زمان انجام ورزش بعد از عمل بینی

در واقع ورزش بعد از عمل بینی نیاز به مراقبت و اصول مختلفی دارد که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با ورزش های مناسب پس از عمل بینی و زمان مناسب برای انجام آن ها آشنا شوید.

زمان انجام ورزش بعد از عمل بینی

به طور کلی با توجه به شایع بودن جراحی بینی در ایران، روی آوردن ورزشکاران به این نوع جراحی زیبایی چندان کم نبوده و روز به روز نیز در حال گسترش است و به همین خاطر ورزشکاران پس از عمل بینی تا مدتی قادر به انجام ورزش نخواهند بود و بایستی استراحت نمایند. در ادامه به مراقبت های و مدت زمان لازم برای انجام ورزش بعد از عمل بینی می پردازیم.

مراقبت های انجام ورزش بعد از عمل بینی

بهتر است بدانید مراقبت های پس از جراحی بینی در دوران نقاهت بسیار ضروری خواهد بود و موجب بهتر شدن وضعیت جسمانی بیمار و تاثیر بر نتیجه جراحی می شود. یکی از این مراقبت ها مربوط به محدود کردن تحرک و ورزش پس از عمل جراحی بینی است.

انواع ورزش بعد از عمل بینی

توجه داشته باشید که در دوران نقاهت پس از جراحی بدن فرد ضعیف می شود و توان و انرژی برای انجام فعالیت های سنگین و تحرک را ندارد. از طرف دیگر کسی که عمل بینی انجام داده است اگر بخواهد حرکت ورزشی انجام دهد و فعالیت سنگین بکند احتمال اینکه محل جراحی خونریزی نماید و یا لخته خون در آن ایجاد شود زیاد خواهد بود.

علاوه بر این موارد در دوران نقاهت عمل بینی، نفس کشیدن برای فرد سخت است و ورزش کردن نیاز به تنفس سریع و راحتی خواهد داشت. پس از با ورزش و تحرک بدنی در روز های ابتدایی پس از عمل سلامت فرد و موفقیت جراحی به خطر می افتد و حتی ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای فرد ایجاد گردد.

چه مدت پس از جراحی بینی می توان ورزش کرد؟

سوال اغلب افرادی که جراحی بینی انجام داده اند این است که تا چه زمانی بایستی استراحت کنند و ورزش کردن را به تعویق بیندازند. واقعیت این است که زمان ورزش پس از عمل بینی به وسعت جراحی و نوع ورزش مورد نظر بستگی خواهد داشت.

به برخی از افرادی که جراحی بینی سختی را پشت سر گذاشته اند توصیه می شود که استراحت مطلق داشته باشند و روز پس از عمل فعالیت و حتی پیاده روی نیز انجام ندهند. زیرا ممکن است هر ورزش یا فعالیت هر چند اندک موجب فشار به بیمار و ایجاد خونریزی شود و عوارضی را ایجاد نماید.

همچنین لازم است بدانید که فعالیت های ورزشی سبک را در بازه زمانی کوتاه تری از عمل بینی می توان شروع کرد اما ورزش های رزمی و سنگین را حتی تا یک سال پس از عمل نیز بایستی به تاخیر انداخت.

زمان مانسب برای ورزش بعد از جراحی

پیاده روی پس از جراحی بینی:

بیمارانی که روز بعد از جراحی سرگیجه و سردرد نداشته باشند و توان بلند شدن از جای خود را داشته باشند می توانند حدود ده دقیقه در روز پیاده روی نمایند. راه رفتن موجب می شود تا جریان خون در بدن بهبود یابد و تورم ناحیه ی جراحی در مدت زمان کوتاه بهبود خواهد یافت.

البته برای انجام پیاده روی باید به خاطر داشته باشید که سرعت برداشتن قدم ها به گونه ای نباشد که ضربان قلب بالا رود. همچنین مدت زمان پیاده روی در طول روز های اول بایستی تنها 5 دقیقه باشد و به مرور تا 15 یا 20 دقیقه مطابق با نظر پزشک افزایش یابد.

ورزش ایروبیک پس از جراحی بینی:

به طور کلی ورزش های هوازی و ایروبیک نیاز به اکسیژن بیشتری دارند و کسی که عمل جراحی بینی انجام داده نمی تواند این ورزش ها را انجام دهد زیرا برای تامین اکسیژن به مشکل می خورد و همین امر موجب بیشتر شدن ورم بینی می شود.

بر اساس توصیه پزشکان انجام فعالیت های هوازی یا ورزش هایی مانند دوچرخه سواری بایستی حداقل تا یک ماه پس از عمل به تعویض بیفتد. کسانی که قصد دارند حرکت ها و ورزش های هوازی را شروع نمایند بایستی دقت داشته باشند که هنگام انجام تمرین به توان بدنی خود دقت نمایند. زیرا برخی از افراد حتی ممکن است یک ماه پس از عمل نیز قدرت انجام ورزش هوازی را نداشته باشند و برای تامین اکسیژن مورد نیاز بدن درگیر عوارض عمل شوند.

ورزش ایروبیک پس از عمل بینی

شنا کردن پس از جراحی:

هر گونه فعالیت از جمله شنا کردن، آب درمانی یا بازی کردن در استخر برای کسی که عمل بینی انجام داده بایستی تا زمان درآوردن آتل و بهبود کامل زخم و جراحت به تاخیر بیفتد. به همین خاطر افرادی که عمل بینی زیبایی انجام داده اند یا کسانی که نواقص آناتومی و ساختاری بینی را رفع کرده اند توصیه می شود حداقل تا 6 هفته پس از عمل بینی به استخر نروند. زیرا امکان انتقال عفونت ار طریق فضای استخر به بینی وجود داشته و مشکلات و عوارضی را برای فرد ایجاد می کند.

دقت داشته باشید که حتی استفاده از سونا بخار یا سونا خشک نیز برای کسی که عمل بینی انجام داده است ممنوع خواهد بود و علت این امر این است که هوای گرم موجب بالارفتن احتمال خونریزی بینی می شود. پس بهتر است در دوران نقاهت پس از عمل بینی فعالیت های ورزشی و تفریحی را کنار بگذارید و به بدن خود فرصت ریکاوری دهید.

ورزش یوگا پس از جراحی:

با وجود اینکه ورزش یوگا جزو تمرین های آرام و ملایم محسوب می شودو فشاری به فرد وارد نمی کند اما لازم است تان چند هفته پس از انجام عمل متوقف گردد زیرا این تمرینات که در آن باید سر خم شود یا کشش و قوسی در بدن ایجاد برای فرد مضر خواهد بود.

دقت داشته باشید که دو هفته پس از عمل بینی می توان تنها حرکت های ساده یوگا که نیازی به تغییر وضعیت بدن ندارند و ضربان قلب را بالا نمی برند انجام دهید.

ورزش یوگا پس از جراحی بینی

ورزش پیلاتس پس از جراحی:

همانطور که می دانید ورزش پیلاتس حرکات سبکی دارد و به همین خاطر برخی از افراد فکر می کنند پس از عمل بینی خیلی زود می توانند ورزش پیلاتس را از سر بگیرند. با این حال لازم به ذکر است که در انجام حرکات پیلاتس نیز محدودیت هایی وجود دارد.

کسی که عمل بینی انجام داده است نمی تواند حرکات پیلاتس که در آن سر رو به پایین کشیده می شود را انجام دهد. حتی اگر حین انجام حرکات پیلاتس ضربان قلب فرد پیدا کند بایستی تمرین کردن متوقف شود تا آسیبی به بینی وارد نشود.

ورزش تی ار ایکس پس از جراحی:

تی ار ایکس یکی از ورزش های مقاومتی به شمار می آید که برای ایجاد قدرت و تعادل و انعطاف پذیری بدن انجام می شود. با این حساب این حرکت های ورزشی در دسته ورزش های سنگین قرار می گیرند و ورزش تی ار ایکس پس از عمل بینی شامل محدودیت خواهد شد.

ورزش های ایده آل پس از جراحی بینی

دقت داشته باشید مدت زمانی که لازم است انجام ورزش تی ار ایکس پس از عمل بینی متوقف شود حداقل شش هفته خواهد بود. زیرا استخوان بینی برای ترمیم و بهبود به مدت زمان حدود یک تا دو ماه نیاز دارد و تا زمانی که تورم و التهاب بافت ها از بین نرفته و استخوان ترمیم نشده نمی توان فعالیت های ورزشی تی ار ایکس را انجام خواهد داد.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش 12 کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان