الشرق الاوسط:

تغییرات السودانی دولت آمریکا را نگران می کند

روزنامه الشرق الاوسط نوشت: «تغییراتی که محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق با کنار گذاشتن مقامات وابسته به مصطفی الکاظمی و انتصاب شخصیت هایی از داخل چارچوب هماهنگی ایجاد کرده، بازیگران بین المللی بویژه غرب و آمریکا را نگران می کند زیرا با رویکرد السودانی برای ایجاد توازن بین تهران و واشنگتن تناقض دارد».

 

به گزارش تابناک به نقل از بغدادالیوم، الشرق الاوسط در گزارشی امروز(شنبه) نوشت: «محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در دوره ای که یک رکورد محسوب می شود، تغییرات اداری بی سابقه ای را با برکناری صدها مقام امنیتی و انتصاب مقامات دیگری از چارچوب هماهنگی ایجاد کرده است».

این روزنامه در ادامه نوشت: «ژنرال احمد ابورغیف معاون اداره اطلاعات وزارت کشور عراق در صدر اسامی دهها افسری بوده است که برکنار شدند و این فهرست شامل فرمانده گارد مرزی، معاون پلیس و سرویس مبارزه با مواد مخدر و دهها فرمانده دیگر در پلیس فدرال عراق نیز می شود. براساس اعلام رسانه های محلی عراق، کل تغییرات ماه اول دولت السودانی بیش از 900 پست در وزارت کشور، امنیت ملی و اداره اطلاعات بوده است اما منابع نزدیک به دولت می گویند که این آمار و ارقام حاوی مبالغه سیاسی است».

روزنامه مذکور با ادعای به اینکه «السودانی از زمان تصدی نخست وزیری عراق قول داد که تصمیمات دولتش زیر چتر قانون و قانون اساسی باشد اما تغییرات اخیر و به دلیل تعداد زیاد آنها به یک باره، سوالاتی را با ماهیت سیاسی در افکار عمومی عراق ایجاد کرده است»، در ادامه نوشته است: «مقامات امنیتی برکنار شده اخیر عراق، به مصطفی الکاظمی نخست وزیر سابق عراق نزدیک بودند».

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت:« دو فرمانده در جنبش عصائب اهل الحق عراق و حزب الدعوه این کشور گفته اند که چارچوب هماهنگی در این تصمیم گیری های السودانی دخالتی نمی کند اما آنها در عین حال از لزوم تصحیح کار دولت با تعیین شخصیت های شایسته به جای شخصیت هایی سخن به میان می آورند که در دو سال گذشته مرتکب تخلفات قانونی، اداری و مالی شده اند».

در این گزراش آمده است: «شخصیت هایی از چارچوب هماهنگی، اتهاماتی را به مقامات برجسته ای در دولت الکاظمی نسبت می دهند اما این اتهامات همچنان در فضای رسانه ای است. شخصیت هایی که دولت السودانی به عنوان جایگزین برای افراد برکنار شده منصوب کرده، در دولت های نوری مالکی، حیدرالعبادی و عادل عبدالمهدی فعال بودند و در دوران الکاظمی پست های خود را از دست داده بودند».

الشرق الاوسط در ادامه از قول منابع خود در چارچوب هماهنگی مدعی شده است: «یک رنگی حزبی مقامات منصوب شده توسط السودانی اجازه تفاسیر سیاسی درباره قصد چارچوب هماهنگی برای سیطره کامل بر کلیدهای امنیتی و اطلاعاتی در این کشور را می دهد و این طرح را با کمپین شدید علیه دولت سابق پوشش می دهد و به نظر نمی رسد که این تغییرات بازیگران غربی در منطقه بویژه آمریکایی هایی را نگران کند».

روزنامه سعودی در پایان گزارش خود چنین نوشته است: «علی رغم تلاش های السودانی برای مدیریت باتجربه اوضاع، مکانیزم های نخست وزیر عراق در حکمرانی حاوی تناقضات سیاسی است. در حالی که از تمایل خود برای ایجاد تعادل بین واشنگتن و تهران در عراق سخن می گوید اما دولتش به تدریج در حال تبدیل شدن به نقطه اتکای نفوذ نیروهای شیعی نزدیک به گروههای مسلح است».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان