناممکن کاری می‌کند که نه از تاک نشان ماند و نه از تاک‌نشان.

در این باره البته نگاه امنیتی به آنها که بر آتش مطالبات می‌دمند، مدام از حکومت بدون فساد (که حتی در دوران حضور امام معصوم نیز غیر ممکن است) حرف می‌زنند و فرق آرمان با واقعیت را هم نمی‌دانند یک ضرورت است.

***

1_ isna.ir/xdMjkq

2_ https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/189912

3_ https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-571580

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان