ماهان شبکه ایرانیان

زکریا اخلاقی مطرح کرد؛

توصیه‌های مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران چه بود؟

مرتضی امیری اسفندقه پس از حضور در مراسم شعرخوانی شاعران معاصر در محضر مقام معظم رهبری میزبان زکریا اخلاقی شاعر، پژوهشگر و محقق در برنامه «چشم شب روشن» شد.

توصیه‌های مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران چه بود؟

به گزارش خبرنگار مهر، اخلاقی در ابتدای برنامه گفت: دقایقی پیش در محضر مقام معظم رهبری در جمع شاعران بودیم و ایشان در پایان نکاتی را مثل همیشه تذکر فرمودند که به آنها خواهم پرداخت.

وی افزود: به حمد لله فضای هنر شعر ما، نسبت به دیگر هنرها، سالم تر، شفاف تر، روحانی تر و بامعرفت تر است. البته ما به همه هنرها احترام می‌گذاریم و در همه هنرها افراد زحمت می‌کشند.
این شاعر ادامه داد: شعر انقلاب و شعر این سالها در فضای سالمی‌تنفس می‌کند و محصول شعر در این سالها به ویژه از شاعران جوان، محصول معنوی و الهی و قدسی است. شعرهای عاشقانه هم عفیف است. همانطور که مقام معظم رهبری توصیه فرمودند اگر عاشقانه می‌سرایید عفیف باشد.

اخلاقی تأکید کرد: این دیدار در این زمان، به پاک ماندن و سالم ماندن فضای شعر منجر شده است. دوستان بزرگوار ما که سردمدار این میدان هستند به خوبی هدایت کردند و دلگرمی‌که آقا به جمع شاعران می‌دهند و عنایتی که به این مطلب دارند، باعث شده شاهد جمع باصفا و متعهد و پایبند به موازین دینی و انقلابی باقی بماند.

مولف کتاب «تبسم‌های شرقی» تصریح کرد: یکی از نکات مورد اشاره مقام معظم رهبری این بود که شعر یک ثروت ملی است و خداوند آن را در اختیار شاعران قرار داده است. باید این ثروت را پاس بداریم و در جای خود استفاده کنیم. محور بحث ایشان این بود که شعر را در اهداف و آرمانهای انقلاب به کار بگیریم. آقا همچنین مقایسه ای بین شعر انقلاب و شعر پس از انقلاب داشتند و گفتند که در شعر پیش از انقلاب ما به لحاظ فرم و شکل و عناصر صوری شعر در سطح عالی بودیم و نمونه هایی را مثال زدند اما اندیشه متعالی که ما امروز به دنبال آن انقلاب عظیمی‌که امام (ره) انجام دادند و این پیام و اندیشه را به جامعه ما وارد کردند، در شعر پیش از انقلاب دیده نمی‌شد.

وی اضافه کرد: به گفته ایشان شعر پس از انقلاب در این جهت رشد داشته و تأکید کردند در این عرصه پایدار بمانید. ایشان فرمودند ما 30 سال است که این جلسه شبهای ماه مبارک رمضان را داریم و در اولین سالها به لحاظ محتوا شاعران به مضامین انقلابی روی آورده بودند اما به لحاظ فرم و شکل کار، ما امروز نو و قوی شده ایم و وقتی مقایسه صورت می‌گیرد، می‌بینیم زبان به روز شده است، صور خیال خود را قوی نشان میدهد، به لحاظ فرم پیشرفت کرده ایم و کارها نو و بدیع است.

به گفته اخلاقی، مقام معظم رهبری همچنین در این جلسه فرمودند که شاعران باید سعی کنند به لحاظ اندیشه و مضمون و محتوا و عناصر دیگر شعر پیشرفت کنند و گرچه از شرایط راضی هستیم اما قانع نیستیم و همه عناصر چندگانه شعر باید دوشادوش هم کار کنند و بالا بیایند. چرا که فقط اندیشه تعالی پیدا کند، شعر به شعار نزدیک می‌شود و اگر به مسائل صوری بپردازیم شاید روی مخاطب تاثیرگذار باشد اما ماندگار نیست و سطحی است.

این پژوهشگر یادآور شد: به گفته حضرت آقا هیچ شاعری در بالاترین جایگاه هم نباید دست از تلاش بردارد و از حافظ و سنایی هم با همه اوجی که داشتند می‌شود جلو زد.

این شاعر ادامه داد: مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانش به این نکته اشاره کردند که دیگر کشورها افرادی دارند که خیلی ویژه نیستند اما هزاران کتاب در وصف آنها نوشته اند، ولی ما شخصیتی مثل حضرت امام (ره) داریم که همه به عظمت ایشان اعتراف دارند ولی ما شخصیت ایشان را به جامعه نشناسانده ایم و مجال کار در این زمینه فراوان است. باید برای بزرگان، حوادث و مسائل و اهداف متعالی انقلابی منظومه هایی سروده شود.

آخرین نکته‌ای که مقام معظم رهبری اشاره کردند این بود که جای هجو هم خالی است. در کنار طنز که شاخه ای است که باید باشد، جای هجو خالی است و در صدر اسلام بخشی از کار شاعران، این بوده که به دستور پیامبر (ص) هجو می‌کردند. ما هم اکنون درباره مسائل گوناگون از جمله جریاناتی که آل سعود پیش آورده باید هجو شود و صدها شعر سروده شود تا در تاریخ بشر بماند؛ مثل اینکه آنها سردمدار مبارزه با تروریسم و حقوق بشر شده اند!

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی در ماه مبارک رمضان شنبه تا چهارشنبه ساعت 24 به مدت 90 دقیقه با اجرای محمد صالح علا به صورت زنده روانه آنتن شبکه چهار و تکرار آن ساعت 14 روز بعد پخش می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان