ماهان شبکه ایرانیان

محدثی خراسانی:

سرود و ترانه انقلاب دچار گسست شد

مصطفی محدثی خراسانی با اشاره به گسست به‌وجودآمده در حوزه سرود و ترانه انقلاب، از ضرورت ترمیم این گسست گفت.

سرود و ترانه انقلاب دچار گسست شد

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا درباره سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران مبنی بر این‌که  «سرود و ترانه خوب در ایجاد نشاط و حرکت‌های اجتماعیِ مفید، بسیار اثرگذار است و باید از فرصت علاقه‌مندی مردم به شعر در جهت انتقال مفاهیم مورد نیاز جامعه به بهترین شکل استفاده کرد» اظهار کرد: پیوند شعر فارسی با موسیقی پیوندی ماهوی است. بنا و دورن‌مایه‌ شعر ما موسیقی است و موسیقی هم از شعر الهام گرفته است.

او افزود: درآمیختگی شعر و موسیقی جریان امروزی نیست. شعر فارسی از  ابتدا با موسیقی پیوند داشته است. سرود و شعار در سال‌های اولیه و  پس از انقلاب یکی از مهم‌ترین ابزار ثبت، ضبط و انتقال شور و هیجان و آرمان‌های انقلاب  بود. شعارهای مردم مبتنی بر شعر و موسیقی بود؛ یعنی نظم خود را از شعر می‌گرفت و آن گونه‌ای که در بین مرد فریاد می‌شد، طنین خود را از موسیقی می‌گرفت. درآمیختگی شعر و موسیقی بود که سرودهای انقلاب، دفاع مقدس و حتی نوحه‌های دفاع مقدسی را شکل داد و باعث پیش بردن جریان انقلاب شد.  متأسفانه بعد از جنگ نظام  فرهنگی ما تلاشی برای پویا و زنده نگه داشتن جریان پرطنین سرودهای انقلاب و دفاع مقدس نکرد و در ادامه‌ راه برنامه‌ریزی‌های لازم برای این‌که این جریان به فراموشی سپرده نشود، انجام نشد.

 محدثی خراسانی سپس خاطرنشان کرد:  بعد از جنگ فضای موسیقی باز شد و صداهای مختلف اجازه بروز و ظهور پیدا کردند. زمانی که صدا زیاد و متفاوت می‌شود باید از  جریان اصیل بیشتر حمایت شود تا  این صداها  شنیده بشوند، اما در فضای ورود صداهای متفاوت به جریان سرودها کم‌توجهی شد که این مسئله منجر به کم‌فروغی و کم‌رونقی سرود و ترانه شد. به همین دلیل  رهبر انقلاب احساس می‌کنند ما باید به آن زمان برگردیم و جریان سرودهای انقلاب را به‌روز و سعی کنیم این گسستی را  که ایجاد شده ترمیم کنیم تا سرودهایی رونق پیدا کند که هم ذهن و زبان امروزی داشته باشد و هم پیوندش با پیشینه سرودهای انقلاب حفظ شود.

او  درباره این‌که سرود و ترانه چه ظرفیت‌هایی برای بیان مسائل نسبت به شعر دارد، بیان کرد:  مخاطب سرود و ترانه نسبت به شعر عام‌تر است. درست است که شعر هنر ملی ماست و همه ایرانی‌ها با شعر پیوند دارند  اما وقتی به دایره گسترده مخاطبان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم اگر همان شعر در قالب ترانه و سرود قرار بگیرد تعداد مخاطبان بیشتری  پیدا می‌کند و بیشتر زمزمه می‌شود، از این‌نظر ابراز مهمی است که با تعداد مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار می‌کند و تأثیرگذاری بیشتری دارد.

محدثی خراسانی سپس خاطرنشان کرد: سرود و ترانه ظرفیت خوبی برای بیان مفاهیم و ترویج ارزش‌ها و آرمان‌های انسانی و اسلامی دارد. البته شعر جایگاه متعالی خود را در فرهنگ ما به عنوان سرچشمه و الهام‌بخش‌ همه هنرها دارد اما سرود ظرفیت بیشتری دارد زیرا کاربردی است و تأثیرگذاری بیشتری دارد.

او درباره چهره‌های شاخصی که به مقوله سرود و ترانه انقلاب پرداخته‌اند نیز گفت: جریان سرود در اوایل انقلاب پرشور و پررونق بود. حمید سبزواری سرآمد  همه سرودسرایان انقلاب بود و در طول تاریخ ادبیات خودمان کسی را در قد و قامت استاد سبزواری نداریم که این تعداد سرود ساخته باشد. دیگرانی هم تلاش کردند اما بعدها این جریان پیگیری نشد تا بتواند ادامه پیدا کند و ذهن و زبانش به‌روز شود که امروز سرود انقلاب را داشته باشیم که به شکل امروزی پیش‌رو باشد و در میان صداهای موسیقی بتواند عرض اندام کند و شنیده شود. البته به صورت پراکنده کارهای ارزشمندی انجام می‌شود اما به هیچ‌وجه کافی نیست و ما باید بیشتر تلاش کنیم.

این شاعر  در پایان گفت: رهبری یکی‌ دو سال است در حوزه سرود و ترانه این تأکیدها را دارند. ما هم در سازمان هنری و سینمایی دفاع مقدس اولین کنگره ملی شعر را در قالب سرود و ترانه و تصنیف برگزار کردیم. امسال هم فراخوان دومین کنگره سرود و ترانه و تصنیف با عنوان «ترنم حماسه» را منتشر کردیم تا در میان افراد برای سرودن این شعرها انگیزه ایجاد کنیم و متونی را که نیازمند کار موسیقی است تأمین کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان