آشنایی با ۱۱ سقف جدید ساختمان

سقف ساختمان یکی از مهم ترین اعضای یک سازه در حفظ پایداری است. در این مقاله به بررسی ۱۱ سقف جدید ساختمانی می پردازیم.

آشنایی با 11 سقف جدید ساختمان

سقف یکی از اصلی ترین بخش های هر ساختمان است که اجرای صحیح آن مطابق با نقشه های اجرایی ساختمان؛ نه تنها تضمین کننده استحکام سازه است بلکه می تواند آسایش ساکنین را نیز به همراه داشته باشد. رشد تکنولوژی توانسته است متریال به کار رفته در سقف را نیز تحت تاثیر قرار دهد. از این رو می توان شاهد اجرای انواع سقف جدید ساختمان در اجرای ساختمان های بتنی و فولادی در جای جای جهان بود. با توجه به اینکه بسیاری با انواع سقف جدید ساختمان آشنایی چندانی ندارند در این مقاله به معرفی و مقایسه آنها پرداخته ایم.

معرفی انواع سقف جدید ساختمان

قبل از معرفی انواع سقف جدید ساختمان لازم است به این نکته توجه شود که تعداد طبقات ساختمان در تعریف و تعیین نوع سقف نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند. به طور مثال در یک ساختمان یک طبقه، سقف طبقه اول می تواند کف طبقه دوم باشد. بنابراین لازم است بیش از هرچیز به استحکام آن توجه شود. از طرف دیگر در انتخاب، طراحی و اجرای انوع سقف باید به مبحث سبک سازی ساختمان در برابر زمین لرزه نیز توجه شود. لازمه ی همه موارد گفته شده آن است که شما به طور کامل با نقشه خوانی ساختمان آشنا بوده و از قبل، آموزش نقشه خوانی را گذرانده باشید. با توجه به مباحث مطرح شده، انواع سقف های جدید ساختمان مطابق با استانداردهای روز دنیا به شرح زیر است:

سقف دال بتنی

در راستای معرفی انواع سقف جدید ساختمان لازم است در وهله اول به جدیدترین و پرکاربردترین سقف بتنی در صنعت ساختمان سازی یعنی سقف دال بتنی اشاره شود. این سقف مقاومت بسیار بالایی در برابر زلزله دارد. همچنین در ساختمان هایی با مساحت زیاد، می توان ضخامت سقف را متناسب با تعداد طبقات و میزان مقاومت تعریف شده برای آنها تغییر داد.

سقف تیرچه بلوک

در سقف جدید تیرچه بلوک، از بلوک های بسیار سبک و پوشش بتن استفاده می شود. همین امر سبکی سازه و مقاومت بالای آن را در پی خواهد داشت. تیرچه ها به صورت پیش ساخته عرضه می شوند و در ساختار آنها از میلگرد، بین و مفتول های فلزی استفاده می شود. به منظور اجرای این سقف جدید؛ از تیرچه، بلوک پرکننده آکاستیو، آرماتور حرارتی، آرماتور تقویتی و بتن استفاده می شود. در برخی از مواقع به جای بلوک آکاستیو می توان از قالب استفاده کرد. در این حالت بعد از خشک شدن بتن، امکان خارج کردن قالب برای استفاده بهینه از فضاهای خالی حاصل از آن وجود دارد. به طور مثال از این فضاها می توان برای سیم کشی و لوله کشی استفاده کرد. سقف تیرچه بلوک در برابر رطوبت، حرارت و آتش از خود مقاومت نشان می دهد، اما هنگام استفاده از آن، امکان اجرای همزمان چند سقف وجود ندارد. همچنین استفاده از آن در دهانه های بزرگ دارای محدودیت هایی است.

سقف فلزی کامپوزیتی

انواع سقف جدید و نوین ساختمان به موارد ذکر شده محدود نمی شود، امروزه استفاده از سقف های کامپوزیتی نیز رواج یافته است. از این نوع سقف ها می توان برای ساختمان هایی که اسکلت فلزی دارند، استفاده کرد. علاوه بر این استفاده از آنها شرایطی را فراهم می کند که به طور همزمان بتوان چند سقف را بتن ریزی کرد. برای اجرای این سقف از پروفیل یا لانه زنبوری، آرماتور حرارتی و بتن استفاده می‌شود. این سقف جدید را می توان به سه نوع کاذب، ساده و عرشه فولادی تقسیم کرد که در این بین سقف عرشه فولادی کاربرد گسترده تری دارد.

سقف عرشه فولادی

در ساختار این سقف جدید، از ورقه های پیش ساخته شده ی ذوزنقه ای شکل استفاده می شود. این ورق ها به وسیله میلگرد، مفتول و گل میخ در کنار یکدیگر قرار می گیرند. در نهایت بر روی این سطح فولادی یکپارچه، بتن ریخته می شود. اجرای این سقف بسیار سریع است به همین دلیل مورد توجه پیمانکاران قرار گرفته است. هزینه استفاده از این سقف با توجه به افزایش قیمت آهن و ورق های گالوانیزه، اندکی افزایش یافته است.

سقف جدید عرشه فولادی

سقف جدید ساختمانی کوبیاکس

یکی دیگر از انواع سقف جدید ساختمان، سقف کوبیاکس است. در این سقف نیز همچون تیرچه بلوک از یک حائل به منظور ممانعت از ورود بتن به بخش های ناخواسته استفاده می شود. اصولا این حائل ها توپ هایی از جنس پلی اتیلن هستند. اجرای این سقف مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی است.

سقف سبک جدید LCP

سقف جدید LCP به صورت پیش ساخته در کارخانه ها تولید و در طول پروژه به تیرها از طریق اتصالات جوشی متصل می شود. این سقف از فولاد و بتن سبک ساخته شده است به همین دلیل استفاده از آن منجر به کاهش وزن اسکلت ساختمان می شود. این سقف علاوه بر وزن پایین خود (حدود 80 کیلوگرم)، سرعت اجرای بالا و هزینه پایینی دارد. همچنین در مقایسه با سایر سقف ها، مقاومت بیشتری به زلزله از خود نشان می دهد.

سقف تیرچه کرومیت

در این سقف جدید از تیرچه های فولادی و میلگردهایی که به روش های خاص برش داده و خم شده اند، استفاده می شود. این سقف زمانی کارایی دارد که پیمانکار بخواهد فضای بین تیرهای فرعی خود را با مواد ارزان قیمت همچون یونولیت، بلوک سیمانی، بلوک سفالی و پلی استایرن پر کند. در واقع استفاده از آن موجب کاهش هزینه ها می شود. در مراحل اجرای این سقف باید دقت داشت که فاصله اصولی بین تیرچه ها رعایت شده باشد. زیرا عدم اجرای صحیح، موجب شکستگی و ریزش سقف در اثر فشارهای وارده می شود.

سقف وافل

سقف وافل یکی دیگر از انواع سقف نوین ساختمان است که روی تیرهای فرعی و با فاصله استاندارد از تیر اصلی قرار می گیرد. این قطعات قابلمه ای شکل منجر به کاهش مصرف بتن و در نتیجه کاهش هزینه تمام شده سقف می شود. علاوه بر این استحکام سازه را در برابر زلزله افزایش می دهد. موارد گفته شده در صورتی است که طراحی سقف وافل در نرم افزار ایتبس یا سیف به درستی انجام شود که لازمه آن گذراندن یک دوره آموزش نرم افزار ایتبس و سیف برای طراحی سازه است.

سقف وافل

سخن پایانی

در این مقاله معرفی مختصری از انواع سقف نوین ساختمان صورت گرفت. همانطور که گفته شد، سقف های بتنی در برابر زلزله مقاوم هستند و می توان مطابق با مساحت محیط و تعداد طبقات، ضخامت آنها را تعیین کرد. از طرف دیگر استفاده از بلوک پرکننده آکاستیو و آرماتور حرارتی و تقویتی در تیرچه بلوک علاوه بر افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله منجر به افزایش مقاومت آن در برابر حرارت و رطوبت شده است. عملکرد سقف های جدید عرشه فولادی، کوبیاس، کامپوزیتی و دال بتنی نیز در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برای افرادی که به دنبال سبک سازی ساختمان هستند، سقف LCP معرفی شد. با توجه به مطالب ذکر شده می توان نتیجه گرفت تنوع سقف ها بسیار بالا است از اینرو هر کارفرمایی بسته به نیاز و هزینه مورد نظر خود می تواند بهترین انتخاب را داشته باشد.

منبع: پاراسیویل

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان