سردار حاج علی فضلی:

موی زنان نه‌تنها زیبایی بلکه حرم و حریم آنان است

سردار فضلی با اشاره به اینکه موهای زنان نه‌تنها به‌عنوان زیبایی بلکه حرم و حریم بانوان محسوب می‌شود، اظهار کرد: این مسئله برای همه پای‌بندان است و کرد و لر و بلوچ و فارس بر این اعتقاد دارند.

به گزارش مشرق، آیین رونمایی از کتاب «محصلان مدرسه عشق» (نقش دانش‌آموزان در دفاع مقدس) با حضور تعدادی از فرماندهان دوران دفاع مقدس، دانش‌آموزان بسیجی، نویسندگان و اصحاب رسانه در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

این مراسم با حضور سردار علی فضلی جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، سردار احمد غلامپور از فرماندهان دوران دفاع مقدس، سردار عبدالرضا آزادی رئیس محترم سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج مصطفی باستانی رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی و سردار دکتر علی‌محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس همراه بود.

سردار علی فضلی: دانش‌آموزان در دفاع مقدس و در انقلاب اسلامی پیشتاز بودند و هنوز هم پیشتاز هستند

جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران با بیان اینکه دانش‌آموزان در دفاع مقدس و در انقلاب اسلامی پیشتاز بودند و هنوز هم پیشتاز هستند، تأکید کرد: در میدان‌های عملی و در میدان‌هایی که باید از اسلام دفاع شود 13 آبان پیش‌رو است و اقشار مختلف دانش‌آموز و دانشجویان می‌آیند. این روز، روز استکبارستیزی است. این فرصت‌ها را باید غنیمت شمرد.

موی زنان نه‌تنها زیبایی بلکه حرم و حریم آنان است

سردار علی فضلی جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران در آیین رونمایی از کتاب «محصلان مدرسه عشق» (نقش دانش‌آموزان در دفاع مقدس) در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تبریک هفته دانش‌آموزی اظهار کرد: سلام و درود ما بر امام و همه شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافعین حرم، شهدای امنیت و به‌ویژه شهدای دانش‌آموز که این محفل نورانی و ارزشمند به‌خاط آن‌ها در مرکز مطالعات و اسناد دفاع مقدس سپاه برگزار شده است.

جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران با اشاره به کتاب «محصلان مدرسه عشق» گفت: این کتاب ارزشمند بخشی از نقش دانش‌آموزان در دفاع مقدس برای جوانان امروز و آینده و برای تاریخ انقلاب را بیان کرده است.

وی با اشاره به اینکه 36 هزار شهید دانش‌آموز پشتیبانی این مفاهیم، متون، مطالب و اقدامات ارزشمند هست، بیان کرد: چه جمعیتی از این قشر به جبهه آمده‌اند که 36 هزار این قشر معظم شهید تقدیم اسلام کرده است؟

سردار فضلی با بیان اینکه این دانش‌آموزان از اسلام، قرآن، عترت و از نائب امام زمان اطاعت محض کردند، اظهار کرد: همان‌طوری که اگر امروز هم‌ سال‌های دفاع مقدس بود ممکن بود خیلی از این دانش‌آموزان در جبهه و در خط مقدم دفاع از اسلام باشند.

وی تأکید کرد: امروز تفکر و اندیشه شما در گیتی نورافشانی می‌کند. امروز در جبهه مقاومت، نه در همه جبهه آزاد اندیشان کار شما را تحسین می‌کنند.

جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران متذکر شد: علت اوج عصبانیت استکبار، آمریکا، صهیونیست‌ها و هم‌پیمانانشان اقداماتی است که نوجوانان و جوانان انجام داده‌اند. هم قلب امام زمان و نائب بر حقش را خشنود کردید و هم اینکه امروز دشمن را از بالا به پایین کشیدید.

وی درعین‌حال گفت: البته دشمن به‌واسطه داشتن قدرت رسانه‌ای، عملیات روانی انجام می‌دهد و ما هم غفلت‌هایی را داشته‌ایم و غفلت‌هایی را داریم. کار فرهنگی به‌ویژه کمتر انجام شده است. مشکلات دیگر همچون مشکلات معیشتی به‌عنوان چاشنی‌هایی است که وجود دارد.

سردار فضلی با انتقاد از تعطیلی راهیان نور طی مدت سه سال گذشته اظهار کرد: نوجوانان و جوانانی که در کف خیابان‌ها حضور دارند، کسانی بودند که بخشی از آن‌ها باید به راهیان نور می‌آمدند. راهیان یک سفر کوتاه‌مدت است ولی چون پرمغز و اثرگذار است، آدم زیر دین شهدا قرار می‌گیرد و دیگر فریب دشمن را نمی‌خورد.

وی با تأکید بر اینکه باید برای حفظ نظام کار انجام داد، متذکر شد: یک زاویه دشمن است و یک زاویه هم خلأهایی است که خودمان داریم و باید این خلأها را پر کنیم.

جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران با اشاره به شعارهایی که اغتشاشگران به بهانه آزادی زن سر می‌دهند، به شهیده ناهید فاتحی کرجو اشاره کرد و گفت: این شهیده کرد است، مادرش شیعه و پدرش اهل سنت است. شهیده فاتحی نامجو مدافع دین خدا بود و با تمام شکنجه‌هایی که ضدانقلاب بر او روا داشت تا بر امام توهین کند اما حامی انقلاب و امام و ولایت بود. این شهیده بزرگوار در بهشت‌زهرای تهران به خاک سپرده شده است.

وی با اشاره به اینکه موهای زنان نه‌تنها به‌عنوان زیبایی بلکه حرم و حریم بانوان محسوب می‌شود، اظهار کرد: این مسئله برای همه پای‌بندان است و کرد و لر و بلوچ و فارس بر این اعتقاد دارند.

سردار فضلی به نقش دانش‌آموزان در جبهه‌ها پرداخت و با اشاره به آماده‌سازی لشکر سیدالشهدا برای عملیات کربلای 4 گفت: زمانی که داشتیم برای عملیات کربلای 4 آماده می‌شدیم، شش ماه کار آموزش نیروها را انجام داده بودیم و فشار را بر نیروها در حین آموزش نسبت به سایر عملیات‌ها افزایش داده بودیم. دانش‌آموزانی که آمده بودند بعضاً در شناسنامه‌ها دست برده بودند و دارای جثه کوچکی بودند. هرچقدر با آن‌ها صحبت می‌کردیم که بروند و برای سال بعد به لشکر بیایند قبول نمی‌کردند.

وی افزود: شهید کلهر علمدار لشکر سیدالشهدا که در حین کم‌حرفی پرکار بود، وقتی با آن‌ها صحبت کرد و خواهش و تمنا کرد و هرچه استدلال برایشان آورد آن‌ها با سؤالاتشان، پاسخ‌های عالمانه‌ای می‌دادند. قرار شد آن‌قدر در آموزش‌ها به این نیروهای دانش‌آموز سخت بگیریم تا خودشان داوطلب برگشت بشوند. اما یک نفر از آن‌ها در این سختگیری‌ها کوتاه نیامد و با تمام شب نخوابیدن‌ها و کارهای طاقت‌فرسا، آن‌ها احیاتر می‌شدند.

جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران با بیان اینکه دانش‌آموزان در دفاع مقدس و در انقلاب اسلامی پیشتاز بودند و هنوز هم پیشتاز هستند، تأکید کرد: در میدان‌های عملی و در میدان‌هایی که باید از اسلام دفاع شود 13 آبان پیش‌رو است و اقشار مختلف دانش‌آموز و دانشجویان می‌آیند. این روز، روز استکبارستیزی است. این فرصت‌ها را باید غنیمت شمرد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس: دانش‌آموزان بخش تعیین‌کننده قدرت ملی در دفاع مقدس بودند

در این مراسم سردار دکتر علی‌محمد نائینی با اشاره به اینکه 13 آبان راه دست‌اندازی، سلطه و نفوذ آمریکا را بست، اظهار کرد: آمریکا همچنان مستکبر جهانی، دیکتاتور وحشی جنایتکار است. نه‌تنها دست از خوی استکباری برنداشته، بلکه امروز با استفاده از ابزارهای جدید وحشتی‌تر شده است.

وی با بیان اینکه آمریکا در دشمنی و خصومت با ملت‌ها و انقلاب اسلامی هر کاری امکان داشته پیوسته انجام داده است، اشاره کرد: نفوذ و بی‌ثبات‌سازی، کودتا، اقدام نظامی، تحریم و جنگ اقتصادی، تولید هیجان و عملیات روانی، دروغ و فریبکاری با هدف مقابله با ایران قوی و مستقل از اقداماتی است که همواره در دستور کار آمریکا قرار دارد.

مشاور فرمانده کل سپاه افزود: آمریکا و استکبار جهانی تمام تجربه‌های براندازی، فروپاشی و مهار را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار برد و شکست را تجربه کرد.

وی 13 آبان را روز نمایش غیرت دینی و انقلابی برشمرده و گفت: 13 آبان روز دانشجو، دانش‌آموز و روز مرگ بر آمریکا است و 13 آبان امسال شعار مرگ بر آمریکا رساتر و کوبنده‌تر خواهد بود.

دانش‌آموزان بخش تعیین‌کننده قدرت ملی در دفاع مقدس بودند

سردار نائینی با اظهار به اینکه دانش‌آموزان بخش تعیین‌کننده قدرت ملی در دفاع مقدس بودند و محاسبات دشمن را در هم ریختند، بیان کرد: قطعاً دانش‌آموزان و معلمان در جنگ امروز، دشمن را شکست خواهند داد.

وی متذکر شد: دانش‌آموز امروز در مواجهه با عملیات روانی دشمن باید کاری کند که مانند دانش‌آموزان دوران انقلاب و دفاع مقدس، افتخار نسل‌های آینده باشد.

اعزام 550 هزار دانش‌آموز به‌دفعات به جبهه‌ها

در ادامه رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به ارائه آماری از حضور دانش‌آموزان در دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: در دفاع مقدس 550 هزار دانش‌آموز به دفعات به جبهه‌ها اعزام شدند. حقیقتاً محصلان مدرسه عشق بودند.

وی افزود: 36 هزار شهید دانش‌آموز، 5 هزار شهید معلم یعنی هر شهید معلم، پنج دانش‌آموز شهید دارد. 2853 جانباز دانش‌آموز و 2432 آزاده در دفاع مقدس داریم.

حدود 20 درصد از شهدای دفاع مقدس را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند

سردار نائینی با بیان اینکه حدود 20 درصد از شهدای دفاع مقدس را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند، تشریح کرد: معنی این اعداد این است که دانش‌آموزان در عرصه انقلاب نقش‌آفرین‌های اصلی بودند. هنوز به سن خدمت سربازی نرسیده‌اند داوطلبانه جبهه‌های جنگ را به کلاس درس ترجیح می‌دهند.

وی با یادآوری اینکه در هر مقطعی که انقلاب نیازمند یک خروش جوانانه و مردمی بود، دانش‌آموزان و مدارش پیشتاز بودند، متذکر شد: یک مورد آن 13 آبان 1357 است که مدارس را تعطیل و به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند و مأموران رژیم پلید پهلوی آن‌ها را به گلوله بستند.

مشاور فرمانده کل سپاه به آثار مبارک انقلاب اسلامی بر نقش نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت: به برکت انقلاب اسلامی برای جوانان کشور، فرصت دانش‌افزایی، بروز خلاقیت، ابتکار و استعداد و اعتمادبه‌نفس فراهم گردید.

جوانان و دانش‌آموزان دهه 60 تاریخ‌ساز شدند

وی اظهار کرد: جوانان دفاع مقدس نسلی است که دشمن را خوب شناخت، فریب دشمن را نخورد و در بزرگ‌ترین تجربه تاریخ کشور یعنی دفاع مقدس سربلند شد.

سردار نائینی با بیان اینکه جوانان و دانش‌آموزان دهه 60 تاریخ‌ساز شدند، افزود: این‌ها انرژی متراکم خود را که از ایمان و روحیه انقلابی سرچشمه گرفته بود بر سر دشمن خالی کردند.

وی اشاره کرد: مردمی بودن و جوانانه بودن، دفاع مقدس را به جنگ منحصربه‌فرد تبدیل کرد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس متذکر شد: امروز هر کس به ایمان، اراده، امید، اعتماد و خودباوری جوانان آسیب وارد کند قطعاً در جبهه دشمن قرار دارد.

وی با بیان اینکه دشمن در تحلیل خود نسبت به جوانان کشور دچار اشتباه محاسباتی است، یادآور شد: همچنان که در تحمیل جنگ 8 ساله در محاسبه قدرت جوانان کشور غفلت داشت و جوانان محاسبات دشمن را تغییر دادند. جوان امروز هم پای بند به دین و متعهد به هویت ملی است.

آمریکایی‌ها امروز دنبال نفی حکومت دینی هستند

وی با اظهار به اینکه آمریکایی‌ها امروز دنبال نفی حکومت دینی هستند، گفت: آن‌ها جوانی را می‌خواهند که پای بند به دین نباشد. آمریکایی‌ها در سلطه نظامی، سیاسی و اقتصادی از ایران شکست خوردند امروز دنبال سلطه فرهنگی هستند. سلاح امروز دشمن عملیات روانی و تحریک احساسات برای تولید خشم و تنفر و به هم ریختن کشور است.

مشاوره فرمانده کل سپاه به اهداف دشمن در جنگ شناختی پرداخت و عنوان کرد: هدف دشمن گسست نسل کنونی از نسل‌های قبلی است. هدف دشمن در هم شکستن افتخار به گذشته و امید به آینده در جوانان است.

هویت دینی و انقلابی دانش‌آموزان هدف قرار می‌گیرد

وی افزود: دشمن دنبال بی‌هویت کردن جوانان امروز است امروز هویت دینی و انقلابی دانش‌آموزان هدف قرار می‌گیرد.

سردار نائینی اظهار کرد: دانش‌آموزان و جوانان امروز در جنگ پیچیده‌تر هدف قرار گرفته‌اند. باید دشمن را خوب بشناسند و فریب دشمن را نخورند.

در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دانش‌آموزان و جوانان شالوده اصلی قدرت بودند

وی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دانش‌آموزان و جوانان شالوده اصلی قدرت بودند و دشمن این را می‌داند، افزود: و به همین جهت دانش‌آموزان و جوانان هدف اصلی جنگ جدید هستند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه فلسفه وجودی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تولید روایت معتبر و مستند از دفاع مقدس و سایر میدان‌های مجاهدت است، گفت: در نقشه جامع پژوهشی مرکز یکی از آثار پژوهشی کتاب‌های کارنامه نقش اقشار مختلف در دفاع مقدس است.

وی با اشاره به مردمی بودند دفاع در دفاع مقدس یادآور شد: همه اقشار حضور مؤثر داشتند. دانشجویان، معلمان، بازاریان، روحانیت، هنرمندان، خبرنگاران، مهندسین، پزشکان، کارگران، کشاورزان، دامداران، عشایر همه بودند.

کتاب «محصلان مدرسه عشق» بخش‌هایی از کارنامه پرافتخار دانش‌آموزان در دفاع مقدس را روایت می‌کند

سردار نائینی به کتاب «محصلان مدرسه عشق» اشاره کرد و گفت: لیکن دانش‌آموزان نقشی بی‌بدیل و ممتاز داشتند. کتاب «محصلان مدرسه عشق» بخش‌هایی از کارنامه پرافتخار دانش‌آموزان در دفاع مقدس را روایت می‌کند.

وی در خاتمه با تشکر از دکتر حسین احمدی مؤلف و پدیدآورنده این اثر از سازمان حفظ آثار بسیج و همچنین رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی درخواست کرد: از برادر عزیزم سردار آزادی رئیس محترم سازمان حفظ آثار بسیج و آقای باستان رئیس محترم سازمان بسیج دانش‌آموزی انتظار داریم پیگیری کنند همچنان که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند این اثر در قالب‌های مختلف هنری و تصویری تولید و انتشار یابد.

حسین احمدی، نویسنده: سپاه در دفاع مقدس به دانش‌آموزان یک هویت جدید داد

نویسنده این کتاب در این مراسم رونمایی گفت: وقتی نوجوان 15 ساله بودیم و از اروندرود رد می‌شدیم سردار غلامپور را نمی‌شناختم اما امروز افتخار دارم در خدمت ایشان باشم. من روزی که تصمیم گرفتیم این کتاب را بنویسم معلم بودم اما در دوران دفاع مقدس، دانش‌آموز بودم.

وی افزود: تاریخ هر سرزمینی گوهر ناب هر سرزمین است ما اگر تاریخ را خوب درک نکنیم دچار بحران هویت می‌شویم. ما باید با برنامه ریزی جوانان‌مان را از بحران هویتی نجات بدهیم. ما امروز نیازمند روایت‌هایی خواندنی برای جوانان هستیم. کاش ما فیلم‌های بیشتری با محوریت جوانان در دفاع مقدس می‌ساختیم. ما تاریخ را جدی نگرفته‌ایم. ما باید در حوزه تاریخ نگاری جنگ بیشتر تلاش کنیم.

احمدی ادامه داد: من که در صحنه جنگ بودم در زمان نوشتن این کتاب با برخی از رشادت‌های دانش‌آموزان روبرو بودم که باورم نمی‌شد. اگر نگوییم و ثبت نکنیم شاید متاسفانه همه اینها به اسطوره و افسانه تبدیل شوند. امیدوارم سپاه که در دفاع مقدس هم به دانش‌آموزان هم یک هویت جدید داد امروز هم دست به دست آموزش و پرورش بدهد و دانش‌آموزان را به سر منزل مقصود رهنمون کند.

دکتر مجتبی باستان، فرمانده بسیج دانش‌آموزی: انقلاب باید به سمت شبکه‌سازی برود

در بسیج دانش‌آموزی در 60000 مدرسه فعالیت داریم که جمعیت بالای دومیلیون نفر را شامل می‌شود و تلاش داریم در بقیه مدارس هم بسیج را گسترش بدهیم. ما میگوییم بسیج مدرسه و اعتقاد داریم همه 16 میلیون دانش‌آموزان کشور، بسیجی هستند چون به نظام و کشور علاقه دارند.

وی افزود: اولین رویکرد ما الگودهی است چون نسل دهه هشتاد و نود نیاز به الگو دارد. اگر برای دانش‌آموزان دفاع مقدس را خوب معرفی کنیم بسیاری از کارهای را انجام داده ایم.

باستان افزود: در صفحه 700 همین کتاب که بسیار عالی است وصیت شهید محمود حسین دهقانی آمده به این مضمون که دوچرخه‌ام را بفروشید و از پولی که در حساب بانکی‌ام دارم خمس و سهم امام را بپردازید.

وی افزود: ما در دو مسیر اگاهی‌دهی می‌کنیم. در یک مسیر از دانش‌آموزان دفاع مقدس تجلیل می‌کنیم و در بخش دوم همین الان دانش‌آموزانی داریم که خدمت‌رسانی می‌کنند که باید آنها را معرفی کنیم. الان بسیجیانی داریم که در کارهای جهادی فعالند. مورد مهم بعدی هویت‌بخشی است. ما از وزیر قبلی و فعلی خواسته‌ایم که مسئولیت‌ها را به دانش‌آموزان بدهند. وقتی به دانش‌آموزان مسئولیت بدهیم به شهیدی 16 ساله می‌رسیم که طراح یکی از عملیات‌های مهم دفاع مقدس بود.

باستان گفت: انقلاب باید به سمت شبکه‌سازی برود و برای دو میلیون دانش‌آموز این برنامه‌ها را خواهیم داشت. بخشی از این مفاهیم در اردوهای راهیان نور منتقل خواهد شد. در مسایل اخیر زیر نیم درصد از دانش‌آموزان فریب خوردند و باید کار اقناعی انجام بدهیم ‌و راهنمایی‌شان کنیم. در اغتشاشات اخیر باید جهاد تبیین را جدی بگیریم تا دشمن بیشتر نامید و مغلوب شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان