همه علیه تسلا

خودروسازان جهان از این فرصت استفاده کردند تا علاوه بر نمایش محصولات خود در بزرگترین بازار خودروی جهان، مهمترین رقیب خود، تسلا را به چالش بکشند؛ شرکتی که کمتر از ده سال قبل اولین ماشینش را به بازار عرضه کرده است.

همه علیه تسلا

 تسلاآئودی کانسپتی از مدل الکتریکی بعدی خود را در شانگ‌های رونمای کرد

اولین نمایشگاه خودرو پس از بحران کرونا در بزرگترین مرکز نمایشگاهی چین در شهر شانگ‌های برگزار شد. خودروسازان جهان از این فرصت استفاده کردند تا علاوه بر نمایش محصولات خود در بزرگترین بازار خودروی جهان، مهمترین رقیب خود، تسلا را به چالش بکشند؛ شرکتی که کمتر از ده سال قبل اولین ماشینش را به بازار عرضه کرده است.

ماشین‌های الکتریکی اکنون پنج درصد بازار چین را شامل می‌شود. اما دولت چین در برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا استفاده از ماشین‌های الکتریکی را تشویق می‌کند و می‌خواهد تا سال 2035 نیمی از ماشین‌هایی که در بازار فروخته می‌شود، الکتریکی باشد.
 
تسلا اکنون محبوب‌ترین خودروساز الکتریکی در چین است. مدل 3 این کارخانه پرفروش‌ترین ماشین الکتریکی در سال 2020 بود و از شاسی‌بلند Y تسلا استقبال زیادی شده است. این شرکت سی درصد تولیدش را در چین می‌فروشد و چین پس از آمریکا بزرگترین بازار کارخانه است.
 
زیکر
زیکر، زیرمجموعه لوکس کارخانه جیلی اولین مدل خود را در شانگ‌های نمایش داد

خودروسازان بزرگ جهان در چند سال گذشته سرعت تولید ماشین‌های الکتریکی را افزایش داده‌اند تا بتوانند با تسلا رقابت کنند. فولکس‌واگن در شانگ‌های از شاسی‌بلند جدید الکتریکی خود، ID 6 رونمایی کرد که ویژه بازار چین ساخته شده است.
 
آئودی، عضو دیگر گروه فولکس‌واگن هم با نمایش یک کانسپت از تولید یک سدان الکتریکی خبر داد که قرار است رقیبی برای تسلا مدل S باشد. مرسدس-بنز هم با همین هدف لوکس‌ترین مدل الکتریکی خود را به شانگ‌های آورد.

خودروسازان چینی هم با تمرکز بر مشتریان جوان تلاش می‌کنند سدی در برابر تسلا بسازند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جوانان چینی در خرید ماشین‌های الکتریکی اقبال خوبی به مارک‌های داخلی دارند و کارخانه‌هایی نظیر نیو، اکس‌پنگ و جیلی با تکیه بر این اقبال بیش از ده مدل جدید در نمایشگاه شانگ‌های نمایش دادند.

زیکر، مارک لوکس شرکت جیلی مثالی از این ماشین‌های جدید است. جیلی که مالک ولوو، لوتوس و از سهامداران اصلی دایملر است، زیکر را ماه گذشته تاسیس کرد و با ترکیب فن‌آوری‌های مدرن و امکانات لوکس به دنبال سهمی بازار خودرو‌های لوکس الکتریکی است.

خودروسازان چینی برای رقابت با تسلا روش‌های متفاوتی از تسلا را به کار گرفته‌اند. آن‌ها مثلا در ساخت سیستم خودران از رادار‌های لیزری استفاده می‌کنند که تسلا اعتقادی به آن ندارد و برای کاهش معطلی راننده، ایستگاه‌های تعویض باتری برای مشتریانشان تاسیس خواهند کرد.
 
هواوی

ماشین هواوی

هواوی، شرکت مخابرات چینی و از بزرگ‌ترین سازندگان تلفن‌های هوشمند در جهان، از اولین ماشین خود در نمایشگاه شانگ‌های رونمایی کرد. این ماشین که نامش SF5 است با همکاری یک خودروساز نوپای چینی-آمریکایی به نام سِرِس (SERES) ساخته شده و پیش‌فروش آن در فروشگاه‌های هواوی در چین آغاز شده است.

SF5 یک شاسی‌بلند هیبرید-الکتریکی است. باتری ماشین توسط یک موتور 1/5 لیتری بنزینی شارژ می‌شود و ماشین با یک باک پر می‌تواند تا هزار کیلومتر حرکت کند. بدون استفاده از موتور بنزینی، حداکثر مسافتی که این شاسی‌بلند حرکت می‌کند 180 کیلومتر است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت ماشین 3/5 ثانیه است.

ماشین تنها در چهار رنگ بدنه و با چهار رنگ تودوزی فروخته می‌شود و صندلی‌هایش گرم‌کن، کولر و قابلیت ماساژ دارد. SF5 همچنین به سیستم خودران در سطح 2 مجهز است که می‌تواند ماشین را در ترافیک کنترل کند.

کابین خودروی هواوی
هواوی ماشین خود را با همکاری یک خودروساز چینی-آمریکایی می‌سازد

هواوی همچنین این ماشین را به سیستم عامل جدید خود مجهز کرده که نامش های‌کار (HiCar) است و به رانندگان این امکان را می‌دهد تا از راه دور و با فرمان‌های صوتی بخش‌های مختلف ماشین را کنترل کنند. قیمت پایه ماشین هواوی 216 هزار و 800 یوان معادل حدود 33 هزار دلار است و علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت حدود 150 دلار برای خرید ماشین ثبت نام کنند.

پس از تحریم هواوی توسط آمریکا، درآمد این شرکت به شدت کاهش یافته و هواوی به دنبال راه‌های تازه برای کسب درآمد است. ماشین و نرم‌افزار‌های مدیریت خودرو از جمله محصولاتی است که هواوی امیدوار است با رونق بازار خودرو در چین بتواند از فروش آن سود خوبی کسب کند.

دیگر تولیدکنندگان تلفن همراه هم به گرفتن سهمی از بازار خودرو علاقه نشان داده‌اند. شیائومی، سازنده تلفن‌های هوشمند اعلام کرده که با سرمایه‌گذاری ده میلیاردی قصد دارد به بازار خودرو‌های الکتریکی وارد شود و گفته می‌شود اپل، سازنده تلفن‌های همراه آیفون هم در حال ساخت یک ماشین الکتریکی است.

عذرخواهی تسلا

اعتراض مشتری
اعتراض مشتری تسلا در غرفه این کارخانه در نمایشگاه شانگ‌های خبرساز شد

اعتراض یکی از مشتریان تسلا، حضور این شرکت در نمایشگاه شانگ‌های را تحت تاثیر قرار داد و این شرکت را وادار به عذرخواهی کرد.

همزمان با آغاز نمایشگاه، زنی که تی‌شرت با پیام "ترمز‌های خراب تسلا" به تن داشت در غرفه تسلا روی سقف ماشینی رفت و با فریادهایش جمعیت زیادی را دور خود جمع کرد. فیلم این اعتراض به سرعت در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.

تسلا در واکنش به این اعتراض گفت که این زن ادعا می‌کند به خاطر عمل نکردن ترمز تصادف کرده و می‌خواهد پولی که بابت خرید تسلا داده به او پس داده شود. تسلا خواهان بررسی موضوع توسط یک نهاد مستقل است، اما مالک ماشین این بررسی را نمی‌پذیرد. تسلا اضافه کرد که مسئولیت‌پذیری این شرکت باعث نمی‌شود در برابر خواسته‌های غیرمنطقی تسلیم شود.

اطلاعیه تسلا با انتقاد شدید رسانه ملی و خبرگزاری رسمی چین روبرو شد که خواهان عذرخواهی کارخانه آمریکایی بودند. یکی از مهمترین نهاد‌های قانونگذاری حزب کمونیست هم تسلا را به تکبر و عدم پذیرش مسئولیت در برابر انتقاد‌ها متهم کرد.

در واکنش به این موج، تسلا در پیامی در شبکه‌های اجتماعی چین از اینکه به سرعت به موضوع رسیدگی نکرده عذرخواهی کرد و گفت آماده است که در بررسی این حادثه با نهاد‌های دولتی همکاری کند.
 
این شرکت سپس اطلاعات ماشین پیش از تصادف را در اختیار زن معترض قرار داد که به گفته کارخانه نشان می‌داد سرعت ماشین هنگام تصادف بیش از حد مجاز بوده و ترمز ماشین در نیم ساعت پیش از تصادف کار می‌کرده است.

تسلا در هفته‌های اخیر با موجی از خبر‌های منفی در رسانه‌های چین روبرو بوده است. از جمله در پکن، رانندگان تسلا به خاطر مسائل امنیتی از پارک ماشین در محوطه نظامی منع شدند. تسلا در واکنش اعلام کرد که از اطلاعات دوربین‌های ماشین هرگز برای جاسوسی استفاده نمی‌شود.

اولین تویوتای الکتریکی

تویوتا الکتریکیتویوتا قرار است در پنج سال آینده پانزده مدل الکتریکی به بازار عرضه کند

تویوتا اولین مدل الکتریکی خود را در شانگ‌های رونمایی کرد. bZ4X اولین مدل از پانزده مدل الکتریکی است که قرار است کارخانه ژاپنی در پنج سال آینده تولید کند.

هفت مدل الکتریکی تویوتا تحت زیرمجموعه تازه‌ای به نام bZ به بازار عرضه خواهد شد. bZ مخفف Beyond Zero یا "ورای صفر" است و به ماشین‌هایی اختصاص یافته که هیچ آلودگی تولید نمی‌کنند. این نام همچنین بر روی پروژه‌ای گذاشته شده است که تویوتا با اجرای آن می‌خواهد تولید دی‌اکسید کربن در این کارخانه را تا سال 2050 به صفر برساند.

bZ4X فعلا در مرحله کانسپت است، اما مدل نهایی با این کانسپت فرق زیادی نخواهد داشت. ماشین فرمی شبیه به مدل RAV4، پرفروش‌ترین شاسی‌بلند تویوتا دارد، اما ارتفاعش کمتر است، جلوپنجره‌اش حذف شده و چراغهایش نازک طراحی شده است.
 
کابین تویوتا
اتاق تویوتا با الهام از کابین هواپیما طراحی شده است

پلتفرمی که ماشین بر روی آن ساخته می‌شود با مشارکت کارخانه سوبارو ساخته شده است. سوبارو که بیست درصد سهامش در مالکیت تویوتا است، قرار است به زودی ماشین الکتریکی رونمایی کند که روی همین پلتفرم ساخته خواهد شد. تویوتا در ساخت مدل‌های الکتریکی بعدی خود هم با دو کارخانه سوزوکی و دایهاتسو همکاری خواهد کرد.

از جمله امکانات bZ4X باتری خورشیدی است که کمک می‌کند تا مسافتی که ماشین با هر بار شارژ حرکت می‌کند بیشتر شود. اتاق ماشین با الهام از کابین هواپیما طراحی شده و فرمان یک نیم دایره با ارتفاعی پایین‌تر از نمایشگر روبروی راننده است تا دید راننده بهتر شود.

شاسی‌بلند الکتریکی تویوتا در ژاپن و چین تولید خواهد شد و احتمالا سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان